Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • llax

    senior tag

    válasz Doze #10 üzenetére

    "wiki-t nézve ISS-hez 44 Szojuz űrhajó, 62 Progressz ment fel 2015-ig... azért ez sejtet valamit..."

    Gyakorlatilag sorozatban gyártott űrhajók ezek, aminek egy jelentős részét nem az oroszok, hanem a többi partner (főleg USA) finanszírozza.
    Mióta van választék teherűrhajókból, kicsit megváltozott a helyzet. Pl. 2017-ben: 3 Progressz, 4 Dragon, 2 Cygnus. Szóval 2x annyi teherűrhajó szállt fel csillagos-sávos felségjelzéssel. Valami hasonló várható majd a személyszállító magánűrhajók rendszerbe állítása után is.

    Ezek mellett a darabszám magában nem minden: Érdekes lenne számszerűen is összehasonlítani, mennyi modult, kísérleti anyagot, ellátmányt és nem utolsósorban embert vitt fel az űrrepülő az ugyanazon időszakban repülő orosz űrhajókhoz-rakétákhoz képest. (az más kérdés, hogy horror áron...)

    "A tervezgetés, emberes utazás a Marsra stb szerintem csak hangzatos lózungok...."

    Perpillanat én is kicsit komolytalannak tartom ezeket a terveket. Főleg úgy, ahogyan Elon Musk tálalja. Viszont náluk már épülnek a szükséges hardverek egyes elemei... Ha a Starlink megvalósul és hozza az elképzelt bevételt, ezen túl Musk továbbra is nagyon akarja, akkor már nem lehet nem komolyan venni...

    "a spaceX is inkább a minél gazdaságosabb megoldásokra megy rá, és utólag belegondolva kicsit nagy a hype körülette"

    Muszáj, mert jön a konkurencia is az olcsóbb megoldásokkal (New Glenn, Ariane 6, Vulcan - ki indította el a versenyt?), de így is nagy az előnyük, ami akár továbbra is fenntartható lesz. Épül egy új ASDS a FH miatt - két hajóval össze lehet hozni egy extrém olcsó (/kg) konfigurációt: Ha a két oldalsó booster hajóra száll, a középsőt eldobják, a max teherbírás alig csökken, árban meg nem sokkal drágább a F9 egyszer használatos változatánál... Talán kettesével-hármasával-négyesével akarnak GTO-ra műholdakat küldeni??? (a megszellőztetett árat figyelembe véve, már 2 GTO műhold esetén is vastagon alávágnak minden konkurens minden tervezett árának...)

    A nagy hype valahol érthető. Továbbra is relatíve kicsi vállalkozás a SpaceX, viszont az eddig megvalósított terveik az állami űrügynökségekkel, ill. azoknak beszállító mamutvállalatokkal versenyeznek, a további terveik meg egyszerűen nagyobbak, mint az utóbbi szervezetek legvadabb álmai. (BFR... épülget...) Több "elsőség" az övék lett, ezekből a legnagyobbak: magánvállalkozás működő orbitális rakétája, fokozat VTVL visszahozás, újrahasznosítás, visszahozott teherűrhajó, majd ennek újrahasznosítása.

    "Egyenlőre nem nagyon van aki Milliárdokat költene egy komolyabb ugrásra, új technológiák kifejlesztésére."

    Vannak... Cifu említette Jeff Bezost. Aztán ott van Elon Musk, aki a nagy projektek finanszírozásának megteremtésén dolgozik (ami szintén nagy projekt: Starlink). A booster VTVL repülése és újrahasznosítása már bizonyított, hamarabb lesz valamelyikőjüknek repülésre kész methalox hajtóműve, mint az állami űrügynökségeknek és azok régi beszállítóinak... Ezek elsőre kicsi előrelépésnek is tűnhetnének, de nem azok: minden, ami az indítások árát csökkenti, óriási előrelépés, mi több, hatalmas ugrás. Mindenféle űrprojekt legnagyobb problémája: $... Ha éppen nem probléma (nagy a verseny és az állambácsi állja a csekket), akkor megcsinálják, legyen az akármilyen nagy (lásd: Apollo program).

    [ Szerkesztve ]

  • llax

    senior tag

    válasz ph0nak #18 üzenetére

    "azért manapság elég nagy blama lenne, ha nem tudna egy szojuz dokkolni az ISS-hez, nem tudom előfordult-e egyáltalán"

    ISS-hez menet ilyen nem fordult elő. A mai Szojuzokkal már a manuális dokkolásra is sokkal jobb esélyek vannak. De ez nem jelenti azt, hogy nem is lehetnek problémák... Az azonos alapokra épülő Progresszel és azt szállító Szojuz rakétával (ami azonos az emberes Szojuzhoz használttal) már voltak gondok, a legsúlyosabbak mindegyike ebben az évtizedben... A legutóbbi 32-ből 4 nem ért célba (legutóbbi 11-ből 2), az azt megelőző 37+1 Progressz sikeres volt, ez nem túl biztató, gyorsulva romló statisztika.

  • llax

    senior tag

    válasz Cifu #22 üzenetére

    "Ha megnézed az F9 és az FH GTO / GEO képességét, feltűnhet mennyire kicsi a különbség (jelenleg FH újra-felhasználható: 8 tonna, F9 egyszer használatos: 5,5 "

    Ez igaz*, de csak akkor, ha az oldalsó boosterek RTLS repülnek, a középső hajóra száll. Musk februárban tweetelte ki az általam említett konfigurációt (oldalsó boosterek hajóra, középső exp.), a full expendable kapacitás 90%-a körül várható, ami 20t felett lenne GTO-ra (hirdetett full exp.: 26,7t), ami jelenleg mindenkinél nagyobb a piacon és emellett "piszok olcsó" is.
    *(mégsem teljesen: az F9 reusable 5,5t, exp. 8t felett, de pont itt, pár cikkel korábban beszéltük: 6,1t GTO is majdnem reusable lett, csak az időjárás közbeszólt)

    Elon Musk:
    Side boosters landing on droneships & center expended is only ~10% performance penalty vs fully expended. Cost is only slightly higher than an expended F9, so around $95M.
    Persze írt arról is, amit Te is írtál:
    East, to support high flight rates for F9 and dual ocean landings for FH side boosters
    De az is kérdés, Dél-Texasból terveznek-e reusable küldetést (onnét csak korlátozott számú GTO indítás várható, akkor ált. kell az ASDS).

    Amúgy egyébként a Starlink megvalósulásával kapcsolatban vannak enyhébb kételyeim (sok az a műhold, annyira sok, hogy a pályáik menedzselése is problémás lehet) és a fizetőképes kereslettel kapcsolatban is... A szükségessége nem kérdés, a Föld lakosságának egy jelentős hányadához még sokáig nem fog elérni semmilyen kábel, de a gyérebben lakott (vagy nagyon elmaradott) területekre mobilnet sem.

  • llax

    senior tag

    válasz Cifu #26 üzenetére

    "Csodálkoznék, ha 20 tonnát tudna GTO-ra vinni ebben a kontexusban..."

    Ha valós a hirdetett 26,7t GTO kapacitás full exp. módban, akkor én nem csodálkoznék. A core booster teljes kihasználása óriási előnyt jelent és a hajóra szálláshoz is jóval kevesebb üzemanyag tartalék kell.

    "a kereskedelmiek pedig költöznek Texasba..."

    Az eddigi kommunikációjuk szerint csak GTO és maximum 12 start/év. A Mexikói-öböl és karibi térség "alakja" miatt nagyon komoly range safety korlátok vannak, a 12 startos korlát az öbölben lévő olajkutak miatt van, ugyanis a startok idejére ezek közül többet is el kell hagynia a személyzetnek + a hajóforgalom is sokkal nagyobb probléma, mint a floridai startoknál. Korábban még mást (többet) terveztek (Spacex féle optimizmus), de mindenféle hatósági és egyéb egyeztetés után "ennyi maradt".

    A Starlink szükségességét egy pillanatig sem vitatom (és remélhetőleg verseny is lesz). Csak félelmetesen nagy a két szolgáltató műholdjainak száma...

Új hozzászólás Aktív témák