Új hozzászólás Aktív témák
-
jerry311
nagyúr
Mindegyikben?
Minden alkatrész úgy készül, hogy végösszegben* a lehető legolcsóbban bírja a tervezett élettartamát, aztán vagy sikerül vagy nem. (* ebben benne van a tervezés, gyártás, és garanciális javítás)
Egyik jó példa erre szerintem a VW csoport kipufogógáz visszahűtője: 5-6(?) iteráción ment keresztül mire végre nem morzsolódótt bele a motorba, mit aztán szét is koptatott.
Ha elsőre megtervezik jól és legyártják jó anyagokból, akkor nem lett volna vele gond.
A másik példa lehet a kigyulladó BMW-k problémája, ha nem máanyagból lett volna az alkatrész, akkor esélyes, hogy nem gyulladnak ki, vagy csak jóval kevesebb.
Aztán ott van még egy osztálytársam: villamosmérnökként végzett, autókba tervez elektronikákat. Karrierje elején gyakran kapta azt az értékelést, hogy ügyes, de olcsósítani kellene, mert annak a gyártási költségét, ami ott van a papíron, nem fizeti ki megrendelő. -
Tasunkó
senior tag
Ja, mert az olyan egyszerű, hogy elsöre jó a legjobb anyagokból is, meg profitot is termel, és tényleg optimalizált is.
Persze minél nagyobb profit kell, így minél olcsóbb anyagból, nem egyszerű, ki se gyulladjon, de le is égjen egyszer. 130 éve terveznek autót, tehát nem 0-ról, hanem folyamatosan. Plusz teli van mérnökkel, akik egy életet leéltek a cégnél, napi 8 órában-ban tervezgetve, nem egy von Braun-i rákétakísérlet, inkább áramszünet utáni TB ügyintézés a covid alatt.Kérek egy számot a jútútú
-
nexplo
őstag
Mondok egy egyszerű példát. Skoda konszern-nél egy időben volt gond a ventilátorok lapát állításával. Én is cseréltem magamnak, de ha már kiszereltem a komplett motort és az újat bedobtam akkor már szét szedtem. A hiba oka amiért egy komplett motort (olyan 20-30e Ft volt annó csak az alkatrész) cserélni kell az az volt hogy a benne lévő lapát állító műanyag fogas kerekek összetörtek, mert ki voltak lukasztva gyárilag.... Ez csak egy példa amikor valamit 100 évre terveznek de valamiért 3-5 év lesz belőle legyártva. Senki ne mondja hogy olcsóbb volt lukakat tenni egy 5 centi átmérőjű lapátra, ami aztán elfárad és darabokra esik. Nyilván ez kiragadott példa, de hidd el ezer ilyen "spórolást" hajtanak végre. Imádok rájönni hogy mi miért sz@rt be, és sajnos 90% hasonló okok állnak a háttérben.
Zavard össze a világot: mosolyogj hétfőn! :)
-
mrlujoak
veterán
Igazából minden területen tetten érhető ez.
Nyomtatókat, fénymásolókat szervizelek - gyártót nem írok - és ott a főtálca lapfelszedő görgőinél érhető tetten a csökkentés (ár, anyag, minőség, méret, súly) mivel a régi modelleknél a nagyobb, robosztusabb görgők többet bírtak, mint a maiakba tervezett sokkal kisebb, könnyebb, olcsóbb görgők.
De ugyanez van az autóiparban is. Számos olyan fogaskerék, amit korábban fémből csináltak, bírt adott km-nyi, órányi működést, míg olyan kopások, törések jelentkeztek ami miatt az alkatrész cserére szorult.
Ezt ár (profit) és súly miatt sok esetben műanyagra cserélték, és megnézték milyen műanyagösszetétel hány órányi (vagy km) működést tud, mielőtt kritikus kopás/törés jelentkezik.Sony Xperia™ 10 V Dual; Sony WI-XB400; Navitel R600 - menetrögzítő - Sony STARVIS képérzékelővel
-
mrlujoak
veterán
De, kevesebb lett az élettartam, hisz nekik nem biznisz, hogy adott alkatrész túléli a kocsit.
Tervezetten CSÖKKENTIK az élettartamot, és az anyagot addig válogatják, míg az az általuk tervezett KEVESEBB üzemórát/km-t még kibírja, de utána tönkremenjen, hogy aztán azt cseréltethesse a tulaj.
Így nyer a gyártó, mert olcsóbb anyagot alkalmazva az alkatrészen spórol.
Emellett többet adhat el, ha felezi, harmadolja az alkatrész tartósságát.
Ráadásul a szervizeknek (legyen az szakszerviz, vagy magán) is munkát ad, hiszen az autót megjavíttatod.
Az ilyen alkatrészek rendszerint futásteljesítmény, és/vagy évgarancia alatt még tartanak, és utána mennek tönkre.Sony Xperia™ 10 V Dual; Sony WI-XB400; Navitel R600 - menetrögzítő - Sony STARVIS képérzékelővel
-
nexplo
őstag
Megragadtad a lényeget. A két kép csak azért van betéve hogy lehessen látni kb miről beszélek. Te fémről beszélsz.... Ki beszélt itt arról? Nem értem az okfejtést. Műanyag esetében agyon lukasztani nem spórolás hanem tervezett elavulás, vagy ha úgy tetszik élettartam csökkentés. Ezt a hülye is látja. Érdekes módon tömegével szakadt le a fogaskerék a rendszerben, és hogy még poénosabb legyen a sztori, a mellette lévő fele akkor kerekek amik érdekes módom tömörek voltak, vígan üzemeltek szinte látható kopás nélkül. Ebbe a fogaskerék rendszerbe ez a nagyobb kerék lett a tervezett szívatás. Aki naponta kapcsolgatta a rendszert ott nem bírt 8-10 évet sem, azért ezt hozzá teszem
Nem okoskodom, inkább azt sajnálom hogy minden megy le ebben a csodaszép mázba csomagolt sz@rba. Külcsín és marketing 5-ös belbecs és tartósság-minőség, hhm hogy is mondjam kettes alá. Ahogy szokták mondani régen minden jobb volt, persze túlzás de van benne igazság. PEACEZavard össze a világot: mosolyogj hétfőn! :)
-
mrlujoak
veterán
Ne haragudj, de SEMMI bizonyítási kényszerem nincs - pláne feléd nézve, aki csak kötekedik.
Emellett, még ha át is adnék dokumentumokat, akkor börtönbe mennék, hiszen a gyártók/tervezők ilyetén információi nem közadatok.
Tudod, például a GDPR oktatásban is megtanulhattad, hogy a adott termék előállítási ára is olyan adat...
Stílusod okán viszont - hasonulok #38nexplo fórumtárshoz, igazad van, nyertél. Nincs ilyen.Sony Xperia™ 10 V Dual; Sony WI-XB400; Navitel R600 - menetrögzítő - Sony STARVIS képérzékelővel
-
nexplo
őstag
Nem vagyok szakmabeli, tehát nem tudok ehhez érdemben hozzászólni. Abban amit írsz lehet fantázia, de szerintem ennél többet fog tudni idővel az AI. Nyilván most még ezeket nem lehet látni. Tedd a szívedre a kezed és mond el a véleményed arról hogy ha csak annyit várnak el, hogy egyre olcsóbban hozza egy alkatrész ugyanazt a minőséget, az nem megy előbb utóbb a tartósság-minőség rovására és egy olyan úton van ami véges, azaz hamarosan nem lehet rajta már mit csiszolgatni.... Nem a fejlődés ellen vagyok, csak van hogy a fejlődés már nem azt a célt szolgálja amiért elkezdték. És ez esetben ez nekünk (mint vevők) hosszú távon nem biztos hogy jó.
Zavard össze a világot: mosolyogj hétfőn! :)
-
mepet
addikt
"Ha valaki hazudik, azzal nem lehet másképp bánni, mint rászorítani, hogy bizonyítsa állítását."
De, lehet. A kulturalt megoldas ugy kezdodik, hogy ugy fogalmazol, hogy nem hiszed el, ahelyett, hogy hazudik. Ezzel a megoldassal ha valoban hazudik, vagy ha nem, akkor is tovabbi reszleteket fog mondani, hogy bizonyitsa az igazat, amikkel kozelebb kerulsz az igazsaghoz, mivel vagy megvaltozik a velemenyed, vagy megjobban bebizonyosodik a hazugsag. Mig, ha direkt modon szembesited a hazugsaggal, ugy, hogy mondod neki, hogy HAZUDSZ, akkor egybol egy defenziv helyzetbe kenyszerited, igy te nem kerulsz kozelebb az igazsaghoz, ot pedig megserted (vagy jogosan, vagy nem, ez ezzel a modszerrel sosem fog kiderulni). -
mepet
addikt
A fenti tanmese az en olvasatomban nem arrol szol, hogy a Ford rossz. Hanem arrol, hogy egy vallalat a magasabb profitert barmit meg fog tenni. Nincs semmi mas szempont. Ha jol emlekszem a vallalatgazdasagtan tanulmanyaimra, valami ilyesmi volt a vallalat fogalmanak a fele, mint, hogy egy gazdasagi cel erdekeben hoztak letre. Nem a vevoi seggenek a kinyalasaert, nem azert, hogy adott esetben ne okozzon fajdalmas szenvedest es kinhalalt a vevoi szamara. Hanem a penzert. Ez minden vallalat letezesenek a celja.
Innen jon a kovetkeztetes, amit a #23 hsz-ben megfogalmaztam. Egy vallalat az AI-tol nem azt fogja kerni, hogy segitsen neki jobba tenni a vasarloi eletet. Szerintem az elobbi logika alapjan kimondhato, hogy minden vallalat a kovetkezot fogja kerni az AI-tol: noveld a profitot!
En csak remelni merem, hogy tevedek.
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen