Keresés

Aktív témák

  • Hydra SR

    addikt

    válasz cigam #6251 üzenetére

    Nem hiszem, hogy az újratömörítésnek túl sok köze van a színzajhoz. Az nem változtatja meg a színeket, nem hoz létre újakat vagy tűntet el meglevőket, legalábbis ilyen mértékben semmiképp.
    A színzaj makacs dolog, a legrondább képzaj. Nem tudom, hogy lehet tőle rendesen, szakszerűen megszabadulni. Manuálisan maszatolni lehet de az baromi macerás és nem is feltétlenül szép. Én az előző gépemmel együtt szabadultam meg tőle, mikor tükörreflexesre váltottam. A mostanin is van néha egy kicsi de közel sem olyan jelentős és csak egészen extrém rossz körülmények között jön elő.

    Véleményem szerint az egész abból adódik, hogy ha kevés a fény és nagy a képpontsűrűség (mint pl. a kompakt gépek szenzorain), akkor egy elemi képpontra relatíve kevés foton jut. Ami azt jelenti, hogy az apró eltérések arányaiban többnek hatnak. Mivel a szenzor Bayer mintás, tehát egy pixel több, különböző színt érzékelő fotodióda matematikai halmazátfedéséből áll, ezért ezek az eltérések a színeket is érintik. Köze lehet továbbá annak is a jelenséghez az elméletem szerint, hogy a mikrolencsék is másképp törik a különböző hullámhosszú fényhullámokat és ha apró helyre kell koncentrálni, mert kicsik a képpontok, akkor itt is jobban előjönnek az egyenetlenségek.
    Ez az elmélet azonban nem vitt közelebb a megoldáshoz. Hacsak nem tényleg az a megoldás, hogy olyan gépet kell venni amiben nagyobb a szenzor és így az elemi képpontok mérete is. Ez azonban elég költséges megoldás. De nem tudok jobbat. Az biztos, hogy a gépen beállítható paraméterek közül egyedül az ISO értéknek van köze hozzá, mint úgy általában a képzajhoz, de néha a minimumon is túl zajos.

    Belegondolva, egy módszer mégiscsak lehet ami csökkentheti a hatását: a jelenség oka a kevés fény és az ebből adódód, hatványozottan jelentkező eltérések. A fényt lehet növelni, már amikor, de néha: túl kell exponálni, majd utólag visszavenni a fényerőt de az eltérések aránya már a több fénynek megfelelő lesz, és az nekünk jó. Ha ezt RAW-ból teszed, akkor virtuálisan hozol létre a névleges alatti ISO értéket, vagyis olyan, mintha tudná a géped akár az ISO25-öt is és a képzaj is ennek megfelelően alakul, de ha csak simán jpegből, akkor is biztos, hogy van hatása. Csak kérdés, hogy mennyi.
    Valamint ez ugye elég kritikus dolog, fényhiányban egyébként is harcolunk a záridőkkel, a túlexpó meg néha kiégéshekhez is vezethet. Mozdulatlan témára, állványról, nem túl nagy fényerőkülönbségekkel a látószögben lehet használni. Amíg el nem kezd kiégni, addig lehet túlexponálni.

    Aki nem értené ezt az eltérési arányt, annak egy szemléletes példa: kavicsot szórunk a kitaposott útra, azt a fehér murvát amivel fedni szokták néha a gyalogutakat. Ha kevés a kavics, egyenetlen lesz ami ronda és kényelmetlen rajta járni, tehát nem jó. Ezt feleltetjük meg a képzajnak, az egyenetlenséget. Tegyük fel, hogy éppen annyi kavicsunk van amivel pontosan egyenletesen lehetne lefedni az utat, de nem tudjuk olyan egyenletesen teríteni, tehát lesznek kiugrások és fedetlen területek. De ha kétszer annyi kavicsunk van és azzal jól teleszórjuk az utat, majd a felső felét leszejük, akkor egyenletesen lesz borítva. Csak akkor van baj, ha az út mellett patak van és ha túl sok kavicsot szórunk le akkor mellémegy, belemegy a patakba és veszteségünk lesz. Ezt meg lehet feleltetni a kiégésnek a képen, bár itt már egy kicsit sánta a hasonlat mert az út ettől még lehet jó de a lényeg, hogy van limit. Vagyis szórhatunk rá többet, de nem akármennyivel. Van felső határ. A körülményektől függ, hogy mikor mennyi ez a határ.

    [ Szerkesztve ]

    A privát arra való, hogy olyasmit írj, ami nem tartozik másra. A szakmai kérdéseknek általában van topicja. Ha nincs, nyiss egyet.

Aktív témák