Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz #03969024 #110904 üzenetére

    Én totál elengedtem a témát legutóbb is, és most is tartom magam ahhoz, amit apám tanult BME-n erről, és ami DIY Audio-n is megy/ment a témában. [link]

    Most kicsit Magatokra hagylak Titeket az egyet-nem értésben, és ragaszkodom elsőrendűnél a 90°-osig elmenő fázisforgatáshoz. Várok, míg elmúlik 1-2 oldalnyi hsz. :D

    POKE 16017,44 ..... SYS 2077

  • denesdr

    addikt

    válasz #03969024 #110904 üzenetére

    Nem érted a lényeget. Az akusztikusan 6dB/oktáv váltásnak az lenne a lényege, hogy teljesen lineáris lehessen az on-axis akusztikus fázismenet mindenféle group delay nélkül, azaz mintha egy hangszóróból jönne a több hangszóró által lefedett sáv az idősíkban is. Ha nem teljesül mindkét oldalról az akusztikusan 6dB/oktáv váltás elegendő sávszélességben, akkor nem fog teljesülni a lineáris fázismenet sem, mint ahogy azt a KEF technikai igazgatója, illetve Vandersteen (meg sokan mások) is mondta/mondja. Ezen nincs hogyan fordítva ülni, legfeljebb félrértelmezni lehet.
    A drágább Martenek váltása valóban elsőrendű (akusztikusan), de ha utánajársz (pl megkérdezed a gyártót), megláthatod, hogy ez nem azt jelenti, hogy egy kondi a magasnak, meg egy tekercs a mélynek (ez lenne az elektromosan elsőrendű váltás), hanem jó eséllyel egy sokkal bonyolultabb váltó, ami leginkább azt a célt szolgálja, hogy a hangszórók minél jobban kövessék akusztikusan a 6dB/oktáv váltási görbéket. Mert ahogy Vandersteen is mondta (csak, hogy tiszta legyen, hogy nem csak én találtam ezt ki), egy elektromosan elsőrendű váltó a legritkább esetben eredményez elegendő sávszélességben akusztikusan 6dB/oktáv váltási görbét és emiatt átcsap akusztikusan 12dB/oktávú (vagy mégnagyobb meredekségű) váltásba, ami már nem fog semmilyen módon lineáris akusztikus fázist eredményezni. Persze ettől még lehet jó egy hangsugárzó, de már nem lesz nevezhető elsőrendű váltásúnak, mint ahogyan a Dynaudio Special 40 sem nevezhető valójában annak, mivel az akusztikus paraméterei nem ezt mutatják, hanem sokkal inkább egy negyedrendű váltást, még akkor is, ha a jelútban csak 1db kondi, meg 1db tekercs van a magas, illetve a mélyhangszóró előtt. Ez azért lényeges mert nem az elektromos rendűséget halljuk, hanem az akusztikusat, mert amit a hangszórók kiadnak magukból, az fogja meghatározni a hangreprodukció időbeni lefolyását és ezt akarja kimaxolni az akusztikusan 6dB/oktávos váltás.
    Szerintem akik meg akarták itt érteni, hogy miről van szó, azok meg is értették, nem annyira bonyolult ez, mint ahogy elsőre látszik.

    [ Szerkesztve ]

  • denesdr

    addikt

    válasz #03969024 #110904 üzenetére

    Nem tudom volt-e már, de itt van pl a Vandersteen 5a hangsugárzó "elsőrendű" váltója, könnyen észrevehető, hogy nem az a lényeg, hogy elektromosan hanyadrendű ez a váltó, hanem az, hogy a hangszórókat rákötve, akusztikusan 6dB/oktáv váltást fog eredményezni és ez garantálja az 5a, valódi elsőrendű váltásokra jellemző lineáris akusztikus fázisát:
    [link]

  • denesdr

    addikt

    válasz #03969024 #110904 üzenetére

    Viszont az elektromosan elsőrendű (és akusztikusan bárhanyad rendű) váltás egyik nagy előnye, hogy csak a lehető legminimálisabb mennyiségű passzív elem (ha passzív váltásról beszélünk) van az erősítő és a hangszórók közé kötve, ezáltal minimalizálva a passzív elemek elektromosságra és ezáltal a hangra gyakorolt parazitikus színezését.

Új hozzászólás Aktív témák