Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • .mf

    veterán

    Juhú, új totyik :DD

    Na akkor végre van hol beszélni a Nikon Z-kről is. Reménykedek, hogy az új fw-rel sikerült az AF-en javítani. A jelenlegi FF MILC-ek közül a Z a legszimpatikusabb, leszámítva az AF-es Achilles-sarkát és a hiányzó obiparkot. Az is tetszik, hogy míg mindenki más nagyobbnál nagyobb obikat dob ki (Pana 50 f1.4 külön fájdalmas volt, mert a kicsi-kompakt de éles m4/3-os 20, 15, 12-32, 35-100, vagy az LX100-as után bennük reménykedtem leginkább, de már a kilós vázzal elvéreztek nálam), velük szemben a Z 24-70 és 14-30 f4 is milyen kompakt. A többi obijuk viszont... 35 f1.8, 50 f1.8 méretben és árban az f1.4-esekkel versenyzik, 58 f0.95 egy rossz vicc, a 85-ösük pedig csak 2020-ban várható.

    Következő nagyobb utam késő ősszel lesz, ahova vagy Z6-tal mennék, vagy ha maradok az A7-nél, akkor ahhoz egy Tamron 28-75, 17-28 vagy 16-35 f4, és utána még Z6m2-ig kihúznám vele.

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz Matska #82 üzenetére

    Azért a 800 EUR-t a 35 f1.8-ért nem tartom túl barátinak, FX-en f1.8-asok közül a 20 volt hasonló áron, ami más kategória, elég speciális darab. Sonyt is elég sok kritika érte a drága obik miatt, pedig eddig csak Zeiss / GM matricával voltak ilyen drágák az f1.8-asok. A Z 50 f1.8-as is 600 €, és Sonyval ellentétben nem is látom, hogy hova jönne olcsóbb opció: ott a 800 € Zeiss 55 alá befért egy 200 € Sony 50, itt viszont ez már eleve az f1.8-as, standard Z, nem is valami külön széria (miközben FX-re is volt bőven 100-150 € 50 f1.8-as). Tetejébe annyira még nem is szuper, hogy ennyit elkérjenek érte (hagymakarikás, ideges háttérmosás, szoftveresen korrigált torzítás, field curvature).

    A mérete meg... [link] :U Nálam már itt kiesett. Megint egy bazi nagy táska kell csak pár fixhez is. Könyörgöm, hova tűntek a pancake obik? Engem az se érdekel, ha f5.6-ig kell rekeszelni a sarkig élességért, csak ne kályhacső legyen egy fix is már... Komolyan, jobban jár az ember, ha FTZ-re teker FX obikat, kisebb, könnyebb és sokkal olcsóbb.

    Annak fényében különösen idegesítő ez, hogy közben a 24-70 és főleg a 14-30-at milyen szép kompaktra meg tudták csinálni - ezeket meg miért nem?

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz lugosi #151 üzenetére

    "A kézikönyve annyit ír, hogy Panasonic fényképezőgép esetén csak a rekeszgyűrűvel állítható a rekesz"

    Szinte biztos vagyok benne, hogyha "A"-ra tekered, akkor a vázról tudod a rekeszt állítani. Vagy valami félreértés van, vagy full fos a fordítás.
    A rekeszgyűrűjéről csak annyit tudok, hogy Olympuson nem működik, csak Panán; de mivel a váz pár évvel újabb, mint ez az obi, és még a nála régebbi GM5-ön is működött, nagyon meglepődnék, ha nem működne.

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz lugosi #155 üzenetére

    "Nem ugyanaz a fókusztávolság"

    Mármint gyútáv :)
    Amúgy meg az becsapós. A m4/3 4:3 képarányú, az APS-C és FF pedig 3:2, emiatt az átlóban mért látószög és a horizontális látószög eltér (4:3 magasabb, de szűkebb). Emiatt vízszintesen 20-as közelebb áll egy FFeq 50-eshez, a 15 pedig 35-höz, mintha simán beszoroznád a crop factor 2-jével.

    "az egyikbe tájkép is még jól beleférne nekem szerintem, a másikba már kevésbé (ekv. 30 és 40mm). Viszont portrét a 30-assal kevésbé fényképeznék mint a 40-essel."

    A 20-assal vígan szoktam tájképelni. A 15-ös kiváló lenne környezeti portréra, talán jobb is, mint a 20-as. Na most ezt add össze ;]
    Mindkét obi pöpec, akármelyiket is választod. A 20-as AF sötétedéskor és utána lassabb, huntol, és hangosabb; de optikailag mindkettő kiváló. Ajánlom még mellé a 42.5 f1.7-et vagy olcsóbban a 45 f1.8-ast (kicsit kevésbé éles, viszont jóval gyakoribb, olcsóbb és melegebbek a színei).

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz lugosi #162 üzenetére

    Akkor szerintem előbb vedd meg a gépet kitobival, és találd meg azokat a gyútávokat, amik neked legjobban bejönnek, legjobban működnek. Ez változó helyzetenként is, hogy ide-oda épp melyik adja jobban.
    Nálam a m4/3 "alapszett" a 20, 45, 9-18 (pedig van 17, 25 is, összesen majd' egy tucat m4/3 obi); és a 20-ast használom messze a legtöbbet. Ez alapján azt gondoltam, hogy FF-en is majd milyen jó lesz nekem a 35, ehhez képest ott 28, 50, 85 felállás jött be...
    És hogy még jobban összezavarjalak: a 20 és 45-nél is időnként az van, hogy a 45-ös túl szűk, sehogyse tudnám úgy meglőni a képet, ahogy szeretném (max. több képet utóban panoba összefűzve), úgyhogy felcsavarom a 20-ast, az pedig túl tág... Egy 15-45 kombóval ez még erősebb lenne.

    "(Amikor én portréról beszélek feltehetően nem arra gondolok amire ti, én a családot, ismerősöket fényképezgetem szinte kizárólag, családi képek, kirándulások, érdekes helyek megörökítése, de nem amolyan "komolyabb" fotózás a cél.)"

    Ha nem éjszakai túrákra mentek, akkor erre inkább egy jobb zoom, szerintem. 12-32, ha minimalizálni akarod a méretet és tömeget (esetleg mellé a párja 35-100, ha kell tele is), vagy a 12-60 f3.5-5.6, ami szintén egy korrekt, olcsó kitobi, jó átfogással. Ha pedig a pénz és tömeg helyett inkább a képminőség számít többet, akkor 12-40 f2.8, 12-60 f2.8-4 vagy 12-100 f4... Esetleg még egy 42.5 f1.7 vagy 45 f1.8 obit bedobni melléjük (amilyen picik, könnyen elférnek), egy-kétemberes fej-váll vagy félalakos, háttérmosós-művészkedős portrékhoz.

    ---

    3:2 és 4:3 vs 16:9 - nekem nincs bajom sem 4:3 sem 3:2-vel (igazából nekem egy köztes feküdne a legjobban, nézzük 1:1.333 és 1:1.5, közte mondjuk 1:1.4 - hehe, √2 itt is visszaköszön :)) ) - mindkettő elég rugalmas. 16:9-es nekem viszont fotózásra nem kéne, nem csak portrézásra lenne nagyon ortopéd, de nekem tájképelésre, városképekhez sem hiányzik, ritkán szoktam ilyen arányúra vágni a képeket.

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz Speeedfire #186 üzenetére

    Nem foglak utálni, mivel sok év m4/3 után én is vettem egy A7-est, viszont én megtartottam a m4/3-ot is, és úgy érzem, ezt nagyon helyesen tettem. Neked is ezt javaslom. Főleg m4/3 után mellbevágó lesz, hogy mennyivel nagyobb és nehezebb egy FF szett. A FF-et csak akkor cipelem, ha kifejezetten fotózni megyek; a m4/3 pedig simán jöhet "csak úgy" is velem.

    Másik dolog, amin szerintem szintén érdemes elgondolkozni, ha már a portrézást emlegeted: a Samyang 85 f1.4-est f2-f2.8 körül szoktam használni portréra. Nagyon szűk az élesség f1.4-en, ha a szem éles, könnyen lehet, hogy az orr vagy a másik szem már nem lesz az - a fül, haj pedig biztosan.

    Egyéb észrevételek a táblázatoddal kapcsolatban:
    - a Sigma 50 és 85 buzi nagy és nehéz, főleg a 85. Az f1.8-on is bőven elég szűk a DoF
    - mi a 24-70 a listádban? Kitben a 28-70 van többnyire, amitől én nem vagyok elájulva, sőt... A Zony 24-70 f4 optikailag kicsit jobb (de még így is elég fos a két végén), de sokkal drágább. Zeiss szégyene, nem értem, hogy adhatták ki, vagy hogy nem cserélték le egy javított mk2 verzióra.
    - a Sony 50 f1.8-as olcsó, de okkal. Az AF, főleg gyenge fényben lassú, huntolós. Videózni csak külső mikivel lehet, olyan hangos az AF-motor. A sarkokkal sem voltam kibékülve.

    Szerk: hejj, elkezdek válaszolni, bemegyek megbeszélésre, mire visszaérek, már egy oldal jött közben :DDD

    [ Szerkesztve ]

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz Speeedfire #194 üzenetére

    "Napokban próbáltam m5ii alatt a heliost, de írtam is, hogy eléggé vakvilág. Se fókusz kijelölés, de záridő, semmi."

    Bocs, de ez júzer error lesz. Régen simán használtam m4/3-on filmes manuál obikat; most pedig A7-en szinte csak azok vannak, natív obi egyedül a 28-70, amit csak azért tartottam meg, hogy legyen egy időjárás-álló AF-es turistaobi, de amúgy nem szeretem, nem használom.

    PuMbA: "Pont erről csinált videót Tony tegnap"

    :)) Kthxbai. :U
    Őket csak a méretük tartja fenn, a sok követő miatt őket hívják meg press eventekre, új gép és obi bejelentésekre, ez pedig újabb klikkeket generál - meg még az, hogy az őket követők még náluk is kevésbé értenek a dolgokhoz, hogy észrevegyék a hülyeségeket. Aranyos páros, jó külsővel, jól összerakott műsorral, vannak jó fotóik is, de szakmai témákban ami ott folyik...

    Mikrofon: nálad valami prototípus csoda-50-f1.8-as járhatott, mert én nem ezt tapasztaltam, és másoktól sem ezt hallottam. Gondolom jó fényben, nyitva vagy tág rekeszen próbáltad A7m3 vagy A9-en? Ott még egész jó; de próbáld meg A7 vagy A7m2-n, f5.6-f8 vagy szűkebben, gyenge fénynél. A baja az (azon kívül, hogy más, lassabb és hangosabb AF-motort kapott), hogy a többivel ellentétben lerekeszelve fókuszál - a többi fókuszáláskor kinyit, majd exponáláskor visszacsukja a rekeszt a kívánt értékre, így bőven kap fényt fókuszáláshoz. Ez nem, ezért lassú a fókusz gyenge fénynél.

    Továbbá szerintem az 50 és 85 sincs túl közel egymáshoz, ellenkezőleg, nekem pont ez a kellemes eloszlás, hogy 28-50-85.

    Speeedfire: "bent nem az igazi számomra a pana 20 1.7"

    Pana 25 f1.4-et próbáltál már? Kicsit hosszabb is, ami szintén növeli a mosást, és tágabb rekesz is, meg gyorsabb AF (cserébe nagyobb-nehezebb-drágább, ofkorsz). Nekem is van, évek óta nem használom, ha Bp-en vagy, ki is próbálhatod. Nagyon elvetemülteknek létezik 50 f0.95-ös is ;]
    Amúgy szerintem ez pont elég háttérmosás ahhoz, hogy maradjon kontextus is a képhez. Ezt a trendet amúgy sem szívlelem, hogy végy egy szép lányt, és kész, ő majd elviszi a hátán a képet. Olyan sekély, egyszerű iparosmunka. Hiányzik a sztori, a kontextus

    De ha van kedved, akár össze is futhatunk egy fotózásra, én pont kicsit jobban belekóstolnék a portrézásba, mert azt ritkán szoktam csinálni. Vihetek A7-est és hozzá pár obit köztük 85 f1.4-est, meg mint mondtam, m4/3 25 f1.4-esem is van

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz Speeedfire #229 üzenetére

    Automatikus belenagyítás csak natív obikkal megy, nem-natívoknál ki kell rakni egyik gombra a belenagyítást. Villáskulcs menü -> B Button -> Fn 2: Magnify. Én az expógomb melletti funkciógombokra szoktam kitenni, EM5-ön egyszer megnyomod, akkor zöld kerettel mutatja, hova nagyít bele, lehet mozgatni is (belenagyítás után is lehet, csak ekkor még könnyebben át lehet látni), amikor mégegyszer megnyomod, akkor nagyít oda bele. A tárcsával lehet 3-5-7 (kb ez 1:1) -10-14x között léptetni a nagyításban.

    Ja még annyit, hogy az obik mind manuálok - türelmes modellt hozz, mert nem lesz túl dinamikus a session :DDD

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz konyi79 #241 üzenetére

    Ezzel nem csak te vagy így. Értem én, hogy miért csinálják (a fotózás egyik meghatározó divathulláma, trendje az utóbbi években a háttérmosás ajnározása, ami utóbb csak felerősödött, mint rendes fényképezőgépet az ezt csak mímelő mobiloktól megkülönböztető tényező - és ők sem akarnak kimaradni, kell valami flagship, amivel demonstrálhatják, hogy ők is tudnak háttérmosós képeket), de nem értem, hogy miért állnak be a sorba és szállnak harcba pont az egyik gyengéjük terén, ahelyett, hogy egy másik erősségüket domborítanák ki. A m4/3 lényege számomra az, hogy kis méret és tömeg érdekében egy elfogadható kompromisszum képminőségben, néhány dolog árán, mint a háttérmosás, felbontás, magas ISO-s zaj. Most, hogy mindenki egyre nagyobb és nehezebb FF MILC vázakkal jön ki (Pana majd' kilós), és kályhacső méretű fixekkel (Canon 50 f1.2, Nikon Noct, Pana 50 f1.4), amik ráadásul iszonyat drágák is, a helyükben arra gyúrnék rá, hogy mobilokkal szemben már ennek is megvannak a rendes fényképezőgép előnyei (cserélhető obi rugalmassága, UWA és tele, valódi zoom, manuális módok, vaku: dönthető, off-camera; raw és magas ISO, ami klasszisokkal jobb a mobilosnál), miközben a (Fujin kívül) mindenki más által tolt FF MILC-eknél mennyivel kisebb, könnyebb, olcsóbb. Elkezdték az AI-t is, még csak az AF-ra, de a telefonokból lehetne még sokat tanulni, pl. a "HDR mód", gépen belül összefűzött expo-bracketing, vagy expo-stackinges éjszakai képek, a kamu-háttérmosást én mondjuk nem kívánom, de biztos lenne rá érdeklődés, jobb minőségű is lenne, mint a mobilos, és ezzel gyorsan befoghatnák a FF-et is, ahol már hova tovább mosni a hátteret.

    PuMbA: "Szakmai témában általánosságban jó dolgok folynak ott"

    Kivéve, amikor elszólja magát, és kiderül, hogy nagyon alapvető dolgok nincsenek a helyükön. És most nem a közelmúlt hírhedt ISO-s videójára gondolok, mert az inkább kattintásvadász csúsztatás volt, nekem pár éve egy másik videó csapta ki a biztosítékot, már nem emlékszem pontosan, de fényerő vagy rekesz számítással kapcsolatos elég alap dologra mondott konzisztensen hibás dolgokat. De ilyen 2+2=5 szinten. Azóta is többször csinálta azt, hogy tett valami elég sarkos kattintásvadász megállapítást, a videóban persze kiderült, hogy azért nem teljesen úgy van az, pedig még ott is csúsztatott meg elhallgatott kicsit, de ezeket már tudatosan - én az ilyet nem komálom.

    "nem csak ajnároznak mindent az egekbe, hogy ez aztán egy hibátlan gép és hasonlók."

    Ezt megteszik mások is, akiknél a technikai tudás is rendben van, még ha nincs is akkora követő-táboruk. Vote with your wallet mintájára, mivel a kattintások, feliratkozások is pénzt érnek, vote with your click, nem támogatok kóklereket.

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz Speeedfire #244 üzenetére

    "Engem a 40-150 pro érdekel jobban"

    Ha portréra és mosodára utazol, akkor inkább a 75 f1.8-at kérném.

    "De ez a sony vonal tetszik, főleg így hogy a sima 1.8-as obikat is ajánjátok, amik nem is olyan vészesen drágák."

    A sima 1.8-asok közül csak a 85 f1.8 ajánlott. Az 50 f1.8 már annyira nem, max ha nála többet nem akarsz költeni, és belefér a gyenge fénynél lassú AF. Az 55 f.18 már nem "sima 1.8-as", hanem Zeiss prémium 1.8-as; de ettől még egy nagyon jó obi. A Sony 28 f2-ese is mérsékelt ára ellenére egy egész korrekt darab, csak tisztában kell azzal lenni, hogy az csak szoftveres korrekció után korrekt, önmagában elég erős a torzítása és vignettálása.

    ---

    Úgy hírlik, hogy a Nikon a Zusában már ingyen adja a vázakhoz az FTZ-t. Jóreggelt, az elejétől ezt kellett volna. Várom, hogy ide mikor gyűrűzik ez végre be. Ha a Z6 + 24-70 + FTZ egy jelentősebbet csökkenne (mondjuk 2.25-2.1k-ra), az már nagyon kísértene, hiába súgja az eszem azt, hogy ki kéne várni a második generációt. Sőt, lehet, hogy egy sima Z6 + FTZ is elcsábít jó áron, mellé jelenleg úgyis FX obik kellenének, egy 18-35G, 28G, 50G, 85G, 70-300E, turistásnak 24-85G szett elég baráti ár/érték arányú, és amilyen nagyok lettek a Z fixek, méretben sincs akkora különbség.
    Beszéljetek le róla, hogy hülye vagyok és várjam ki a második generációt, mert a végén még megteszem :DDD

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz Mr.Csizmás #246 üzenetére

    Szerintem a Sigmával kevered a Sonyt ;) :U Sigmánál tényleg csak a FF dSLR-es obik fenekére csaptak egy adaptert. Elég szomorú azután, hogy APS-C-re egész jó natív MILC obi-sorokat csináltak és csinálnak. Állítólag idén már végre tényleg jönnek valami natív FF MILC obival, csak remélem nem egy újabb böhöm monstrummal...

    Az összes Nikon és FE Sony obi új tervezés. Viszont a Nikon fixek nem szimpik, ugyanaz a bajom velük, mint a Sigma Art-tal: éles meg minden, agyon van korrigálva, ezért karaktere alig van, és túl nagy és drága. Az 50-es hosszabb, mint az FX 50G adapterrel együtt. A 35 f1.8 meg 950 EUR-on indított, még most is 750 :U Ezzel az árazással nem vagyok kibékülve, hozzá képest a Sony egy budget best-buy ajánlat, hiába szidtuk régen, amikor még csak a prémium Zonyk voltak; itt viszont nem látom, hogy ez valami külön prémium-széria lenne, ami alá készül egy budget vonal (mint Sonynál a sima obik, 28-50-85). Aztán ki tudja mit hoz a jövő, lehet (remélem), hogy lesz egy modern "Series E" vonal is.

    A 24-70 és 14-30 már sokkal szimpatikusabb, mivel elég kompaktra sikerült zsugorítani, mégis aránylag korrekt az élesség (persze nem annyira, mint amilyen ódákat zengtek eleinte róluk). A bajom velük csak az áruk, a 24-70 1100 EUR-ról indított, most már ugyan a kitek miatt beesett 860-ra, de még így is sok; a 14-30 viszont továbbra is 1450 EUR-on tanyázik.

    Speeedfire: akkor ami bevált, ne azon változtass, hanem azon, ami nem :) Gondolom a teddpróbára, akkor onnan csak a 25 f1.2-est tudod vinni, de elég lesz 1.4-re rekeszelni, hogy meglásd, jobb lenne-e a helyzet a Pana 25 f1.4-gyel a 20-ashoz képest.

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    Nem tudjátok, Z6-ot lehet-e valahol Bp-en élőben próbálgatni?

    Egyúttal: beszéljetek le / rá. Fut egy akció, Z6 + 24-70 f4 visszatérítés után 1750 EUR, az obi 500 EUR árát levonva a váz csak 1250, ami tudásához képest nagyon csábító ár.
    Megjelenése előtt erre terveztem váltani (jelenleg A7 van), de aztán lehullt a lepel és csalódtam; néhány dolgon azóta javítottak, így már kevésbé fanyar, és a jelenlegi gépek / rendszerek közül még mindig ez a legszimpatikusabb (pl. számomra fontos az időjárás-állóság, néha elég extrém helyeken is megfordulok - ebben Nikon és Pana vezet, de utóbbi túl nagy és nehéz lett; továbbá szeretem a kompakt obikat, erre is mintha csak a Nikon figyelne), de ki akartam bekkelni a második generációjáig, hátha abban tovább javítják a gyengéit (pl. a követő AF-et, a felesleges felső kijelző helyett extra tárcsa vagy gombok, nagyobb akku működés közbeni töltéssel TL-hez, kicsivel nagyobb felbontás, mocsokdrága XQD mellé / helyett SD port, pár ergo baki javítása, stb) - de ez az ár elgondolkoztat, hogy várjak-e tovább, vagy kóstoljak bele most a rendszerbe, aztán apránként építgethetem tovább obikkal, kiegészítőkkel. Csak a.) addig két rendszert kell fenntartani és kiépíteni, és b.) a Z most még mint rendszer, kicsit gyenge lábakon áll. 24-70 f4 a sok hype után "csak" korrekt, legalább kitben baráti az ára, és utazni jó a kis mérete; f2.8 testvére nagy, nehéz és drága, sajnos nincs (még) Tamron 28-75 mint FE-re; a 14-30 egészen addig tetszett (14! -30! filter! kompakt!), amíg meg nem láttam az árát (reméltem olcsóbb lesz) és teljesítményét (brutális, majdnem halszemes torzítás szoftveresen korrigálva, vignettálás detto, decenter-lottó); a két fix pedig bár éles, de steril, se nem kicsi, se nem olcsó...

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz vihartigris #1186 üzenetére

    Még nem - a boltok érdekeltek volna, hogy hol szoktak kiállítási darabok lenni, amiket kézbe is lehet venni, be is lehet kapcsolni (mivel ez Mo-n nem szokás).

    Mercutio: kitben ennyi volt eleinte a felára (most akciók függvényében össze-vissza ingadozik 400-500 körül - ami néha irányadó, néha nem, pl. az FTZ-ért volt, hogy 50 EUR volt csak a különbség, mégis 200 EUR körül megy a használtpiacon), használt ára is kb ekörül van (220V-nál 180-ért van most egy). Újonnan 1100 EUR-ról indult (lol), most 700, legalacsonyabb 650 volt. Számolhatod 450-nek is, és akkor a váz 1300.

    Topikk: nem mondanám Nikon-márkavonzalomnak (nekik is voltak csúnya húzásaik, ld D600 zárja, nagyon nehezen ismerték be a hibát; utóbbi években össze-vissza zagyváltak (mondhatnám hazudtak) a MILC-terveikkel kapcsolatban; mint a másik nagy tükrös dinoszaurusz, ők is patikamérlegen mérték ki a fejlesztéseket, nehogy túl sokat újítsanak, stb - tehát bennük se bízok túlzottan); sem pedig Sony-ellenérzésnek (végre valaki merészen innovál, komolyan nekigyürkőztek a FF MILC témának váz és obi terén is, a siker érdekében megnyitották az E-mountot is; stb).
    Racionális érvek vannak a rendszer mellett: időjárás-állóság nálam számít (sarkkör, Himalája, trópus, sivatag, vihar - ezek mind voltak és előfordulhatnak); a kezelés, ergonómia nem tetszik a Sonyn - ezért szeretném a Z vázat kézbefogni, nyomogatni, hogy élőben milyen; és az is szimpatikus, hogy FF MILC-ek között náluk legalább látok törekvést egy kompakt rendszerre, ld 24-70 és 14-30 (bár a szoftveres korrekció mértékét kicsit sokallom, egy kicsivel nagyobb méret még belefért volna) (igaz az FE 16-35 f4-esem is egész kompakt).
    Amit már nehezebb racionalizálni, az a váltás: FE-re vannak objektíveim, vakuvezérlő, vakuk, filléres SD-kártya megy bele, akkuból is van 4 db (igaz az újabb vázaknál már azt is cserélni kell). Továbbá sokkal jobb a natív obi-kínálat. Nikonhoz várhatok a megfelelő obik megjelenésére: a 14-30 drága és lottó, hogy jó példányt fogsz-e ki, Tamron 28-75-ös (még?) nincs rá, a saját f2.8-asa pedig nekem túl drága, nagy és nehéz, és nincs még se natív 85, se telezoom; az XQD mocsokdrága (konkrétan 10x, mint amennyiért az SD-t veszem), vehetek új vakuvezérlőt, vakut, de még szoftvert is, mert a Dxo 9.5 a Z6-ot nem támogatja... Kell-e nekem ez a pénzlocsolda, amikor még az A7 is elég sokra képes?
    (Bocsi a sok szövegért, néha hangosan / írásban gondolkozok)

    80hun: néha felpattintom a 16-50-est az A7-esre (jöhet a kövezés :DDD )
    Vicc nélkül mondom. Kicsi, hasznos átfogás, nappal van fény f8-ra, a 10 Mpx-ből még épp lehet egy 4k-s képet vágni, és a zaj, dinamika-tartomány meg ott van a szenzorban.
    Full-time azért nem szórakoznék APS-C obikkal.
    Gondolkoztam már én is rajta. Az A7m2 fogása nem tetszik, nem kényelmes. Kezelése kicsivel gyorsabb, jobb, mint az enyém, de még mindig elég ergya. A 42 Mpx-es szenzor fájljai bazinagyok. Fókuszban is lemarad a Z6-tól. Időjárás-állóságban pedig ugyanott vagyok, mint az A7-esem - a Z6 e téren messze jobb.

    [ Szerkesztve ]

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz konyi79 #1191 üzenetére

    Touché :DDD
    Próba nélkül mégse akarom megrendelni - az A7m2-re is teljesen rá voltam indulva, amíg ki nem próbáltam - és nem jött be.

    Lugosi: hja, szarazélet :( ( :B )
    Ennek a nagyja úgy volt, hogy céges kiküldetés, a végére még kértem 1-2 hét szabit. Így könnyű (és költséghatékony) világot járni, ez az egy előnye van, ha az ember olyan cégnél dolgozik, ahol indiaiak a fejlesztők/support :DDD A sarkkör / sarki fény már sajnos tisztán saját költségre volt, és hiába toltam totál budgetba (fapados repülő, helyi buszok, legolcsóbb szállás, kenyér, konzerv és instanttészta, tea), még így is elég drága volt...

    Mikrofon: egyfelől igaz, másfelől viszont még új és kevés van a használtpiacon (nem csak a hazain), így nehéz belőni az árát.
    Ekkora akció sajnos csak ezzel a kombóval van: így 2699 -550 -400 = 1749 EUR, összesen 950 kedvezmény; váz+FTZ már csak összesen 400, csak a váz pedig csak 300 EUR kedvezmény. Ha hasonló mértékű lenne a kedvezmény, inkább FTZ-vel venném, aztán 18-35, 50, 85, 70-300, 24-120 és talán 20 sort szednék össze mellé apróról, majdnem annyiból kijönne, mint a 24-70 és 14-30...

    A Fuji XT gépein a mindenre tárcsa/gomb nagyon szimpi, a pici, könnyű, időjárásálló Compact prime sort is irigylem, ahogy a fw-update-eket még régebbi modellekhez is, DE: X-trans nope, IBIS csak XH1-ben van, és bár az ISO jó, de a rawból jóval kevesebbet lehet húzni, mint a FF Sony szenzorokból; a "deszíp jépegszínek" pedig hidegen hagy, rawba lövök. Ha lenne Bayer-szűrős + IBIS-es XT/XH, akkor már eléggé hajlanék felé.

    Csacsi, Mirman: köszi! :R

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz 80hun #1204 üzenetére

    Szerinted nem, szerintem viszont ha nem egy ultraszéles van fent, pirkadat / szürkületnél is azért jól tud jönni a stabi tájképnél, főleg, ha rekeszelni is kell a DoF-ért, könnyű beleszaladni normál/teléhez már hosszú záridőkbe. Ha biztosra akarok menni az élességben, akkor 24 Mpx-en stabi nélkül 1/gyútáv +2. záridőt szoktam használni (pl. 85 -> 1/125). Túlélem a hiányát (A7-en sincs), de érzem, hogy IBIS-es vázzal kényelmesebb volt, lusta vagyok mindig állványt állítgatni, ezért nálam az IBIS megléte erős pluszpont.

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz tvamos #1207 üzenetére

    Norvégia északi csücske, Tromsø - mert:
    - legnagyobb város északon
    - naponta mennek fapados repülők Londonból (máshova sokkal drágább repülővel)
    - a parton van, a Golf-áramlat fűti (amikor megérkeztem, "csak" -25 volt, míg délebbre Svédországban -42)
    - van helyi buszhálózat, néhány éjfélig jár, így nem kellett kocsit bérelnem
    - nagyobb a választék szállásból (de így is drága: messze a legolcsóbb normál szállásba mentem, vendégház közös fürdővel, az volt 2 hétre asszem 230k - a következő legolcsóbb 300+ volt. Lett volna még olcsóbb opció - szomszéd faluban egy "üdülőtelep"-szerű helyen "kabin", azaz kis fakunyhó villannyal de víz nélkül (közös fürdő a főépületben). 2015-ös adatok, nem tudom, azóta milyen a helyzet)
    - ami még drágább, az a kaja - itt legalább van diszkont abc-lánc (Rema 1000)
    - az időjárást itt is ki kell fogni (ezért min. 2 hetet ajánlanak), de itt ált. jobb. Az első hét nálam is felhős-viharos volt, a második hétre kitisztult és egész jó aktivitás is volt
    - a hiedelemmel ellentétben nem a sarkon van a sarki fény, hanem egy gyűrű formájában a szélességi körökön mozog a napfolt-aktivitás/kitörések (solar flare) függvényében ([link]) - gyenge aktivitásnál Svalbard (Spitzbergák) felett (oda Tromsöből lehet hajóval menni), Izland, Kanada É-i része, közepes aktivitásnál É-Skandinávia (meg Kanada, stb), erős aktivitásnál akár Skóciában is látni, nagyon erősnél még Dobogókőn is, ahogy ugyanabban az évben (2015) volt is rá példa... Van is a linkelt oldalon egy saccperkábé térkép, hogy milyen erőst honnantól lehet látni. Ha erős, akkor annyira délre húzódik, hogy északon már nem fogod látni (ezért Svalbard nem a legjobb választás, ugyan télen végig láthatod, ha gyenge (és az időjárás engedi), de a szebb erősebbek már lejjebb húzódnak).

    Jószar, mert életem első (és egyetlen :DDD ) videója, meg a TL-hez az anyagot jpg-ben lőttem ( :Y ) (így is rengetegsok lett), de ez lett belőle - talán ad egy kis rálátást, hogy milyen volt a hely.

    "In hindsight", megint oda mennék-e? Talán. Finnország olcsóbb, de itt vannak hegyek, fjordok, óceán; Lappföld többnyire sík, hidegebb, és az időjárás is ált. rosszabb (felhősebb).

    [ Szerkesztve ]

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz Rapid136 #1211 üzenetére

    "Emellett még egy ujabb hibalehetőség a vázban sajnos."

    Elég ritkán hallani az IBIS meghibásodásáról :)
    Az EM5-öt bő 3 évig majdnem naponta használtam; azóta már ritkábban: amikor nem fotózási céllal megyek kirándulni, hanem csak úgy, hogy legyen nálam valami gép; vagy ha baja eshet (amennyire padlón van az ára, és amennyit ez már kibírt, ezt már nem féltem annyira).
    Amennyit ez kibírt: 3-4x dőlt fel erős viharban állványostul, volt pár motorbalesetem vele: legnagyobbnál 100+-szal landoltam, de volt olyan is, hogy terepen hegyre fel lefulladtam és a hátizsákban lévő tokjában ráestem - a 20-ason a Hoya szűrő betört, de működött tovább. Két hete egy rock-metál-hc-punk fesztivált fotóztam vele, simán bementem vele a pogó széléig, kapott pár ütést, de semmi baja :)
    Rengeteg dolog van még a vázban, ami meghibásodhat - és az obik még mindig érzékenyebbek nála az odaütődésekre, leejtésekre, stb.

    Csizmi, kösz a kísértést :DDD Akkor sem a repülő volt drága - úgy emlékszem 70k volt Bp-London-Tromso retúr a nekem megfelelő időpontokra. Itt sajnos nem lehet azt megcsinálni, hogy csak odaugrasz majd gyorsan vissza - nagyon időjárás- és szerencsefüggő, ha biztosra akarsz menni, 2 hét, és nálam is ez volt, az első héten csak néha a felhőkön átszűrődve láttam. A 2 hét összesen 400-450 körül volt: 70 repjegy, 230 szállás, pár extra téli cucc Decából és Sportsdirectből (visszanézve fele felesleges volt), helyi utazás (buszbérlettel nem volt annyira drága) és kaja (ez viszont annál inkább).

    TVamos: fapados repjegy nem sokkal drágább (ha egyáltalán) és sokkal gyorsabb.
    Az Ice Hotel úgy emlékszem kib-- nagyon drága.
    Akár Nikon 1-gyel is lehet, ez úgyis állványos, hosszú záridős téma, csak legyen hozzá széles vagy UWA obid, lehetőleg fényerős. EM5 + 12 f2, 17 vagy 20, 25, 45-tel lőttem ált. f2.2-2.8-ra rekeszelve, 5-20s-os expók voltak ISO 200-400 körül, úgy emlékszem. Az EM5 simán bírta, csak akksikat zsebre kellett tenni (és a kaját is - első nap éhen maradtam, amikor a hátizsákból elővettem a szendvicset, és konstatáltam, hogy mirelitre fagyott :DDD )
    A kezelés kesztyűkben (tbsz! külső + belső kesztyű) szar, mert a külsőt le kell venni, hogy kezelni is tudd, ezzel egyből elgémberedik a kezed, vállból és könyökből nyomogattam a gépet. Ami még nagy szívás, hogy fél-egy órát állsz egyhelyben a TL miatt, totál átfagynak a lábaid (elgémberedik, nem érzed, szúr, fáj, mindenféle volt), ha nem mozogsz. Ha már mozgás: vigyél vagy szerezz hótalpat, valami kicsi alibi-hótalp vagy barkács is jó lehet - néha vagy épp elbírt, vagy betört alattam a kemény felső réteg, combközépig kicsit nehézkes hóban menni. Na meg a szél... a jégkristályokkal, mint csiszvászon... meg bajszon-szakállon jégcsapok, ahogy a leheleted rádfagy... a szépségért meg kell szenvedni, na :)

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz .mf #1203 üzenetére

    Megvolt a próba, volt WE MM-ban is. Egész kellemes kézben is a gép, nem érzem olyan nehéznek, mint az A7m2 + 2870, pedig az a kombó könnyebb is nála. Működésében sem voltak megdöccenések. Egyszóval tetszett kézben is, pedig itt már bukott el pár gép, amit amúgy kész lettem volna megvenni (az A7m2 mellett az EM5m2 is így járt). Úgyhogy meg is rendeltem - volna... de se tegnapelőtt, se tegnap nem hagyta bolti átvétellel megrendelni a kitet, bezzeg ha csak az 50 f1.8 volt a kosárban, úgy ment volna. A kiszállítás meg azért neccess, mert néha csak lerakják az ajtó előtt, mint aki jól végezte dolgát - tűnt már így el pár dolog (szomorú, de Bécsben is sok a betörés, lopás, talán több is, mint Bp-en). De miután a kosaramban csücsült egy ideig, ma végre meg tudtam rendelni bolti átvétellel :)

    MrChris: "Szerintem a Nikoné is nagyon hatékony lesz."

    Itt a kisebb szenzorok előnyben vannak: kisebb mozgó tömeget kell stabilizálni. A Pana S1 tesztjeiben is megjegyzik itt-ott, hogy a m43-hoz képest bő 1 FÉ-nyivel gyengébb a stabi.
    A bajonett átmérője nem annyira fontos (a kilépő lencse méretére és obi-dizájnra ugyan hatással van, de arra már nem, hogy a szenzornak mekkora mozgástere van a vázban. És az is csak a maximális kitérést határozza meg. A szenzor mozgatásának, pozícionálásának pontossága fontosabb. Szvsz.

    Tozso: aki biztosra akar menni, annak legalább 2 héttel kell számolnia - annyi alatt már egy teli -> újhold ciklus is lemegy. Az időjárás a kiszámíthatatlan lutri, a Hold már csak egy +1. tényező. Meg kell várni, amíg már lemenőben van - elég hosszú ott az éjszaka ;] (valójában nem, 8~9-től 16~17-ig kék óra van, akkor nem látszik elég jól a fény)

    TVamos: 30s rengetegsok, addig nem tudsz egyhelyben maradni. És a minimálnál is kicsit több vaku kell majd. Exifet most nem látom, de úgy emlékszem ez csak pár mp volt, mégis kicsit szellemképes lettem, a jobb oldalam olyan lett, mintha egy plakát előtt állnék [link]
    Ha gyerek csak 10 percig bírja, hááát... Olyan ez, mint a villámfotózás, vagy a hullócsillag: még ha jó helyen is vagy, jó időjárási körülményekkel, akkor is várni kell rá, és a szerencsén is múlik, hogy egyáltalán lesz-e valami. Türelem, kitartás kell hozzá. Én két hétig majdnem minden este 5-6kor indultam el és éjfél-1 körül értem vissza. Még a szerencsésebb második héten is volt, hogy órák teltek el, mire valami értékelhetőt láttam. Ja és nem átfázni fog, hanem átFAGYni :) A -25~-30°C + erős szél kicsit más kategória, mint az itthoni lájti 0~-5°C tél. Percek alatt elgémberedhetnek végtagok, fél óra ácsorgás után már fizikai fájdalom. Ha nyafogós fajta és nem bírja, akkor a házból sem fogja kitenni a lábát...

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    Lédíz end dzsentölmen: it iz máj plezsör tu prizent tu jú dö Canikon!

    Nikon Z6 + Techart TZE (Sony FE -> Nikon Z) + Sigma MC-11 (Canon EF -> Sony FE) + Canon 85 f1.2 :DDD

    Na most már jöhet a világvége :DDD

    Perverz, de csak poénra jó, annyira jól nem működik. Ellenben a Sony FE obik meglepően jól működnek, ahhoz képest, hogy milyen friss, illetve hogy az FE hőskorában hány évig tartott, mire eddig eljutottak az adapterek.
    Továbbra is inkább várok a natív Z-mount obikra, de legalább van ilyen opció is...

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz hibavissza #1267 üzenetére

    "Van köztük 30 Euro és mindeközben a Z6 miben nem rosszabb, mint egy A7III?"

    Ergonómia, kezelés, időjárás-állóság, EVF és kijelző.
    A hivatalos árak (A7m3 az edigital.de kivételével 1950 EUR, míg a Z6 az angolokat nem nézve 1700 EUR körül van sok boltban) között már 250 EUR a különbség - oké, talán lehetne még ennél is olcsóbb (24-70-nel kitben 1750-ért, amennyiért kifogtam, már korrektebb), de 600 azért elég túlzó. Az új fw-rel sokat javult, az A7m3-nál ugyan továbbra is kicsivel gyengébb sok területen, de ugyanezekben viszont az A7m2-nél határozottan jobb, ami még mindig 1000 körül megy; 600-ért az A7 classicot kapod, ami saját tapasztalatból mondom, hogy nem egy kategória ezekkel.

    "Ha picit is komolyan gondolnák ezt a mirrorless témát kanikonék, akkor kihozták volna féláron a vázat, hogy elinduljon a forgalmazás. Most ott vannak, hogy beleállnak a földbe. Így aztán lehet jövőre törlik az egész vonalat."

    Ezt most nézzük meg egy kicsit objektívebben.
    A Z6 egy éve se jelent meg, a 2300 EUR-os indulóhoz képest múlt héten rendeltem meg, ha a kit obi felárát 500 EUR-nak számolom, akkor 1250-ért a vázat - ez már majdnem félár.
    Ez alatt az alig egy év alatt kihoztak egy 35, 50, 85 f1.8 sort, 24-70 f4 és f2.8-ast, valamint egy 14-30-ast - tehát elég intenzíven dolgoznak az obi-kínálaton. Sonynál is az első év alatt csak a 28-70, 35 f2.8, 55 f1.8, majd 24-70 f4, 16-35 f4 és 70-200 f4 jelent meg, azaz szintén 6.
    Kicsit mézesmadzag, de az 50-est is elkezdték erősen akciózni (igaz volt is honnan, indulásnál túl magasra lőtték be): a kezdő 679 helyett most 349, ami összetettségéhez képest baráti ár érte (nincs más 50-körüli f1.8 obi ilyen sok (12) lencsetaggal, a Zony 55 is csak 7, miközben bő duplájába kerül). (Az már más kérdés, hogy ugyan nagyon éles széltől-szélig és kiválóan korrigált, de eközben kicsit steril is lett).
    Szóval a Nikon Z-t nem temetném ennyire, itt látok mögötte effortot - ez akkor áll földbe, ha a Nikon is.
    A Canon már más kérdés, ott elég vegyes, hogy mennyire is komoly a dolog. Kihoztak pár érdekes, ámbár praktikummal szemben inkább egzotikus obit (28-70 f2, 50 és 85 f1.2 - mindegyik drága, nagy és nehéz), de a vázak legjobb esetben is meh (R), vagy pedig ugh (RP). De még ott sem hinném, hogy "beleállnának a földbe", hanem csak félgőzzel építgetik tovább. Lassan kijönnek egy komolyabb vázzal is, majd apránként további obikkal is.

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz mikrofon #1281 üzenetére

    Egyetértek, indulásnál eléggé elk-- elszúrták, most az akciókkal próbálják menteni a helyzetet.

    "Jah és az is kérdés hogy mi lesz az objektívekkel.... Azért ebben a Sony most már nagyon jó."

    Most már - emlékezzünk rá, hogy hány évig voltak gondok a minőség-ellenőrzéssel, az obik többségénél sok volt a decenteres darab - Nikon Z-nél a 14-30-nál is van erre panasz, sajnos annál elég nagy a szórás; de a többinél pont azt jegyezték meg a tesztelők, hogy kicsi a szórás.
    A Sony(-Zeiss) első évének terméséből csak a fele lett jó obi (55, 1635, 70200), a többi nemannyira (2870 csak olcsóságához mérten jó, 2470 f4 gáz, 35 f2.8 ugyan éles, de 800 EUR egy f2.8-asért?!?). A tesztek szerint mindegyik Z obi optikailag kiváló.
    Végül még megemlíteném az időjárás-állóságot, ami tudom, hogy sokaknak nem annyira fontos, mint nekem, de Sonynál még az aránylag friss 100-400 GM-nél is voltak panaszok tubusba kerülő vízről, pedig az elvileg időjárásálló; és sok obijuk eleve nem is az (pl. 28, 85). A Z obik mind időjárásállóak, azokat ugyan még nem szedték szét, de Roger Cicala a Lensrentalsnál nagyon dicsérte a vázakat ("I’m impressed, and I will say for future cut-and-paste blurbs: this is as robustly weather sealed a camera as we’ve ever disassembled." [...] "the best built mirrorless full-frame camera we’ve taken apart")

    Amit Nikon esetében nagyobb bajnak gondolok, hogy a Z-mountot nem nyitották úgy meg, mint az E-mountot. A Tamron ugyan már írta, hogy az újabb obijaik működnek az FTZ adapterrel és a Z6/Z7 vázakkal - de láttunk már olyat, hogy kijött egy új váz, és az elvileg kompatibilis 3rd party obik egyből nem működtek rendesen, vagy egyáltalán. Pedig a Z-re is jó lenne, ha jönne a Tamron 28-75, 17-28 és a még hivatalosan be nem jelentett telezoom, mert hiába jó a Nikon Z 24-70 f2.8, a 28-75 árának 2.5-szerese.

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz konyi79 #1286 üzenetére

    Hmm akkor tévedtem, visszavonom. :R A 85 első tesztjei megjelenésekor valaki csinált egy Batis vs Sony összehasonlító videót, és a Batis mellett az egyik érve az volt, hogy az időjárásálló, szemben a Sonyval. Ezek szerint ez mégsem így van. Így jár az, aki jútyúberek szavára ad :DDD

    [ Szerkesztve ]

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz mikrofon #1291 üzenetére

    Csak érteném, hogy miért akarjátok ennyire temetni a Nikont :) Tudom, emlékszem, ahogy a tükörcsattogtatós-fanok folyton temették és lekicsinylették a Sonyt és a többi MILC gyártót; nem kell ezt átvenni tőlük. A Nikonnál igazi igyekezetet látok arra, hogy komplett MILC rendszerük legyen, ne csak 1-1 obi, mint amit a Canon művelt az EF-M-mel. A Sonynál bő 2.5 év volt, mire az első f2.8 zoom megjelent; a Nikon háromnegyed év alatt hozta. A terveik szerint még idén jön a 70-200 f2.8, majd jövőre a 14-24 f2.8 is mellé. Idén 6, jövőre és azután 7-7 obit terveznek kiadni; az idei és a jövő éviek közül a nyilvánosságra hozott 3 obi prototípusait az év eleji CP+ kiállításon már meg is mutatták. Ilyen gőzerővel még a Sony sem hozta az obikat :)

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz madgie #1313 üzenetére

    A levegőben lógó kisujj problémát könnyen lehet orvosolni egy extra grippel - így legalább megvan a választás, hogy kisebb legyen a gép, vagy nagyobb, de jobb fogással. EM5-höz megvettem a gyári kétrészes gripet, de csak pár alkalommal használtam, azt a rendszert kicsinek szeretem, úgyse rakok rá bármi nagyobb és nehezebb obit. Gondolom az APS-C-sek is így vannak vele. A7-ről viszont le se veszem az Arcás L-plate-et, ott az obik fele félkilós, kell a jobb fogás.

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz Mirman #1345 üzenetére

    Hááát... szerintem nem "jópofa írás", hanem jó nagy rakás...
    "A m4/3 szar, mert én azt mondom; a FF sok, mert én azt mondom; vegyetek APS-C-t, az az übercsászár, mert én azt mondom!" Nem sok érve volt, hogy a FF-hez képest az APS-C még miért jó, a m4/3 pedig már miért nem. Nagyon az APS-C irányába akarta elvinni, hiába mondtak az interjú-alanyok mást (akikkel amúgy egyet is értek: jobb lenne, ha a FF felé tolódó hangsúly helyett több választási lehetőség lenne).
    FF-et és m4/3-ot használok (meg ritkán telefont is, ha nem terveztem fotózni de mégis szembejön valami érdekes - a semminél jobb). Vannak helyzetek, amikor a FF-ből is csak trükközéssel lehet kihozni dolgokat, jó lenne még egy kicsit több (magas ISO vagy DR). A helyzetek döntő többségében azonban nemhogy az APS-C, de még a m4/3 is bőven jó (rengeteg koncertet fotóztam m4/3-dal, még ott is csak ritkán éreztem kevésnek a zajtűrését vagy a háttérmosást). Ezek eszközök különböző feladatokra, egy one-size-fits-all mindig kompromisszumokkal fog járni. Szerintem a hobbi-fotósok, vagy inkább a feladatok nagy részére a m4/3 is bőven jó.

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz mikrofon #1349 üzenetére

    Ha szerinted ez demagóg, akkor a cikk hogy nem csapta ki a biztosítékot?

    "I believe, and you can take me to task about it in the comments, that APS-C offers the best balance for the largest number of people. Stills shooters don’t sacrifice much in way of depth-of-field or low-light capability, while gaining speed and a lighter camera; serious video shooters are already used to shooting with Super 35 sensors, so the crop isn’t a big deal, and they’re getting a B-camera that doesn’t have to sacrifice nearly as much performance to even smaller formats like MFT.
    Others will argue passionately that Micro Four Thirds is even better—that any light gathering performance loss is minuscule and more than made up for by speed, size, weight and cost. I disagree, mainly because the 2x crop eliminates a lot of options, and you don’t actually save that much money over comparable APS-C systems.
    "

    Annyi az érvelése, hogy a 1.5x / 1.6x crop még elenyésző áldozat, de a 2x már túl sok?

    "Miért ne használhatna azt amit szeretne.... Ki dönti el hogy mi elég és mi nem egy hobbi fotósnak...."

    Egy szempontból ugyanarról beszélünk: én azt mondom, hogy ki ő, hogy megmondja, hogy az APS-C a legjobb, a FF sok, a m4/3 meg nem jó? A többit viszont félreérted, nem azt mondom, hogy ki mit vegyen, hanem azt, hogy kár a m4/3-ot így leírni, a helyzetek többségében még az is jól helyt tud állni.
    Az átlag fényképezőgép-vásárló, de talán még az általunk meglőtt képek, helyzetek döntő többségét m4/3-dal, vagy ahogy írod, LX100 vagy RX10-zel is meg lehet lőni. Aztán jön a helyzeteknek az a kisebb része, ahol a kompaktok a fix obi miatt már kezdenek elvérezni: tele felé ahogy szűkül a rekeszérték, tetézve kevés fénnyel, pl. este, koncert, színház, gyerek iskolai előadása, beltéri sport, tánc, stb - ezért is nem írtam a kompaktokat, mert belőlük hiányzik a fényerős fixek rugalmassága - de itt egy m4/3 egy fixszel még egész sokáig elboldogul (ld. sok koncertet fotóztam m4/3-dal, együttesek fb-borítóknak használták ezeket a képeket, talán volt olyan is, amiből plakát lett - és sosem volt panaszuk a minőségre). Ahogy tovább fogy a fény, jön ki az APS-C, majd a FF előnye - de ezek már egyre inkább réteg-igények, tehát valós szükségletet már csak jóval kevesebb esetben indokolja. Nincs egyetlen legjobb formátum, ahogy a cikk írója sulykolja, hanem helyzetekre, feladatokra megfelelő eszközök vannak. És a helyzetek nagy részére a m4/3 is lehet elégséges.
    A "need" (valós szükséglet) helyett a "want" (vágy/akarat) persze más tészta, senki nem szabja meg, hogy ki mit akar venni, és hogy az mennyire indokolt. Pl. engem is sokáig jól kiszolgált a m4/3 (és használom továbbra is időnként), de többet akartam kihozni a dinamikából, magas ISOs képekből, többet akartam játszani a háttérmosással, így vettem FF-et is. Képeim többsége nem lett jobb attól, hogy más vázzal lőttem meg; az eredmény, főleg Fb-os méretben megosztva, elég hasonló lett volna m4/3-dal is. Csak néhány "edge case" van, ahol a FF valós előnyt mutat.

    TVamos: "Lehet, hog az APS-C tok folosleges, es jobb lenne, ha az olcsobb full frame-ekbol kapnak tobbet. Lehetne ugy, hogy APS-C obi helyett lenne FF, kisebb fenyerovel...
    Vagy nem tudom.
    "

    Jó kérdés... régen a szenzorok az anyagköltség jelentős részét adták (valamelyik korai FF váznál, talán 5Dm1, csak a szenzor előállítási ára 500 USD volt), így a FF sokkal drágább volt. Viszont hogy ez mennyire releváns ma, amikor FF vázat kapsz újonnan 600 EUR-ért, közben pedig van m4/3-os váz 3000 EUR-ért...
    Ha Z6 + 24-70 f4-et X-T3 + 16-55 f2.8-cal mérünk össze - háttérmosás, szenzor zaj-előny szempontjából ezt tartom fairnek - akkor egy kicsivel a Nikonnak áll a zászló; de ha nem kell ennyire a fény, és a júzer sem annyira igényes a képminőségre, akkor egy A6x00 + 16-50 messze kisebb és könnyebb.
    Az pedig, hogy kisebb szenzorra fényerősebb, vagy nagyobb szenzorra kevésbé fényerős obik közül melyik a kisebb és könnyebb? Kicsit ugyan sántít, mert m4/3-on f1.7 az FF háttérmosásban f3.4, de közelebbit nem találtam, amelyek mind hasonló (pancake) kialakításúak:
    m4/3 Leica 15 f1.7 57.5×36 mm, 116 g;
    m4/3 Pana 20 f1.7 63×25.5 mm, 100 g;
    FF Zeiss 35 f2.8 61.5×36.5 mm, 120 g;
    FF Samy 35 f2.8 61.8×33 mm, 108.5 g
    Nincs az az eget rengető különbség...

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz kovsol #1369 üzenetére

    Ne is mondd, tegnap vettem egy Z6 + 24-70 f4S kitet, az 50 f1.8 S ugyan nem érkezett meg, de ha már ott voltam, a Tamron 28-75 FE is jött velem :B úgyhogy most egy évig szárazkenyér, víz, kutyatáp, és még jó, hogy nem vagyok házas, mert akkor kutyaház is lenne :B :DDD

    / na jó, mind a kitet, mind az obikat elég akciósan tudtam elcsípni, bukó nélkül ki tudnék szállni belőlük még egy ideig

    A m4/3 nálam is esélyes, hogy 600-nál kicsit többre hízott még csupa használtakkal is, de nálam ez 4+ év alatt jött össze -- utóbbi 2-2.5 évben többet már nem költöttem rá, meg volt olyan is, amiből plusszosan tudtam kiszállni, annyira akciósan vettem, így az csökkentette a költségeket.

    / közben pedig ahogy a Z6-ot csomagoltam ki, néztem, hogy váz MIJ, obi MIThailand, a nyakpánt pedig bangladeshi... Már Indiában is fura volt néha belegondolni, hogy nyakamban a jópáréves A7 (classic) vintage fixekkel is a helyiek több havi keresete - a Z6 kit egy bangladeshi család éves kereseténél is több lehet. Ilyen drága jószágokkal hobbizhatunk, az ő szemeikben mi már az elérhetetlen gazdag Nyugat vagyunk...

    Lugosi: "Furcsa de nem igazán hiányzik a kitobi tartománya, pedig megvan az is, csak azóta nem használom."

    Nálam is a 20-assal készült messze a legtöbb kép, nagyon cukorfalat obi az, kicsi de éles.
    Esetemben az "alapszett" 20, 45, 9-18 hármasnál stabilizálódott, mivel én szeretem a széles / ultra-széleseket is. Csak néha éreztem bármi más gyútávnak a hiányát (pl. egy még hosszabb tele).

    TVamos: "Amikor ezt lecserelem, nehez olyan rendszert talalni, ahol a 70-300 meretben akarcsak osszehasonlithato a 30-110-zel."

    Ez a m4/3 kínálat. A 35-100 még kisebb is, bár az csak 70-200-nak felel meg. A 45-150 csak kicsit nagyobb és nehezebb. Az Oly 40-150-ese még egy kicsit hosszabb, cserébe olcsóbb és optikailag is elég korrekt (árához képest főleg).

    Stauffenberg: "A Fujifilm X-T100 teszt alatti komment szekcót is széjjel trollkodták a mobilmániások"

    Csak átfutottam az első két oldalt, hol kezdődik a jó rész? Bekészítem a popcornt :DDD

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz kovsol #1393 üzenetére

    A Z még nem rendszer, mert még csak a kitobi van hozzá. Még ha akarnám, se tudnám hirtelenjében natív rendszerré fejleszteni, mert bár 14-30 f4 már kapható (1300 EUR-ért, köh), és az 50 f1.8-ast a kittel együtt megrendeltem (de még szept-ig nem érkezik meg); azonban a 85 f1.8-as még csak most jelent meg, még teszt sincs róla, boltokba csak később kerül (ja és drága és nehéz: 900 EUR és 470 g); tele-zoom pedig még nincs is.
    Vagy pedig vehetnék FTZ-t (újan 250-290 EUR-ért viccnekisrossz...), úgy már legalább a használt-piacról is válogathatok, és lehetne 18-35G, 50 f1.4G, 85 f1.8G és 70-300E sor, ezek aránylag jó ár-érték-minőség arányú obik.
    Most, hogy már van váz, lehet ismerkedni, valamint így vadászhatok apránként akciós vagy használt darabokat hozzá. 14-30 és 85 árait elnézve jelenleg akciós FTZ felé hajlok, ebayen kitből 150 GBP már kicsit jobban hangzik, de voltak ezek már sokkal olcsóbbak is.

    Szóval amíg a Z még nem teljes rendszer, addig az A7-et használom, és ezt a 28-75-öt már rég meg kellett volna lépnem (meg is léptem volna, csak 2x is visszamondták a rendelésem). A hétvégén is megyek egy fesztiválra, oda nagyon jól fog jönni a 28-75, meg az is, hogy az A7-re van 16-35-öm és vakum is.
    Nem utolsó sorban a hazai használtpiaci árnál olcsóbban tudtam megszerezni, bukó nélkül el lehet adni.

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz robi1979 #1399 üzenetére

    Fogalmam sincs, Richard Wong csinált róla egy youtube videót, az alapján *működik*, de nem mindegyik obival (pl. Samyang 35 f2.8-asnál a rekesszel gondjai voltak), és az AF is kicsit lassabb, és időnként van oda-vissza wobble is. Én inkább megvárom a natív verziókat, Tamron is bejelentette, hogy lesznek Z-mountos verziók is (majd valamikor). Költségkímélő, ha van FE és Z is, de nem megbízható - akkor már inkább FTZ, de leginkább az se.

    Igen, az osztrák Media Marktos akció még aug. elsejéről, amit anno linkeltem is -- most érkezett meg a rendelésem. Élőben kicsit nagyobb, mint a képeken, főleg az A7m2/3 helyett a kisebb és könnyebb A7m1-en. Tömegre ugyan hasonló, mint a 1635Z, de az vastagabb és rövidebb, a súlypont közelebb van a vázhoz és kézhez; ez ugyan keskenyebb, de hosszabb, főleg a tele oldalán, így a hosszabb erőkarral kicsit jobban csavarodik ki a kézből, nehezebbnek érződik.

    Mikrofon: ez az EISA "mindenki nyer!" díj évről-évre egyre nagyobb vicc :DDD Idén sem lett végül "Best Lens Cap design" díj? Kb már csak az hiányzik.
    "Canon EOS RP – Best Buy Full Frame Camera" - ez biztos csak elírás, best not to buy lenne a helyes

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz PuMbA #1410 üzenetére

    A best buy jó esetben ár-érték arányt jelölne. Az RP a mezőny leggyengébb eresztése, és hiába a legolcsóbb, ha érték nem társul hozzá. Továbbá értelme se sok van, hiszen az RF eddigi obiparkjából egyedül a 35 f1.8 van az árkategóriájában - az összes többi aránytalanul drága hozzá. 6D-hez legalább vannak olcsó EF obik...

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz Mirman #1418 üzenetére

    "konkrétan 0 kényelmetlenség"

    + TVamos: "nincs semmi kenyelmetlenseg"

    Tényleg? Megjelenik valami erre való natív obi, de júzerünk még használja az EF-es obikat is mellette. Lő a natív 24-240 obival, majd eszébe jut, hogy ez egy másik, EF-es obival jobb lenne, mondjuk egy 85 f1.8-cal. Nosza: EF 85 megkeres - nincs rajta az adapter - megkeresni, melyik EF obin van az adapter - levenni - EF 85-re átrakni - felrakni. Á, egyáltalán semmi kényelmetlenség nincs...
    Been there, done that. A7-nél rövid idő után minden gyakran használt obira vettem külön adaptert (mivel manuál obik, 1.5-3k-s adapterek nem nagy tétel - itt viszont már 100-150 USD-ről lenne szó).

    "A Sony-ra adapterezett Canon EF obik korantsem mukodtek ugy regebben, mint egy nativ Sony objektiv, ezert savaztak azt, aki erre hivatkozott."

    Sony FE-re az első adapter a Sonytól jött, az LA-EA4 konkrétan az A99 fókuszrendszre és fókuszmotorja volt (így még a csavaros Minolta obik is működtek - szemben a Nikonnal, ahol az FTZ-vel már csak a fókuszmotoros AF-S és AF-P obikkal van AF) (meg volt persze az LAEA3 is, fókuszrendszer és -motor nélkül). Mivel az EA4-ben az A99 bele volt, ezért pont úgy működött, mint azon - mégis savazták.

    Az adapterezés mindig is kényszermegoldás:
    - vagy van a júzernek egy csomó obija amit nem akar eladni és helyette natívat venni
    - vagy nincs is még natívban olyan obi
    - vagy már van, de nagyon drága
    - vagy van, de nem olyan a képi világa, színei, kontraszt, háttérmosás, stb

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz b.vr #1429 üzenetére

    "Picit gondold már végig"

    Mi lenne, ha nem kiragadnád és más kontextusba helyeznéd? :U
    Natívhoz mérhető megbízhatóságról és AF-sebességről volt szó - ezeket teljesíti vagy sem? A csak CDAF-re képes A7R-hez képest még gyorsabb is volt bizonyos helyzetekben. Az már teljesen más kérdés, hogy az SLT miatti fényerő-veszteség, korlátozott AF-pontok és lefedettség megmaradt.

    "A Sony FF rendszerre az indulás után évekig nem volt jól megoldva az _autofókuszos_ objektívek adaptálása, miközben a Nikon 1 és az Oly E-M1 addigra amúgy már mutatta hogy kell ezt korrekten csinálni"

    Az első Oly m4/3 váz (2009 júl), az első MMF adapter, és az EM1 (2013 szep) között volt bő 4 év, amíg csak rekesz- és EXIF-átvitel volt, de használható AF nem -- ez minden volt, csak nem "korrekten csinálva". És még most is csak EM1, EM1m2 és EM1X gépekkel megy az AF, semelyik másikkal NINCS korrekt AF. Ehhez képest a Sony az A7/-R megjelenésekor egyből kiadta az LAEA4 adaptert, és azzal VOLT működő, a saját aktuális legjobb tükrösükkel megegyező teljesítményű autófókusz bármelyik gépükkel.
    Bocs, de öngólt lőttél.

    Tök jó, hogy n+1-edszerre is konstatáltuk, hogy Canon és Nikon egyik fő szempontja a saját vásárlóbázis erodálásának lassítása volt, ezért volt fontos a jó adapterezés. De itt most arról volt szó, hogy Pumba és Mirman szerint az RP esetén jogos a best-buy címke, mert ócsó, és bár nincs hozzá (árban) passzoló natív obi, de lehet adapterrel bohóckodni, és az 0 kényelmetlenség -- mi ezzel nem értünk egyet.

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz lugosi #1464 üzenetére

    Nem vesztettél sokat. Az este kapcsán csak egy szót mondanék: overtourism. Bp kapcsán is már emlegetik egy ideje, de tegnap ez nagyon látványosan elérkezett. Ekkora tömeget még sehol se láttam (még amikor Hong Kongban voltam kínai újévi tűzijátékon, akkor sem). Elmentem a kinézett helyre: le volt zárva. Átvergődtem a B-tervre: csordultig volt emberekkel. C-helyként a Citára mentem fel: még több ember, még a hegyoldalon is, de a tűzijáték már ment, úgyhogy hegyoldal, fél kézzel kapaszkodtam, fél kézzel lőttem pár fotót :(

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz topikk #1524 üzenetére

    "Ha szenzorméretben is felzárkóznak a telefonok (nem erre a készülékre gondolok, hanem a folyamatra ha ez lesz az irány)"

    Márpedig nem ez lett az irány.
    2012, Nokia Pureview 808: 41 Mpx, 1/1.2"
    2015, Panasonic CM1, 20.9 Mpx, 1"
    2017, Huawei P20 Pro: 40 Mpx, 1/1.7"
    2018, Huawei P30 Pro: 40 Mpx, 1/1.7"

    Azóta nem voltak ekkora szenzorok, a döntő többség továbbra is 1/3.6" - 1/3" - 1/2.3", ritkán 1/2" szenzorokat használ.

    "nagyon szorongatott helyzetben lesz az m4/3"

    Miért is? Ha van rajtuk valódi kistele (soknál nem kistele, hanem csak FF-eqv 50-60 közötti a "tele"), akkor az 1/4" meg 1/3.6" szenzorokkal FF-eqv 70-80 mm körüli f2.4-gyel. Hol van ez egy 10-20x akkora m4/3 szenzortól + 45 (FF-eqv 90) f1.8-tól is?
    Ellenkezőleg, ha majd az Oly és Pana rájön, hogy a mobilos praktikákat fényképezőgépen is lehet csinálni, pölö expo-sorozatból grad-ND / HDR vagy zajszűrt esti kép, vagy egy villámgyors focus stacking sorozattal milyen meggyőző kamu bokét lehet csinálni, akkor a nagyobb szenzoroktól pár casualt át tudnak csábítani.

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz topikk #1534 üzenetére

    Hát nem :) Expo-sorozatból zajszűrt esti képet már a NEX-valamelyik is tudta már az alsóbb kategóriában is, először 2012-ben láttam használat közben és lepődtem meg, hogy már f.gépen is vannak ilyenek (már mobilon is volt, csak még messze nem működött ilyen jól). Ugyancsak volt benne expo-bracketingből HDR-ré automatikusan összetett kép. Szintén Sony MILC-eiben nem tudom melyik generációtól (A7-ben 2013-ban már biztosan) volt f.gépen belül app store (Sony Playmemories), és köztük volt a digital grad-ND is. A kamu boké csak egy fél lépés a gépen belüli focus stackingtől, ami már benne van pár gépben.

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • .mf

    veterán

    válasz Stauffenberg #1536 üzenetére

    Nézd meg jobban, mit írtam, a kulcsszó a focus stacking.
    Már pár generáció óta van vázon belüli focus stacking, megadod a kezdő és a végpontot, és hogy hány kép legyen, a gép kiszámolja a távolságot és hogy hol lőjön képeket, meglövi a sorozatot, majd a képekből az éles részeket merge-eli.
    Nem sokkal lenne bonyolultabb (sőt, talán egyszerűbb) a "bokeh stacking" (mindjárt le is védetem a kifejezést ;] ), kijelölöd az alanyt, és a gép a főkép mellé lő még 1-1 képet közelebbre ill. távolabbra fókuszálva, hogy a távoli ill. közeli dolgok elmosódottabbak legyenek; majd veszi a főképet, megtartja az éles részeket, és az elmosott részeket a másik két kép közül az elmosódottabbra cseréli.

    Az obi még mindig meghatározza a boké minőségét (és kezdeti mértékét), tehát még mindig motiválva lesznek az emberek, hogy jobb obikat vegyenek.
    A gyengéje ennek is mint minden multi-shot dolognak a mozgó/változó elemek a háttérben.

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

Új hozzászólás Aktív témák