Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Lalikiraly #38 üzenetére

    Egyébként mennyivel kerül többe az ürsikló üzemeltetése a Szojuzhoz képest?

    Ha a nyers számokat nézzük, akkor az 1990-es évek végén:

    Egy-egy út:
    Szojuz TM: ~20-25 millió USD (3 embert és ~150kg-ot vihet fel, 3 embert és ~50kg-ot hozhat vissza)
    Űrsikló: ~350-450 millió USD (7 embert és ~16,5 tonnát vihet a ISS-re, 7 embert és 14,4 tonnát hozhat vissza)
    Progressz M: ~15-18 millió USD (~2,4 tonna hasznos terhet vihet fel, alaphelyzetben nem hoz vissza semmit)

    Ezek megközelítéses számok, de nagyságrendileg ennyiről van szó.

    Persze mint minden, itt is számtalan dolgot kell / lehet súlyozni, például a magasabb költségeket (bérek, járulékos dolgok) az Egyesült Államokban, de pl. az oroszoknál figyelembe kell venni Bajkonur éves bérleti díját is, stb.

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • llax

    senior tag

    válasz Lalikiraly #42 üzenetére

    A a Szojuz rakétáknál használt kerozin és a folyékony oxigén olcsó, majdnem jelentéktelen tétel egy rakétánál. Az űrrepülőknél használt folyékony hidrogén már drágább mint a kerozin, de igazán drága az SRB-k szilárd üzemanyaga volt.

    A Szojuz/Progressz vonalat és az STS rendszert ne akard közvetlenül összehasonlítani. Abszolút számokkal végképp ne. Ha alaposan kihasználták az űrrepülőt, akkor az az útja nem is volt olyan drága (űrállomás építés + személyzet csere + egyedi építésre/javításra kiképzett személyzet + ellátmány + kísérletek az űrállomástól függetlenül).

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák