Új hozzászólás Aktív témák

  • snowdog

    veterán

    válasz gsc73 #3865 üzenetére

    Mielőtt mélyebben belemennénk a témába beszéljünk át egy két dolgot, bizonyára többeket érdekel majd. A PNA-kat szinte kivétel nélkül autós navigációhoz készítik. Nem láttam kimondottan terepnavigációhoz készült PNA-t, nem is lenne értelme. Sérülékeny, az akku kevés ideig bírja, és hasonlók.

    Az autós navigációs programok jellemzője, hogy a programtervezők abból indultak ki, a jármű közúton, és nem terepen fog közlekedni. Ezért alkalmazzák, az úgynevezett úton tartást.

    Nézzük meg ez mit jelent mondjuk az iGO esetében. Mész egy úton, és a pozíciódnak megfelelő helyen látsz egy nyilat, vagy valamilyen hasonló jelet. De nem biztos, hogy a GPS vevő adatai alapján pont ott vagy. Ez két dologból adódik. A GPS vevők pontossága általában 10-30 m méter, a vételi körülményektől függően. Szó sincs 1 m-es pontosságról, mint azt valaki korábban írta. Ráadásul ez 1 mp-ént változik, és szinte biztosan nem esnek a pozíciónak megfelelő helyek egy egyenes (vagy bármilyen) útra. Nagyon hülyén nézne ki, ha a pozíciót jelző ikon úgy mozogna a térképen, mint egy ökörhugyozás. :D
    Ezért alkalmazzák az útontartást. Ha az út közelében mész, akkor a program a jelet az útra illeszti. Ebből persze lehetnek problémák, pl. közeli párhuzamos utak esetén, mert nem biztos, hogy a program eltudja dönteni, a kettő közül melyiken mész. Ilyenkor akár dobálhatja is a jelet az egyik útról a másikra. Főleg magas házak között, ahol a vevőnek nehezebb dolga van.

    Na most nézzük hogy jön ide a sebesség függés. Próbáljátok ki, hogy egyhelyben vagytok, és nézitek a valós GPS jelet. Nem a program által útrahelyezettet, hanem amit a program közvetlenül a GPS vevőtől vesz. Ez az iGO esetében egy pici fekete pont. Ha egyhelyben álltok, akkor a pozíciót mutató nyíl, vagy más ikon körül másodpercenként ugrálni fog a kis fekete pont. Hogy ez az ugrálás ne legyen zavaró, alkalmazzák a sebesség fűggő tíltást. Ugyanis ha a kocsi mondjuk egy lámpánál áll, de a GPS vevőtől érkező adatok meg 10-30 m-es ugrásokat produkálnak, és ezt mutatnák a térképen, na az már baromira zavaró lenne.

    Bár az új iGO-nak (Primo) is van gyalogos módja, de az sem terepnavigációra való. Arra találták ki, ha kiszállsz a kocsiból és gyalogosan indulsz valahova (pl. egy városban), akkor lásd hol vagy, illetve visszatalálj a kocsidhoz.

    Na ezért nem alkalmas a GPS vevő a gyári beállításában terepnavigációra. Ott ugyanis már alacsony sebességnél is mutatni kellene a helyváltoztatást. Persze ha valaki engedélyezi a static navigation-t, az még nem fogja azt jelenteni, hogy a térképen mindig a helyzetünk pontos képe jelenik meg. Ugyanis a 10-30 m-es pontatlanságból következően, a jel továbbra is össze-vissza fog ugrálni. Csak jobban fog látszani.

    Akinek ezek után is kedve van piszkálni a GPS vevőjét, annak jó szórakozást kívánok hozzá! :))

    Terepnavigációhoz ott vannak a Garmin termékek. Azokat kimondottan arra fejlesztették ki. Persze sok kompromisszum árán PNA-n is lehet Russát és hasonló programokat használni, de a követelményeket is annak megfelelően kell megfogalmazni. Tökéletes terepnavigációt sohasem lehet velük elérni. Ez a lényeg.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák