Új hozzászólás Aktív témák

  • helkis

    addikt

    válasz Tigerclaw #76 üzenetére

    ez a helikopter effekt nagyon valószínű, ha a kamera seggén van egy propeller, akkor az forogni fog egy irányba és lassítja az esést, közben arra kényszeríti a kamerát, hogy az meg ugyanazon tengelyen forogjon a másik irányba..

    "Egyedi vagy és megismételhetetlen! Csakúgy, mint bárki más!!!'" - 3Dmarkillers - hwbot.org

  • ksanc

    őstag

    válasz Hobbbyt #85 üzenetére

    Csaó!

    Akkor tegyük már mégis helyre ezt a fizikát:

    - a gravitációs vonzás tömegtől teljesen függetlenül gyorsítja a testeket, ami erőt számolgatsz az a testre ható erő alátámasztás - vagy felfüggesztés - esetén, szabadonesésnél az égegyadta világon semmilyen jelentősége nincs, kizárólag a gravitációs gyorsulás és légellenállás számít.
    A klasszikus találós kérdés: légüres térben, pl a Hold felszínén melyik esik le előbb? A tollpihe vagy az ólomgolyó? Na? Bizony, pontosan egyfomán fognak zuhanni és holdat érni.
    Az ejtőernyősök elég jól tudják szabályozni a zuhanást, ugye mindenki látott olyan videót, ahol kezüket-lábukat összecsapva lefelé bukva zúgnak el a többiektől, vagy a többiek felé közelítenek fentről. Nem hullaként zuhannak maguktól, elég komoly munka együtt maradni, minden irányba értve. Ezért (is) van behajlítva a kezük-lábuk, a folyamatos mozgással hangolják össze a sebességüket.
    Ennek semmi köze a bőrfelülethez, de köszönjük az infót :)
    A kamera meg simán ott hagyta az egész társaságot, ezt jól látni a felvételen. Pusztán azért, mert akármilyen módon fekszik bele az ember, még mindig sokkal nagyobb a felülete és így a légellenállása, mint a kamerának tokkal-vonóval. A pörgés meg természetes, ha nem szabályos forgástestről van szó, aminek a forgástengelye a mozgás irányával párhuzamos. Kérdezz meg egy ejtőernyőst, mi könnyebb, pörögni vagy nem pörögni? :)

    Helikopter. Autogyro a jelenség neve, a lényege, hogy szárny helyett használjuk a rotort, vagy rotorokat :)
    autogyro - rc modell

    Van egy másik, hasonló jelenség, valóságban is életet menthet, de az RC modellezők sűrűn használják :)
    A lényege a dolognak az, hogy negatív állásszögbe fordítva a rotorokat zuhanás közben azok eléggé felpörgethetőek, ha elég magasan van a heli, így elég mozgási (forgási, tehetetlenségi) energia halmozódik föl ahhoz, hogy a földfelszín felett pár méterrel hirtelen pozitívba állítva az állászöget lefékezhető a zuhanás annyira, hogy ne törjön ripityára a kóceráj. Persze van benne egy kis autogyro is, igazából a legvégén siklik egyet a heli.
    autorota
    Elég sok gyakorlást igényel, de megmentheti a helit, ha valami gebasz történik fent :)

    [ Szerkesztve ]

  • ksanc

    őstag

    Még annyit, hogy a légellenállás miatt nem gyorsulhatnak a végtelenségig a testek, van egy maximális végsebesség. Ergo teljesen mindegy, hogy 3 kilométerről vagy teszemazt 30 méterről zuhan le pl. a kamera, mindkét esetben azonos sebességgel fog a földbe csapódni. Így már nem is olyan fantasztikus a dolog :)
    A becsapódás pillanatában fog számítani a tömeg, pontosabban a tehetetlenség és hogy milyen anyagból készült test. A teljes mozgási energia gyakorlatilag nulla idő alatt alakul át a testre ható erőkké, na itt már nem mindegy, hogy ez a mozgási energia 5 grammból vagy 200 kilóból származik, illetve hogy valami puha, rugalmas vagy merev, törékeny testről van szó. Na meg hogy milyen anyagra esik, egy kamerához hasonló méretű tárgy számára a füves föld rugalmasnak számíthat, elég sok energiát el tud nyelni ahhoz, hogy a kamera megússza egyben.
    Ha betonra zuhant volna, garantált, hogy több méteres sugarú körből vakarták volna össze a darabjait.

    [ Szerkesztve ]

  • Hobbbyt

    őstag

    válasz ksanc #102 üzenetére

    Én már a helyére raktam, te tudás nélkül csak belekotnyeleskedtél. Azt hiszem ilyenkor szokás azt mondani, hogy okosabb lettél volna ha csendben maradsz. :(

    A szabadon eső testre is hat az alátámasztás, amit jelen esetben a légellenállás fejt ki. (értelemszerűen csak akkor ha van valamilyen közeg amiben esik)
    Ismered Newton törvényeit? (itt most az első és a második a fontos)

    Csak hogy tanulj is valamit:

    Newton első törvényéből következik, hogy a zuhanási sebesség csak akkor lesz állandó ha a nehézségi erőt -vagyis a gyorsító erőt- bármilyen másik erő -jelen esetben légellenállás- 1:1 -ben kompenzálja, kvázi abban a pillanatban akár egy asztalon is feküdhetnének.. nem véletlenül mondják, hogy "felfekszenek a levegőre" Másképp folyamatosan lassulnának, vagy gyorsulnának. Attól, hogy a légellenállás nagysága mitől függ már korábban leírtam.. Az ugrók zuhanás közben csak és kizárólag az alaki tényezőjükkel és a felületükkel tudják szabályozni a rájuk ható légellenállás nagyságát. ha csökken a légellenállás, nagyobb sebesség kell a nehézségi erő kompenzáláshoz. Tadaam! Ezért van kint a kezük-lábuk, vagy épp ezért húzzák össze maguk. Ha meg nagyon utol akarnak érni valakit akkor egyszerűen lebuknak. Ők tudják azt amit te nem.. ;)

    Innentől fogva hagylak kicsit gondnokozni.. remélem rájössz, hogy hülyeséget beszéltél. :U

    A Helikopteres részhez pedig nem, a jelenség neve az Autorotáció amit ugyan csak leírtam már... Az Autogyro csak egy típusa a forgószárnyas gépeknek... ami nem mellesleg szinonima szója az általam már említett Gyrocopternek.

    Az RC rész is kiigazítást igényel. Jómagam is rendelkezem RC Helikopterrel így van némi rálátásom a dologra.. ;) Csak és kizárólag olyan 3D repülésre alkalmas helivel lehet megcsinálni ahol a hátsó rotorok tengellyel vannak hajtva a főrotorról.. Másképp menthetetlenül elkezd forogni a gép és úgy zuhan le mint egy darab kő.

    [ Szerkesztve ]

    10 féle ember van: aki ismeri a bináris számrendszert, és aki nem.

  • mrhitoshi

    veterán

    válasz Hobbbyt #104 üzenetére

    ööö Már bocs, de szabadesésnél hol van alátámasztás ?
    Attól hogy, a testre ható erők eredője 0, és te emiatt feltételezel egy felületet, amin elhelyezkedik a test, és emiatt lesz "alátámasztás", még nem lesz alátámasztás szabadesés közben. Egyébként is ez a szituáció elég elméleti, mert bármikor megváltozhat bármilyen összetevő esés közben. Jön egy légörvény, kizökkenti a testet a pozícióból, és oda az Fe=0 egyenlet.

    PS4

  • Hobbbyt

    őstag

    válasz mrhitoshi #105 üzenetére

    Azt hittem, hogy az mindenki számára egyértelmű ,hogy nem szó szerinti alátámasztásról vagy felfüggesztésről van szó.. De a kevésbé jártas ember számára talán érthetőbb így.
    Igen elég elméleti, mint ahogy minden számítás ahol nem áll rendelkezésünkre elég adat.. De a logika helyes, és nem számolhatunk olyannal amiről nem tudunk. A Tacoma híd tervezőit és kivitelezőit is pont emiatt nem vonták felelősségre.
    Nem mellesleg a fizika és a videó is engem igazol. :D

    [ Szerkesztve ]

    10 féle ember van: aki ismeri a bináris számrendszert, és aki nem.

  • mekker

    őstag

    Remélem nem hibás a logikiám:
    2 függőleges komponens hat a testre:közegell.+grav.
    F=k*M*m/r^2
    g=F/m=k*M/r^2 -->a grav. gyorsulás csak a Föld tömegétől függ
    v=g*t -->a sebesség csak a grav. gyorsulástól függ
    Fközeg~v^2 -->a közegellenállás függ a test alakjától, sebességétől, közegtől

    Tehát a sebesség nem függ a tömegtől, csupán a gravitációs erő nagysága.
    Azt nem tudom biztosan, hogy a közegellenállás függ-e a test tömegétől.
    Az áramlástani képlet nem ezt mutatja, viszont ez is mechanikai erő (m*a), a test nyomást fejt ki a levegőre, ennek az ellenerejeként lép fel a közegellenállás.

    Данное сообщение (материал) создано и (или) распространено иностранным средством массовой информации, выполняющим функции иностранного агента, и (или) российским юридическим лицом, выполняющим функции иностранного агента.

  • Hobbbyt

    őstag

    válasz mekker #108 üzenetére

    ..tehát? :D

    10 féle ember van: aki ismeri a bináris számrendszert, és aki nem.

  • mekker

    őstag

    válasz Hobbbyt #109 üzenetére

    Tehát neked van igazad

    Данное сообщение (материал) создано и (или) распространено иностранным средством массовой информации, выполняющим функции иностранного агента, и (или) российским юридическим лицом, выполняющим функции иностранного агента.

  • Hobbbyt

    őstag

    válasz mekker #110 üzenetére

    :R

    10 féle ember van: aki ismeri a bináris számrendszert, és aki nem.

  • tatabike

    őstag

    válasz MortalVenoM #71 üzenetére

    Ostobákkal nem vitázom, már bocs.

    Apám, látja mit csinál az a kutya? Látom fiam, nyalogatja a tökeit. Apám, ezt én is kipróbálnám. Próbáld fiam, de szerintem meg fog harapni...┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

  • dabadab

    titán

    válasz mekker #108 üzenetére

    "Remélem nem hibás a logikiám"

    De, az. Ez alapján ugyanis az jönne ki, hogy ha készítesz két azonos alakú tárgyat, az egyiket ólomból, a másikat meg valami üreges műanyagból, akkor azoknak azonos sebességgel kellene esniük - márpedig tudjuk, hogy nem ez történik.

    A képleteidet nem sikerült értelmeznem (mi az r? mi az M?), de nézzük újra:

    a végsebességnél valóban ez a két erő (a gravitáció és a légellenállás) egyenlíti ki egymást (legalábbis nagyjából, van ott még egy csomó más is, pl. felhajtóerő, de azokat most elhanyagoljuk):

    Fs = Fg

    a súrlódási erő:

    Fs = v^2 * ( 0.5 * Cd * A * ro)

    a gravitáció:

    Fg = m * g

    A kettot atrendezve:

    v^2 = m * g / ( 0.5 * Cd * A * ro)

    Vagyis jól látszik, hogy a sebesség függ a tömegtől, a gravitációtól meg a légellenállás részleteitől (a test alaktényezője meg a homlokfelületének nagysága illetve a levegő sűrűsége).

    DRM is theft

Új hozzászólás Aktív témák