A Walmart beszállt az internetbe a Jet.com felvásárlással

3 milliárd dollárt ad az amerikai üzletlánc az alig egyéves startupért. Nehéz megmondani, hogy tarolni fognak együtt, vagy pofára esni.

Alig egy éve nyitotta meg virtuális kapuit a Jet.com online bevásárlóközpont, melynek felvásárlását hétfőn jelentette be a Walmart. Hárommilliárd dolláron és 300 milliós részvénycsomagon osztozva szállhatnak ki az alapítók és tulajdonosok. A folyamat még idén lezárulhat.

Hatalmas összeg ez egy olyan cégért, amitől 2020-ra várták, hogy nyereségessé váljon, ám a Doug McMillon vezette Walmart gazdasági szakemberei úgy gondolják, a meglévő értékesítési lánc, a rengeteg tapasztalat és az értékesítési-, szállítmányozási volumen révén ennél hamarabb is menni fog.

Az amerikai üzletlánc tájékoztatása szerint a Jet.com a tranzakció lezárását követően is önálló márkaként folytatja, a cél nem a különböző célcsoportra fókuszáló területek migrálása, hanem az Amazon legyűrése. A klasszikus bolti értékesítésben kevesen tudják tartani a Walmart tempóját: a világ 28 országában több mint 11 ezer boltot üzemeltet, 2,3 millió alkalmazottja heti 260 millió vásárlót szolgál ki, akik a legutóbbi pénzügyi évben 482 milliárd dollárt költöttek összesen.

Egyelőre tehát jól megy az üzlet, az Amazon eredményeit látva azonban nem mert hátradőlni a menedzsment, régóta szúrja a vezetés szemét a webes értékesítés. Az előző negyedév 7 százalékos bővülést hozott az online vásárlások tekintetében, ez nem fogja térdre kényszeríteni Jeff Bezos cégét. Hiába igyekszik az új technológiák és értékesítési modellek kidolgozásán a feladattal megbízott WalmartLabs, égető szükség volt már a Jet.com eszközeire, stábjára és látásmódjára.

A rosszindulatú pletykák szerint a Jet nem tartana sehol, ha a befektetői között is felbukkanó Alibaba Group nem segítené a pénzen kívül információkkal, tudásbázissal is. A kínai hátszelet emlegetők az Amazon Prime mintájára felépített előfizetés díjának kényszerű tizedelésére és a webshopból jogvita miatt néhány nappal az indulás után eltávolított közel 100 márka esetére hívják fel a figyelmet.

A higgadtabb elemzők szerint azonban nem kell elhamarkodottan ítélni: sem a Jet.com felhasználóinak számát, sem költési szokásaikat nem ismerjük, viszont a Walmartnál felhalmozódott tudás és tőke a Jet.com progresszív politikájával kombinálva izgalmas helyzetet teremt a külső szemlélő számára és kedvező ajánlatok ígéretét hordozza a vásárlókért folytatott harcban, illetve álmatlan éjszakákat okozhat a konkurenciának.

Előzmények