Az Amazon hiánya is fogja a magyar e-kereskedelmet

A legutóbbi felmérésében a Gemius utánajárt az e-commerce webhelyek (pl. e-boltok, online aukciós oldalak, ár-összehasonlító honlapok, csoportos vásárlási oldalak és e-bevásárlóközpontok) forgalmának Magyarországon, Lengyelországban, a Cseh Köztársaságban és Szlovákiában.

Az elemzés az érintett weboldalak 2013. augusztusi látogatottságát vizsgálta. Kiderült, hogy ezekben az országokban nagyon népszerűek az ilyen szolgáltatások. Az e-kereskedelem iránt leginkább a lengyel internetezők lelkesednek, több mint 80 százalékuk látogatott ilyen típusú webhelyet. A Cseh Köztársaságban ez az arány 54 százalék, Szlovákiában 51 százalék, Magyarországon pedig 44 százalék.

Kicsik vagyunk

Németh Norbert a Tchibo e-commerce üzletágának magyarországi vezetője szerint elgondolkodtató, hogy a régióban a magyar felhasználók látogatják legkisebb arányban e-kereskedelmi oldalakat, ugyanakkor az is igaz, hogy hazánkban később indult be az e-kereskedelem, mint a másik három közép-európai országban. Az is nyilvánvaló, hogy Lengyelország a mérete miatt vonzó a nagy szereplők, mint pl. az Amazon, a Zalando vagy a Groupon számára – e cégek, hiába szeretnénk már nagyon, nincsenek jelen nálunk.

Csehországban kb tízszer, Szlovákiában kb kétszer annyi webáruház van, mint nálunk, ez a teljesítmény uniós szinten is kiemelkedő. Egész Kelet-Európára igaz, hogy az e-kereskedelem robbanás előtt áll, mert a sok esetben most még nézelődő internetezők egyre nagyobb számban válnak vásárlóvá. Így a növekedő e-kereskedelmi oldalak látogatottság-emelkedése mellett várható a vásárlási konverziós arányok növekedése, továbbá a mobileszközök e-kereskedelembe kapcsolódása is ugrásszerű fejlődést eredményez az elkövetkező években – fűzte hozzá Németh.

Életkor szerint is nagyok a különbségek

Az elemzés arra is rámutat, hogy Magyarországon és Szlovákiában, a legtöbb e-vásárló a 25-34 éves korcsoportba esik (ennek a korosztálynak közel egyharmada keresett fel e-commerce weboldalakat az internetezők közül a vizsgált országokban). Érdekes, hogy míg Lengyelországban ezek az oldalak túlnyomórészt a fiatalokat érdekelték (minden harmadik online boltot böngésző kevesebb, mint 25 éves), addig például a Cseh Köztársaságban ezen felhasználók egyötöde esik mind a 12-24 éves, mind a 35-44 éves korosztályba.

A Gemius arra is kíváncsi volt, hogy melyek azok az országok, ahol az online vásárlás népszerű az idősebb korosztály körében is. Kiderült, hogy Magyarországon és a Cseh Köztársaságban, a webshopokat felkereső internetezők mintegy 15 százaléka 55 éves vagy annál idősebb volt a vizsgált időszakban. A legkisebb csoport a vizsgált korcsoportban Szlovákiában és Lengyelországban volt megfigyelhető, ahol minden tizedik interneten vásárló tartozott a szenior kategóriába 2013 augusztusában.

A tanulmány a magyar, cseh, lengyel és szlovák weboldalak 2013. augusztusi látogatottsági adatai alapján készült. Az adatok egy nemzetközi kutatási projektből származnak (gemiusAudience), melyet a Gemius több mint 30 országban végez. Célja, hogy az internet felhasználók száma és demográfiai profilja mellett azt is meghatározza, hogy milyen módon használják az interneten. A projektet a Gemius saját módszertana és az ICC / ESOMAR nemzetközi előírásainak megfelelően végzik.

Azóta történt

Előzmények