A könyv a slágertermék az interneten

Az NRC Piackutató által készített E-Commerce Trend Report 2008 adatai szerint 1,8 millió magyar felnőtt próbálta már ki az online vásárlást, a trendeket figyelve pedig megállapítható, hogy négy év alatt megnégyszereződött azoknak a száma, akik életükben legalább egyszer vásároltak valamit a világhálón. Ez csak részben magyarázható az internetpenetráció emelkedésével, a növekedés másik oka, hogy a netezők táborán belül is folyamatosan nő az online vásárlók aránya. Míg 2004-ben az akkori internetezők 44 százaléka rendelkezett valamilyen webes vásárlói tapasztalattal, addig mostanra ez az arány 66 százalékra emelkedett.

Három internetezőből kettő tehát rendelt már valamit online, azok viszont, akik kisebb-nagyobb rendszerességgel, de folyamatosan vásárolnak az interneten, még a netpolgárok körében is kisebbségben vannak: az internetező felnőttek 41 százaléka él legalább alkalmanként ezzel a lehetőséggel, ami 1,1 millió online vásárlót jelent.

Főleg a budapesti férfiak

Az, hogy valaki egy terméket, szolgáltatást az interneten keresztül rendel meg, természetesen nem egyenlő azzal, hogy online módon fizet is érte. A rendszeresen vásárlóknak is csupán kétötöde fizetett már bankkártyaszáma megadásával az interneten keresztül – a legjellemzőbb és egyben legkedveltebb fizetési mód még mindig a termék árának utólagos kiegyenlítése az átvételkor.

Ha az online vásárlást az egyes demográfiai jellemzők függvényében vizsgáljuk, kissé leegyszerűsítve megállapítható, hogy a tipikus online vásárló 40 év alatti budapesti férfi. Valóban, a férfiak – amellett, hogy eleve nagyobb arányban interneteznek, mint a nők – nagyobb affinitást mutatnak az internetes vásárlás iránt: 44 százalékuk vásárolt így az elmúlt egy évben, míg az internetező nők körében ez az arány 38 százalék.

Mert kényelmes

Bár a rendszeresen internetezők többsége az elmúlt egy évben nem vett semmilyen árucikket az interneten, mindez nem jelenti azt, hogy ők egyáltalán nem használták a világháló segítségét vásárlásaikhoz. Az internetezők 92 százaléka ugyanis vásárlási döntéseik megalapozásához – különösen nagyobb értékű termékek esetén – előszeretettel tájékozódik a világhálón: böngészget a gyártók, forgalmazók honlapján, online kirakatokat nézeget, termékteszteket vagy termékekkel, szolgáltatásokkal foglalkozó blogokat, vásárlói fórumokat olvasgat, esetleg hozzászólásával ő maga is információt nyújt a többi érdeklődőnek.

Az internet ugyan sokat segíthet a termékekkel kapcsolatos tájékozódásban, az online csatorna előnyeit azonban akkor élvezhetjük ki igazán, ha magát a rendelést is az interneten adjuk le. És hogy mik az online vásárlás előnyei? Az érintettek leginkább az időben korlátlan vásárlás lehetőségét emelik ki, vagyis azt, hogy az árut a nap bármely időszakában betehetik virtuális kosarukba. Emellett fontos tényező a kényelem, valamint az is, hogy a weben shoppingolók könnyedén összehasonlíthatják az egyes termékek tulajdonságait és árát. Az online vásárlók többsége az e-kereskedelem előnyeként említi az olcsóbb beszerzés lehetőségét is: a webshopokat rendszeresen látogatók akár 10-20 százalékot is spórolhatnak a hagyományos üzletekben vásárlókhoz képest.  

Könyvet veszünk a legtöbben

Ha azt nézzük, hogy mit vásároltak a legtöbben az elmúlt évben az interneten, megállapíthatjuk, hogy a hazai e-kereskedelem slágerterméke a könyv: a netpolgárok 15 százaléka – több mint 400 ezer ember – rendelt könyvet valamelyik internetes boltból. Meleg ételt 13 százalék szállíttatott házhoz online rendelést leadva, biztosítást pedig 12 százalékuk kötött a világhálón keresztül. Ha viszont az egyes termékfajták online vásárlására fordított összeget nézzük, a könyv már csak a toplista ötödik helyét foglalja el. Ezen a listán az üdülés, szállás áll az élen – melyet a netezők 9 százaléka rendelt online módon, átlagosan 95 ezer forint értékben – megelőzve a hardvert, valamint a biztosítási szolgáltatásokat.  

A repülőjegy itt még leszorult a dobogóról, azt a listát viszont vezeti, amely az alapján rangsorolja az egyes termékeket, szolgáltatásokat, hogy az azokat vásárló internetezők hány százaléka használta a beszerzéshez az online csatornát. A repülőjegy esetében ez az arány 50 százalék: bár a netpolgárok alig több mint 10 százaléka vásárolt repülőjegyet az elmúlt egy évben, a vásárlók fele használta az internetet erre a célra. Ennek tükrében nem meglepő, hogy az internetezők által repülőjegyre fordított minden második forint online rendelésben realizálódott.

Mint mindenki más, természetesen az internetezők is ruhaneműre és élelmiszerre költenek a legtöbbet, ám e két termék részesedése az e-kereskedelem teljes hazai forgalmából ennek ellenére csekély. Annak az összegnek, amit a netezők egy év alatt ruhaneműre költöttek, csupán az 5 százaléka kapcsolódott internetes rendeléshez, az élelmiszer esetében pedig ez az arány még alacsonyabb volt: alig több mint 1 százalék.

Azóta történt

Előzmények