Olcsóbb a neten vásárolni

A Forrester Research júliusban közzétett felmérése szerint 2004-ben a teljes online kiskereskedelmi piac világszerte közel negyedével bővült, itthon a GKI becslése szerint ennél kisebb, 20 százalék körüli volt az ütem. Tavaly a realizált forgalom alapján az interneten keresztül értékesítő kiskereskedelmi boltok forgalma elérte a 12 milliárd forintot, az idén közel 18 milliárdos árbevétel várható. (A jelentés összesen közel 80 online áruház jelenlegi helyzete és jövőbeli várakozása alapján elemezte az elektronikus kereskedelem e színterét.)

A T-Mobile-lal és a Sun Microsystemsszel elkészített jelentés szerint színesedik az interneten keresztül értékesítő magyarországi boltok "típusa", így egyre nehezebb különbséget tenni a tisztán internetes, illetve a hagyományos kiskereskedelmi egységgel rendelkező áruházak között. Megjelentek újabb üzleti modellek a piacon ("az online boltok piactere", "bevásárlóközpontok"), illetve azok a hagyományos kiskereskedelmi háttérrel rendelkező boltok, amelyek az interneten keresztül sikeresen értékesítenek, kiszervezték az "online" tevékenységüket és egy külön cégben végzik azt.

A GKI becslései alapján 2004-ben a piaci szereplők 81, 2005-ben 75 százalékának az éves nettó árbevétele nem érte el az 5 millió forintot. 2005-ben a válaszadói mintában az 5 millió forint alatti, illetve a 20-100 millió forint közötti forgalmat generált áruházak egy része magasabb árbevétel-kategóriába lépett 2004-hez képest, amely alapján bizonyos szereplők megerősödésére lehet következtetni.

Az online áruházak 35 százaléka a termékek többségét, további 35 százaléka pedig részben olcsóbban kínálja, mint a hagyományos kiskereskedelmi egységek. E boltok több mint 86 százaléka 1-10 százalék kedvezményt biztosít vásárlói számára.

A hazai internetező társadalom legaktívabb felhasználói nem az "árérzékeny" jövedelemkategóriájú társadalmi rétegből kerülnek ki, mégis az interneten keresztül elérhető jelentős árkedvezményekkel lehet(ne) nagymértékű növekedést elérni az online forgalomban – vélik a kutatók. A szakértők szerint bár az interneten keresztüli értékesítés egyik előnye a kényelem, a felhasználók többsége számára mégis az elérhető árkedvezmények a vonzók.

Azóta történt

Előzmények