Az értékfüggetlen ingyenes kiszállítás ideje lejárt

Az e-kereskedelemben tavaly tapasztalható ingyenesség eltűnt, ami miatt a tranzakciók száma is visszaesett. A lépés elkerülhetetlen volt.

2016-ban 30 milliószor vásároltak a magyarok online termékeket , a kiszállításért pedig sokszor nem kellett külön fizetni - derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös kutatásából, az Online Kiskereskedelmi Index (OKI) idei második felméréséből.

A kereskedők egyetértenek abban, hogy a vevőkért folytatott verseny egyik legfontosabb frontja a logisztika. Minél többféle kézbesítési módot választhatnak, annál nagyobb elégedettséggel használják a webshopokat a vásárlók. Ennek a folyamatnak az OKI következtetése szerint egyértelműen a vevők voltak a nyertesei.


(forrás: GKI) [+]

A tavalyi házhoz szállítási piac elsősorban annak köszönhette erősödését, hogy a cégek ingyenes szállítást vállaltak, ez vált az egyik legfontosabb piacszerzési megoldássá. Az OKI szerint a legnagyobb szereplők értékhatár nélkül vállaltak szinte egész évben ingyenes kézbesítést, ami ebbe az irányba terelte a fogyasztókat és a kisebb szereplőknek is követniük kellett a trendet. A házhoz szállítás hatással volt a fizetési szokásokra is, az utóbbi évek trendjeivel ellentétben a készpénzes utánvét súlya újra növekedésnek indult.

Az átvevőpontokat így nem a normál körülmények közötti árelőny, hanem főleg az egyéb praktikus okok miatt választották a vásárlók: mert útba esik, vagy mert jobban tervezhető az átvétel időpontja.


(forrás: GKI) [+]

Nem fenntartható ez az állapot, ugyanis nagyjából 3000 forint alatti értékben a rendelések ingyenes kiszállítása nem rentábilis, ezt csak a piacszerzési célok miatt vállalták be a kereskedők. Ráadásul folyamatos akciók, készletkisöprések voltak jellemzőek, ezáltal megugrott a teljes piac tranzakciószáma, de ez nem maradhat így örökké.

Tavaly 44-ről 50 százalékra emelkedett a házhoz szállítás aránya, míg az országosan elérhető 4000 csomagpontra kért termékek aránya 21-ről 19 százalékra (4,6 millió) csökkent. A legtöbb csomagot a GLS vitte ki a vevőknek, második a Magyar Posta Logisztika, harmadik helyen a DPD végzett. A kereskedők 1-5-ig értékelték a logisztikai partnereiket, ez alapján a GLS 4,6 pontot, a DPD 3,9-et, míg az MPL 3,2-őt kapott.


(forrás: GKI) [+]

Az idei év első negyedéve alapján visszatér a szállítási költség, illetve az értékhez rendelt ingyenesség. Ez az OKI adatai alapján a rendelési számok csökkenéséhez vezetett, és mivel a forgalom nem terelődött át másokhoz, a piacon 2014 óta nem látott visszaesés tapasztalható.

Azóta történt

Előzmények