Új hozzászólás Aktív témák

  • k1csi

    senior tag

    válasz *Ropi* #4346 üzenetére

    tekintve, hogy a Canon APS-C vázaiban a legmagasabb érzékenységű szenzor 1600-at tud natívan (onnantól felfelé minden csak szoftveres varázslás),

    A Canon egyik APS-C váza sem tud natívan 1600-at. Ezt csak az újabb 1D ill. 5D vázak tudják.
    http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.performance.summary/index.html
    (Figure 6a-ra kell kerseni).

    Viszont a natív ISO csak a történet egy része. A modern szenzorok már olyan hatékonysággal detektálják a fotonokat, hogy elég fényben a fotonok detektálásának a statisztikai ingadozása határozza meg a zajt.

    Kevés fényben viszont nem ez a meghatározó, hanem a kiolvasás zaja (Figure 7-re kell keresni). Itt az 1D mk IV ami piszok jó (ez ugye mutatja mennyire jó minőségü elektronika van benne) és utánna jönnek a FF érzékelős gépek (5D variánsok, Nikon D3), majd ezután az APS-C.
    Hiába nagyobb pl. a 40D pixel mérete, ha a natív ISO/kiolvasás zaja alacsonyabb. Azaz kevés fényben a Canon 18 MP-es szenzora (ábrán 7D, de tudjuk, hogy az 550D/60D-ben is az van) egy picit jobban teljesít mint a 40D köszönhető a kiolvasás alacsony zajának.

    Azaz a 7D szenzora kisebb pixel mérettel is képes jobb jel/zajt produkálni, azaz kevésbé zajos képeket köszönhető a technológia fejlődésének.

    És ugye ez eddig mind pixel szinten.

    Viszont, ha hozzávesszük, hogy a kisebb pixel azért van, mert több van belőle ugyanazon az érzékelőn az észlelt képminőség valójában még jobb. Magyarán ha a 7D képeit zajszűrjük/leméretezzük majd így hasonlítjuk össze a többi APS-C váz képeivel a 7D még kevésbé fog zajosnak látszani (Figure 13-ra kell keresni).

    Azaz az összes APS-C kategóriáju váz közzül a 7D-nek (ill. a töbi Canon 18 MP-es szenzoros váznak) a legjobb a képminősége, ha mindezt figyelembe vesszük.

    Ehhez kb. 5 mikronos pixel méret tartozik (technológialag itt lehet a maximumot kihozni; kevés fénynél alacsonyabb zaj: picit nagyobb pixel, maximális felbontás elegendő fénynél pl. tájkép: picit kissebb pixel) és ez alapján már érthető, hogy miért kb 30 MP-es Canon FF vázról megy a találgatás.

    A történet persze nem ennyire szép. A kis pixel méret nem tesz jót a dinamika tartománynak (Figure 4). Azaz, ha valahol a 40D itt előnyben van a 7D-hez képest (természetesen csak RAW-ban, hiszen a JPG csak 8 bites szinenként).
    Viszont ennek a gyakorlati jelentősége elég kicsi. Ezt a dinamika tartományt ma a monitorok (eltekintva az orbitális árkategóriától) nem tudják hozni és nyomtatásban sem kezelhető a dolog.

    Ez még többnyire akkor is igaz, ha meg kell emelni az ISO-t (kevés fény) és ekkor esik a dinamika tartománya a szenzornak (viszont ekkor vsz. amit fényképezünk annak is kisebb lesz a fényesség különbsége).

    Azaz, gyakorlati szempontból előnyösebb, ha a sötétebb részeket vakuval (és itt komoly rendszer vakura gondolok, nem a beépítettre) derítjük (azaz a fotózandó dolog dinamikatartományát próbáljuk a szenzor átfogásához meg a JPG-hez közelebb hozni.)

    Röviden: A technológia fejlődése miatt az újabb szenzorok kevésbé zajosak kevés fényben mint elődeik akár pixel szinten (itt nem jelentős a különbség), akár összeségében nézve. Ami egy régebbi váz mellett szólhat az a robosztusság/kezelhetőség.

    Viszont pl. a 7D nemcsak egy új technológiás szenzort kapott, hanem nagyon sokminden mást is amit egy fotós csak kívánhat.
    Meg azt is megállapíthatjuk, hogy az 1D mk IV pixel szinten mindent ver, csak a több pixel (5D mk II) összességében többet tud (sok lúd...).

    Amit a fotózásról szeretnél tudni Chuck Gardnertől: http://super.nova.org/DPR/

Új hozzászólás Aktív témák