Bár még gyerekcipőben jár Magyarországon a keresőszó-marketing, az üzlet már csak az internetpenetráció növekedésével is önjáróan fejlődik. A kifejezetten magyar nyelvű portálokra és keresőszavakra koncentráló Etargetnél a megrendelők által befizetett összeg (itt a szolgáltatás térítésére előre töltenek fel egy meghatározott keretet az ügyfelek) megduplázódott tavaly az ügyfélszám 65 százalékos növekedése mellett. Kálmán Tamás, a cég ügyvezető igazgatója a Napi Gazdaságnak elmondta, a megugrás nagyrészt a februárban történt árcsökkentésnek köszönhető. Jelenleg minden megvalósult átkattintás után átlagosan 20 forintot fizetnek a megrendelők. Attraktív kulcsszavak esetén pedig licitálnak a cégek, így egy-egy sikeresebb kifejezés – mint például tárhely, webdesign, ingatlan, hitel, használt autó – esetén megvalósuló átkattintás értéke elérheti akár a néhány 100 forintot is.
A vizsla24 keresőmotort üzemeltető Origo barter nélküli hirdetési bevételeinek egyelőre kevesebb mint tíz százalékát teszi ki a keresőmarketingből származó rész, ám az arány évről évre nő. A vizsla24 szponzorált linkjeiből tavaly 72 százalékkal nagyobb bevétel származott, mint 2004-ben, idén pedig várhatóan már április végére elérik a 2005-ös szintet – mondta el a lapnak Mester Sándor, az Origo értékesítési igazgatója. A cég keresőoldalain megjelent szponzorált linkekért havi előfizetési díjat kérnek a hirdetőktől, ennek az összege a megjelölt keresőszó használatának az elmúlt 12 hónapban tapasztalt gyakoriságától függ. Az erotikus oldalakat fenntartóknak például sokat kell fizetni, mert a statisztikák szerint a leggyakrabban a sex, szex, porno, pornó szavakra keresnek rá a felhasználók.
Az Etargetnél leginkább az a kisvállalkozói réteg hirdet, amelynek nem futná hagyományos online kampányra, ám egyre több tehetősebb hirdető is felfedezi a lehetőséget. Tevékenység szerint a legtöbb ügyfél az online, webhosting-, szerverhosting- és webdizájn-szolgáltatók, majd az ingatlan- és az autókereskedelemben érdekelt cégek köréből kerül ki. Mester szerint az Origónál szintén a kkv-szektorból érkezik a hirdetők zöme, ám egyre gyakrabban előfordul, hogy a keresőszó-marketing nagyobb cégek kampányainak is szerves részét képezi. Az internetes reklámeszköz idei felfutását jelzi a reklámszakma élénkülő érdeklődése is: az Etarget két reklámügynökséggel kötött megállapodást a közelmúltban – jegyzi meg Kálmán. Az Etarget idén többek között a e-kereskedők és az utazási irodák körében terjesztené szolgáltatását, mivel ma már az utazni vágyók zöme először az interneten keres rá a lehetőségekre.