Nálunk is beindul a keresőszó-marketing

Bár még gyerekcipőben jár Magyarországon a keresőszó-marketing, az üzlet már csak az internetpenetráció növekedésével is önjáróan fejlődik. A kifejezetten magyar nyelvű portálokra és keresőszavakra koncentráló Etargetnél a megrendelők által befizetett összeg (itt a szolgáltatás térítésére előre töltenek fel egy meghatározott keretet az ügyfelek) megduplázódott tavaly az ügyfélszám 65 százalékos növekedése mellett. Kálmán Tamás, a cég ügyvezető igazgatója a Napi Gazdaságnak elmondta, a megugrás nagyrészt a februárban történt árcsökkentésnek köszönhető. Jelenleg minden megvalósult átkattintás után átlagosan 20 forintot fizetnek a megrendelők. Attraktív kulcsszavak esetén pedig licitálnak a cégek, így egy-egy sikeresebb kifejezés – mint például tárhely, webdesign, ingatlan, hitel, használt autó – esetén megvalósuló átkattintás értéke elérheti akár a néhány 100 forintot is.

A keresőszó-marketinget kínáló szolgáltatók egyes keresőszavak kvázi megvásárlása esetén a szóhoz kapcsolják az ügyfél hirdetését, így ha egy keresőoldalon az adott kifejezést írja be az internetező, akkor megjelenik az oldalon az ügyfél weboldalának linkje. Ugyanígy hírportálokon cikkekben fellelhető kulcsszavakhoz is csatolhatók hirdetések, amelyek többnyire a portál által csak nehézkesen feltölthető helyeken – például a cikkek után – jelenik meg.

A vizsla24 keresőmotort üzemeltető Origo barter nélküli hirdetési bevételeinek egyelőre kevesebb mint tíz százalékát teszi ki a keresőmarketingből származó rész, ám az arány évről évre nő. A vizsla24 szponzorált linkjeiből tavaly 72 százalékkal nagyobb bevétel származott, mint 2004-ben, idén pedig várhatóan már április végére elérik a 2005-ös szintet – mondta el a lapnak Mester Sándor, az Origo értékesítési igazgatója. A cég keresőoldalain megjelent szponzorált linkekért havi előfizetési díjat kérnek a hirdetőktől, ennek az összege a megjelölt keresőszó használatának az elmúlt 12 hónapban tapasztalt gyakoriságától függ. Az erotikus oldalakat fenntartóknak például sokat kell fizetni, mert a statisztikák szerint a leggyakrabban a sex, szex, porno, pornó szavakra keresnek rá a felhasználók.

Az Etargetnél leginkább az a kisvállalkozói réteg hirdet, amelynek nem futná hagyományos online kampányra, ám egyre több tehetősebb hirdető is felfedezi a lehetőséget. Tevékenység szerint a legtöbb ügyfél az online, webhosting-, szerverhosting- és webdizájn-szolgáltatók, majd az ingatlan- és az autókereskedelemben érdekelt cégek köréből kerül ki. Mester szerint az Origónál szintén a kkv-szektorból érkezik a hirdetők zöme, ám egyre gyakrabban előfordul, hogy a keresőszó-marketing nagyobb cégek kampányainak is szerves részét képezi. Az internetes reklámeszköz idei felfutását jelzi a reklámszakma élénkülő érdeklődése is: az Etarget két reklámügynökséggel kötött megállapodást a közelmúltban – jegyzi meg Kálmán. Az Etarget idén többek között a e-kereskedők és az utazási irodák körében terjesztené szolgáltatását, mivel ma már az utazni vágyók zöme először az interneten keres rá a lehetőségekre.

Azóta történt

Előzmények