Így trükköznek az árazással a webshopok

Sokak előtt lehet ismerős az, amikor egy online áruházból más áron tudunk vásárolni Magyarországról, mint mondjuk az Egyesült Királyságból vagy Amerikából. Egy nemzetközi kutatócsoport tanulmánya szerint azonban nem csak lakhelyünk (azaz inkább az a hely, ahonnan az internetre csatlakozunk) befolyásolja az árakat, hanem az is, hogy korábban milyen oldalakat látogattunk, vagy honnan érkeztünk (kattintottunk át).

A kísérlet során a 200 legnagyobb webáruházat vizsgálták 20 napon keresztül, melynek során a lekérdezésekben különböző földrajzi helyről érkező és böngészési előzményekkel rendelkező látogatókat szimuláltak. Az eredmények azt mutatták, hogy a különböző böngészőknek és operációs rendszereknek nem volt hatása az árakra, de a tartózkodási hely alapján már gyakran előfordultak eltérések. Kissé meglepő módon azonban nem ez volt a legnagyobb eltérést eredményező tényező, hanem a böngészési előzmények. A kutatók szerint egyértelműen kimutatható volt, hogy az online boltok alacsonyabb áron kínálták termékeiket, ha egy felhasználó árösszehasonlító oldalról érkezett, de a dolog akár fordítva is működhet - ha olyan oldalról érkezünk, ahol előzőleg drága termékeket néztünk, az esetleg megvásárlásra kiválasztott termék is lehet, hogy drágább lesz.

A kutatócsoport elkészített egy Firefox vagy Chrome alá telepíthető alkalmazást, amivel megnézhetjük, hogy az aktuálisan kiírt árak más régióból bejelentkezve mennyire módosulnának. Az összeget kijelölve a $heriff néhány másodpercnyi gondolkodás után kilistázza a többi árat is. Sajnos a program arra nem ad lehetőséget, hogy egy adott ország lakójának tűnve vásároljunk, de a fejlesztők már dolgoznak a következő verzión, amivel a szimulált helyszínről is lehetne vásárolni.

Azóta történt

Előzmények