Európába jöhet a Netflix online filmtékája

A terjeszkedés első lépéseként a közelmúltban Kanadában is megjelent online filmkölcsönző, az amerikai Netflix valószínűleg a nemzetközi piacra való belépést fontolgatja – már ha hihetünk az AdWeek értesüléseinek.

A lap egy nevét nem vállaló forrást idéz, aki elmondja, hogy a Netflix élénk tárgyalásokat folytat a világ több részén reklám-, illetve médiaügynökségekkel, hogy megalapozzák a piacnyitásokat. A riport szerint a jelenlegi megbeszélések ugyan még tapogatózó jellegűnek minősíthetőek, ám érezhető mögöttük a határozott szándék, mely az USA netes piacának egyik legvirágzóbb vállalkozását világcéggé kívánja tenni. Ezt támaszthatja alá az a nyilatkozat is, melyet Steve Swasey, a cég szóvivője tett nemrég a CBC-nek, amikor a kifejezetten sikeresnek ítélt kanadai akció után kijelentette, hogy a világ más régióban való megjelenés is napirenden van náluk, annyira, hogy a nemzetközi terjeszkedés elősegítésére jelentős pénzösszegeket terveztek be a 2011-es költségvetésbe.

A Netflix mint DVD-kölcsönző indult el az 1990-es évek végén, és e minőségében vált igen népszerűvé. Az interneten felkínált választékból a felhasználó a kölcsönözni kívánt filmeket postán kapja meg, majd így is küldi vissza, az árazás kedvező volt mindig is, így nem csoda, ha 2010-re 15 millió előfizetője lett a szolgáltatásnak. De sok hasonló profilú, csődbe ment vállalkozással szemben a Netflix a komoly bevételeket fejlesztésre használta fel, és 2007 óta folyamatosan építik a stream-típusú kölcsönzés technológiáját, szolgáltatását, ami online nézhető tartalmakat jelent (az alapcsomag most havi 7,99 dollárba kerül, melynél bizonyos tartalomtípusok korlátlanul megnézhetőek). Jelen pillanatban, habár a DVD-üzlet még mindig virágzik, ez az egyik legvonzóbb a vásárlók számára, különösen úgy, hogy szinte eszközfüggetlenül kínálják a filmeket (mobil eszközökön, konzolokon stb., összesen körülbelül száz platformon). A mai arány: kb. egyharmad a DVD-kölcsönzés, kétharmad az online megtekintés. A hatalmas siker egy üzleti modell működőképességére mutat rá, ugyanis a Netflix tartalomkínálata egyáltalán nem mondható gazdagnak, ám a kényelmes és olcsó hozzáférés sokak számára vonzó.

A Netflix virágzása az érintett iparágakban ugyanakkor többeknek szúrja a szemét: kaptak már kritikát a kiadói ipartól, de komolyan nekik támadtak azok is, akik szerint szolgáltatásuk sávfelhasználási igénye akkora, hogy az veszélyezteti az internet integritását, vagyis a korholók szerint a jelenlegi hálózat nincs még felkészítve egy esetleges globális Netflixre.

Azóta történt

Előzmények