Mit olvas, hallgat és néz a magyar internetező?

Az internetezők közel fele semmilyen nyomtatott napilapot nem olvas. Akik olvasnak, azok körében a Blikk és az ingyenes Metro a legnépszerűbb: előbbit 22, utóbbit 20 százalék olvassa rendszeresen – derül ki az NRC Piackutató legújabb, tízezer ember online megkérdezésével készített felméréséből, amely a médiahasználat átalakulását vizsgálta a magyarországi közönség körében.

Az internet elterjedése bizonyítottan negatív hatással volt a nyomtatott sajtótermékek olvasottságára: miközben az online hírforrások látogatottsága folyamatosan növekszik az ezredfordulót követően, addig a nyomtatott hírlapok esetében az ellenkezőjét tapasztalhatjuk. A legalább hetente internetező 14-69 éves magyarországi lakosság körében lefolytatott kutatás szerint a politikai napilapok között a Népszabadság a legnépszerűbb, amelyet az internetes populáció tizede olvas hetente több alkalommal is. A főként férfiak körében népszerű sportlap, a Nemzeti Sport – megelőzve az összes gazdasági magazint és a politikai lapok többségét – a netezők 8 százalékának nélkülözhetetlen hírforrása. Hetilapokat és havilapokat az internetezők egyaránt 43-43 százaléka olvas rendszeresen. A magazinok esetében a legtöbben női témájú sajtóterméket olvasnak: az internetezők 15 százaléka (az internetező nők 31 százaléka) szokott női magazint olvasni.

Érdemes megfigyelni az egyes napilapok nyomtatott és online kiadványának olvasottsága közötti összefüggéseket. A legnagyobb átfedés az Expressz napilap és az expressz.hu honlap olvasói között van, de 50 százalék feletti a nyomtatott verziót olvasók aránya a Világgazdaság Online és a Magyar Nemzet Online olvasói között is.

Szeretjük a kereskedelmi rádiókat és tévéket

Az internetezők rádióhallgatási szokásait vizsgálva a kutatás az alábbiakat tárta fel. A naponta rádióhallgatással töltött percek száma jóval alatta maradt a televíziózásnál és az internetezésnél becsült adatoknak: az előbbi esetében közel egy órával, az utóbbi esetében fél órával. A 14-17 évesek naponta alig több mint egy órát hallgatnak rádiót, a 30 év felettiek körében viszont a rádióhallgatás átlagos ideje meghaladja a 2 órát. A legtöbbek által hallgatott rádióadó az internetezők körében a Sláger Rádió, amelyet 43 százalék hallgat legalább hetente, a második helyen a Danubius áll 34 százalékkal. A képzeletbeli dobogó harmadik fokán egy közszolgálati csatorna végzett, az MR2 Petőfi Rádió, amelynek népszerűségét nagyban magyarázza a 2007 júliusában megtörtént átalakítása, amellyel a csatorna hallgatóinak demográfiai összetétele átalakult – a „megfiatalodott” közönség egyértelműen azt eredményezte, hogy az internethasználók körében is nőtt az adó népszerűsége.

Rádiózni és tévézni az interneten is lehet. Az NRC felmérése szerint az online televíziózás Magyarországon kevésbé elterjedt, mint a netes rádióhallgatás: a rendszeresen online tévézők aránya csupán 3 százalék, míg eltérő rendszerességgel 29 százalék néz adásokat az interneten. Egyébként az internetezők körében is a két országos kereskedelmi csatorna a legnépszerűbb, de a listán előkelő helyen szerepel a Spektrum is, amelyre 40 százalék kapcsol át legalább hetente.

Azóta történt

Előzmények