Lecsengőben a Twitter-láz?

Közeledik a Twitter elsődleges részvénykibocsátása, és a vállalat elkezdte benyújtani a szükséges dokumentumokat az amerikai tőzsdefelügyeletnek, amikből olyan információk derülnek ki, amikről eddig csak keveset, vagy nem összefüggéseiben beszélt a cég vezetése.

A Twitternek tavaly körülbelül 200 millió aktív felhasználója volt, és idén tavasszal a cég vezérigazgatója, Dick Costolo egy, a cég alkalmazottainak tartott belső tájékoztatón azt mondta, hogy 2013 végére ennek a duplájára, 400 millióra számítanak. A „belsős” információ persze hamar kiszivárgott, ami nem csoda, hiszen nagyjából akkor kaptak szárnyra az első pletykák a Twitter tőzsdei terveiről, és az ilyen növekedési várakozások jól jönnek az érdeklődés felkeltésében. Ősszel aztán olyan információk kerültek ki, melyek szerint a Twitter messze elmaradt a várt növekedési ütemtől, és szeptember környékén még csak 230 millió aktív felhasználója volt. Ezt a tempót tartva a szolgáltatásnak nagyjából 260 millió felhasználója lenne év végére, ami csak 30 százalékos, nem pedig a várt duplázás. A híreket akkor a Twitter nem kívánta kommentálni, a tegnap benyújtott iratokból azonban egyértelműen kiderül, hogy az akkor kikerült információk helytállóak voltak, sőt, az utolsó két negyedévben tovább lassult a bővülés.

Tavaly nagyon stabil volt a növekedés, 2012-ben majdnem megvolt a duplázás, így nem csoda, hogy az idei évnek is nagy várakozással vágtak neki. Az első negyedév óta azonban jóval kevesebben regisztrálnak a mostanában a televíziózással egyre szorosabban összefonódó szolgáltatásra, ami aggódásra adhat okot a lehetséges befektetőknek és az elemzőknek egyaránt (a cég tulajdonosairól nem is beszélve). Az adatokból viszont az is látszik, hogy a visszaesés a harmadik negyedévben alig volt magasabb, mint a másodikban, ami arra utalhat, hogy a kezdhetnek beérni a Twitter tévés kezdeményezései, illetve egyre több oldalon látható beágyazott Twitter hírfolyam, és számos cég is egyre több fantáziát lát a twitteres marketingben. További pozitívum, hogy az igen fontos amerikai piacon a felhasználószám több mint hét százalékkal, 49,2 millióról 52,7 millióra emelkedett, ezzel még mindig az Egyesült Államok a legnagyobb Twitter-nemzet.

Jó kérdés, hogy mekkora még a növekedési potenciál a Twitterben, hiszen sokkal inkább egy rétegszolgáltatás, mint legnagyobb konkurense, a Facebook. Számos országban még mindig idegennek tűnik a Twitter használata, a maximum 140 karakterre korlátozott üzenetek, a hagyományos értelemben vett közösségi oldal modelljétől való eltérés, és a Facebookon megszokott extra szolgáltatások (például chat, események) hiánya komoly ellenállást válthat ki azokból, akiket nem fog meg egyből a twitterezés legnagyobb előnye, a „most”, az adott pillanat kommunikációja. Az is zavaró lehet, hogy a Twitteren minél több fiókot követünk, annál nehezebb eligazodni a hírfolyamban, ami egyelőre szűrés nélkül, ömlesztett formában jut el a felhasználókhoz.

Ami a cég pénzügyi helyzetét illeti, a működést eddig még nem sikerült nyereségesre fordítani, de ha a hirdetési bevételek ilyen ütemben nőnek, akkor elképzelhető, hogy jövőre már minimális haszon is jelentkezik. 2010-ben még csak 28 millió dollár bevétel volt, 2011-ben már 106 millió, tavaly pedig 204 millió. Idén az első kilenc hónap alatt 422 millióig jutottak, azaz reálisnak tűnik egy 600 milliós éves bevétel, aminek már 70 százaléka származik mobilos hirdetésekből. A veszteség tavaly 70,5 millió dollár volt, idén már az első 9 hónapban 134 milliónál járnak, de ez annak köszönhető, hogy 2012-höz képest idén nagyjából háromszor annyit (az első 9 hónapban 200 millió dollárt) költenek kutatás-fejlesztési célokra.

Azóta történt

Előzmények

  • A Twitter növelheti a TV műsorok nézettségét

    A Nielsen piackutató vállalat szerint ha egy éppen futó adásról sokan twittelnek, az emelheti a nézettséget, de a hatás egyelőre még nehezen számszerűsíthető.

  • Korán temették a Facebookot

    A cég frissen közzétett negyedéves jelentése hatalmas meglepetést okozott, a mobilos átállás sikeresnek látszik, a fontos mutatók emelkedtek, a részvény megtáltosodott. A cél a következő ötmilliárd, de nem dollár, hanem felhasználó.

  • Beágyazható Instagram

    A közösségi kép- és videómegosztó szolgáltatás lehetővé tette, hogy az oldalra feltöltött felvételeket néhány sornyi kóddal saját weboldalunkba is beágyazhassuk.

  • Már az Instagrammal is készíthetünk videót

    A Facebook tegnapi sajtótájékoztatóján mutatta be a népszerű képmegosztó szolgáltatás új funkcióját.