Stagnál az e-Gazdaság index

Az GKI-T-Mobile e-Gazdaság index – amely a gazdasági szereplők internethez és elektronikus üzleti alkalmazásokhoz fűződő várakozásait, attitűdjeit sűríti egy mutatószámba – 2005 első negyedévében stagnált, kismértékben csökkent. Az e-gazdaság szereplőinek várakozásai általában kissé romlottak, azonban bizonyos szektorok optimizmusa, különösen a pénzügyi szektoré felhúzta az index értékét. Jól látható, hogy az index a GKI üzleti bizalmi indexének mozgását követte a vizsgált időszakban, azaz a gazdasági folyamatok nagy hatással vannak a cégek internetes üzletmenettel kapcsolatos várakozásaira is, azonban az e-Gazdaság index az utolsó három negyedévben nem követte az üzleti bizalom csökkenésének mértékét – derül ki a GKI Gazdaságkutató Rt. és a T-Mobile Magyarország Rt. – a Sun Microsystems Magyarország Kft.-val együttműködve készült – az internetgazdaság helyzetét elemző negyedéves felméréséből.

A turizmus szektorban az előző negyedévekhez hasonlóan csak kismértékű változás történt az internetes üzleti lehetőségek megítélésében. A válaszok alapján a vendéglátással foglalkozó cégek semleges vagy inkább negatív véleményt fogalmaztak meg az internet vállalkozásaikra gyakorolt hatását illetően.

A kereskedelmet és a ki nem emelt tevékenységeket összefogó általános vállalati körben a piaci várakozások tovább ingadoznak, a negyedik negyedév folyamán a turizmushoz hasonlóan kismértékű indexcsökkenés volt a jellemző mindkét szektorban.

A korábbi negyedévekhez hasonlóan 2004 negyedik negyedévében is a pénzügyi szektornak az átlagosnál kedvezőbb kilátásai húzták fel az GKI-T-Mobile e-Gazdaság index összesített értékét. Az előző negyedévhez képest jelentősen nőtt az e-pénzügyi index, különösen a biztosítótársaságok megerősödött optimizmusa miatt. Továbbra is a pénzügyi vállalatok körében a legnagyobb az internet iránti bizalom a többi gazdasági szektorral összehasonlítva.

A kicsik nem figyelnek az internetpenetráció alakulására

Ma már nehezen található olyan kisvállalat, amelyik nem rendelkezik legalább egy számítógéppel, míg a közép- és nagyvállalatok közt egyáltalán nincs ilyen cég. A mikrovállalatok 5-9 fős nagyságrendbe tartozó részénél már nagyobb a lemaradás ezen a téren, 17 százalékuk még egyáltalán nem használ számítógépet. Ebben a körben 66 százalékos szinten stagnálás figyelhető meg az internetpenetráció terén. A legalább 5 főt foglalkoztató hazai cégek körében az internetpenetráció 75 százalékos volt 2005 márciusában. Ez 2 százalékponttal magasabb a 2004 októberében készült felmérésben mértnél, és 5 százalékponttal magasabb, mint 2003 októberében. A nagyvállalatok 100 százaléka, a középvállalatok 97 százaléka kapcsolódik a világhálóra. A kisvállalatoknál, vagyis a 10-19 fős cégeknél másfél év alatt 70-ről 76 százalékra emelkedett a penetráció, míg a 20-49 alkalmazottal rendelkező cégeknél 79-ről 86-ra.

Azóta történt

Előzmények