Új hozzászólás Aktív témák

  • pilóta

    nagyúr

    Várható volt. Semmi alapja nem volt, csak az időhúzás...

    Aki él és nem boldog, az téved!

  • vicze

    félisten

    válasz Plug Life #2 üzenetére

    Ugye láttad a Twitter választ, és akkor döntsük el, hogy ki a bohóc. :U

    Bezos ennyit írt:
    "Not the decision we wanted, but we respect the court’s judgment, and wish full success for NASA and SpaceX on the contract."

    Az meg hogy hova jut a Starship 2023 decemberéig, azt majd meglátjuk, de hogy a Holdig nem az már most biztos.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz vicze #3 üzenetére

    Nem az a bohóc, aki viccel, hanem ha az a vicc, amit csinál.
    Mindenki eldöntheti, hogy ez esetben melyik a SpaceX és melyik a Blue Origin.

    "Az meg hogy hova jut a Starship 2023 decemberéig, azt majd meglátjuk, de hogy a Holdig nem az már most biztos."

    Miért is olyan biztos az?

    [ Szerkesztve ]

  • lev258

    veterán

    válasz #54625216 #4 üzenetére

    Fél év csúszás már van a perek miatt. De talán még behozható.
    Ha már a kolléga idézett, akkor én is ezt teszem. A NASA egyik fontos embere (deputy administrator) a számukra kedvező döntés kapcsán a következőt mondta: "It’s been disappointing to not be able to make progress"
    Utalva az elmúlt időszakra, a tehetetlenségre.

    Ubuntu MATE 20.04, hobbi cayenne termesztő

  • gafz

    csendes tag

    válasz #54625216 #4 üzenetére

    2 év van 2023. végig... Kb. ennyi dő alatt jutottak el a Starhoppertől az SN15-ig.

  • azbest

    félisten

    válasz gafz #6 üzenetére

    Hold megkerülés vagy akár valamilyen formában Holdra szállás szvsz, akár meg is történhet. Emberes repülés nem hiszem, hogy belefér, pont a szigorú szabályok miatt.

  • t72killer

    titán

    LOGOUT blog

    Akkor ez az első űrper? Következnek a telekhatár-ügyek a Holdon és Marson. Földmérőket - izé, Hold és Marsmérőket kell kiküldeni...

    [ Szerkesztve ]

    30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)

  • lev258

    veterán

    válasz t72killer #8 üzenetére

    Ez nagyon is földhözragadt per volt.

    Ubuntu MATE 20.04, hobbi cayenne termesztő

  • kymera

    senior tag

    Lehet hogy nem is annyira sci-fi , hogy 10 éven belül egy hold kolónia vagy hold bánya jöjjön létre ...? :)

    1151,AM4,1366,2011, - Lapok,procik,vinyók,tápok,vga-k -akciósan. - 70-2340239

  • #54625216

    törölt tag

    válasz lev258 #5 üzenetére

    Nincs lényeges csúszás, a SpaceX ugyanúgy gőzerővel dolgozott a Starship-en a perek alatt is, csak NASA helyett a befektetők pénzéből.
    (A NASA helyettes vezetője a NASA-ról mondta, hogy nem tudtak haladni.)
    Az egyetlen dolog, ami a közeljövőben komolyan megakaszthatja a fejlesztést, ha az FAA úgy dönt, hogy teljes körű környezettanulmányt kell készíteni a Starship miatt Boca Chica-ban, mert az évekig is elhúzódhat és akkor az egész projektet el kell költöztetni. (Ez amúgy nem túl valószínű, de nem látunk bele a mögöttes politikai játszmákba, így bármi lehet.)

    #6 gafz:

    "2 év van 2023. végig... Kb. ennyi dő alatt jutottak el a Starhoppertől az SN15-ig."

    Az SN15-től a kész prototípusig meg kevesebb, mint 1 év alatt. (Plusz 80%-ban kész az új kilövőállás is, ami legalább akkora meló, mint maga a rakéta.)
    Sokkal valószínűbb, hogy vagy valami jogi b..szakodás tartja majd fel a fejlesztést vagy a NASA csúszik meg (ismét) az SLS-el. Egyelőre semmi jele, hogy a SpaceX ne tudná tartani a határidőket.

    #11 UnA:

    Akinek a stílus fontosabb az eredménynél, annak mindenképpen.

  • lev258

    veterán

    válasz #54625216 #12 üzenetére

    Azt ne felejtsd, hogy a pénzen kívül nagyon komoly szakmai munka szokott zajlani a felek között (NASA és SpaceX). Ez az, ami nem haladt.

    Ubuntu MATE 20.04, hobbi cayenne termesztő

  • gafz

    csendes tag

    válasz #54625216 #12 üzenetére

    Milyen prototipus? Alacsony hűségű, amiről hulllik a hővédelem, ha feltöltik?
    Ez az egész környezettanulmányosdi lehet csak porhintés a befektetők szemébe. hogy a hurráoptimista jóslatok ellenére magyarázni tudják a technológia bonyolultsága és kiforratlansága miatti késéseket... :)

  • #54625216

    törölt tag

    válasz gafz #14 üzenetére

    Az ilyet úgy hívják, hogy kísérleti prototípus.
    A környezettanulmányosdi meg szabvány FAA procedúra, mivel a Boca Chica területről a SpaceX-nek csak Falcon 9 és Falcon Heavy indításokhoz van engedélye.
    A befektetőknek pedig nem kell magyarázni semmit, a SpaceX nem tőzsdei cég. Aki pénzt rak bele pontosan felmérte a kockázatokat, ahogy az is nyilvánvaló, hogy egyetlen magán űrkutatással foglalkozó cég sem fejlődik ilyen eszetlen tempóban, mint a SpaceX.

    Csak összehasonlítás képpen:
    A New Glenn még összeszerelési szakaszban sincs (2017-re tervezték az első indítást).
    Az SLS-nél 20 milliárd dollár ráfordítása után kiderült, hogy a túl erős vibráció miatt a felére sem lesz képes, mint amire eredetileg tervezték.
    Az ULA lassan kifogy a rakétákból, mert az újakhoz a Blue Origin B-4 motorja kellene, ami szintén késik.
    És akkor még nem említettük a Boeing Starlinert, aminél már az optimista becslések is 2023-ra várják az első éles bevetést, a NASA meg kénytelen átrakni a legénységet a Dragonokba.

    Ilyen körülmények között nem valószínű, hogy a SpaceX-nek bármiféle jogi manipulációra lenne szüksége, hogy "megnyugtassa" a befektetőit.

  • D.Va

    senior tag

    [link] (9gag)
    Eközben Bezos felesége úgy ölelgeti Dicaprio fenekét hogy Bezos ott áll mellette...
    Nem csoda hogy Bezos mindig dúl fúl kötekedik... ;]

  • vicze

    félisten

    válasz #54625216 #4 üzenetére

    Nem igazán tudom, hogy két űrkutatással foglakozó cég miért vicc, de biztos...
    Musk megnyilvánulásai elég jól jellemzik, hogy a jelenlegi világleggazdagabb embere mennyire vehető komolyan.

    "Miért is olyan biztos az?"
    Tisztában vagy vele, hogy mi mindent kell még csináljanak, hogy a Starship HLS Hold körüli pályára álljon?
    24 hónap alatt:
    Véglegesíteni a Starship cargo fejlesztését(ha 2022 végére befejezik eléggé csodálkozok), ami már a NASA-nak beadott ajánlathoz képest változott, mivel nem +15tonna kerámia hőpajzzsal reklámozták. Megépíteni a Starship HLS-t és feljuttatni. Csinálni 16 kilövést hogy a HLS-t feltöltsék üzemanyaggal, a Superheavy -t és a HLS-t. Ez is egy olyan dolog, amit soha senki nem csinált az űrben, mellesleg.
    Na most, hogy pl. a HLS dokkolása lesz-e tesztelve az Orionnal az még nekem kérdéses, de azért nem ártana, mielőtt eljutnánk a holdig. Szóval itt még van egy faktor ami az SLS-től függ, aminek az első tesztje 2022 február, és eddig 1,5éve csúszott, úgyhogy ki tudja.
    Szóval a 16 kilövésre jelenleg 14nap fordulási idő lett megadva, csak éppen akkor még kerámia hőpajzs nélkül, így gyakorlatilag, az isten tudja mennyi lesz, valószínű közel a Sikló fordulási idejéhez, de azért alacsonyabb azért. Az is kérdés, hogy a hőpajzs miatti súlynövekedés hogyan befolyásolja a kijövések számát.
    Ha ez megvan akkor elvileg nem bonyolult tényleg, csak el kell jutni a holdig, ami Superheavy-nek asszem vissza erre nem emlékszek. Megcsinálni a HLS leszállás tesztjét, visszamenni Hold körüli pályára.
    Nos ezt kell végigjátszani 24 hónap alatt, hogy 2024-ben SLS-zel felmenjen az Orion és randevúzzon a HLS-el majd levigye az űrhajósokat és vissza.
    Ha ez megvan akkor az egészet újra meg kell csinálni minden egyes alkalommal... (Nyilván a tesztek kihagyhatók.)

    Ha valaki reális esélyt lát, hogy ez 24hónap alatt meglesz, az már nem optimizmus.
    Ja igen és mindezt 3milliárd$, ami ugye végképp nonszensz.

    NASA részéről egyrészt azért azért válaszozta SpaceX-et, mert messze a legolcsóbb volt és lószar pénzt nem kaptak. Illetve én még tippelek egy olyat is direkt játszottak a csúszásra mert tudták, hogy SLS nem fog készen állni, úgyhogy nem számít ha csúszik SpaceX.

    A National Team pályázat sokkal konvencionálisabb volt, és legrosszabb esetben SLS vitte volna a HLS-t, ha nem készül el a New Glen, ami nyilván szintén nem fog, de direkt ezért csinálták flexibilisre, hogy ne csússzon emiatt az Artemis.

    A per pedig továbbra se arról szólt semmilyen formában, hogy a National Team megakadályozza SpaceX-et, hanem hogy 2. magáncégként induljanak, ahogy NASA eredetileg kiírta a pályázatot. Az eredeti pályázat lényege az volt hogy ne 1 valakire legyen bízva az egész, hogy ne 1 valamin bukjon meg az egész.

    @lev258: Ahogy kpbendeguz leírta a per miatt semmilyen csúszás nem történt és valósan a per nem érintette SpaceX-et és a Spaceship fejlesztését. Eleve a Spaceship fejlesztése független az Artemistől, csak nem ár ha legalább 3milliárdot NASA pénzel rajta.

    #15 kpbendeguz: A bezzegelés és másra mutogatás az jól megy... De leírhatod, hogy 24hónap alatt hogy valósulnak meg a fent leírtak.

  • azbest

    félisten

    válasz vicze #18 üzenetére

    "Musk megnyilvánulásai elég jól jellemzik, hogy a jelenlegi világleggazdagabb embere mennyire vehető komolyan."

    Hát ja, annyira szörnyű egy mémet válaszolni egy simulékony csalónak, aki udvariasan hazudik és jogi úton próbálja a sikeresebb ellenfelet elgáncsolni. Bezos csak egy életnagyságú makettet tud felmutatni és hogy szeretne sok pénzt elkölteni.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz vicze #18 üzenetére

    Mivel a HLS-nek nem kell visszatérnie a Földre, így annál eleve nem kell hőpajzzsal számolni, csak a tanker járműveknél.

    De hogy ne kerüljük meg a kérdés: a kerámia hőpajzs eleve egy első kísérleti prototípusra szánt bevallottan átmeneti megoldás, amit folyamatosan iterálnak. Ráér a végleges megoldáson problémázni, de hogy tisztában legyünk a prioritásokkal, az első prototípus feladatai:

    1. ne robbanjon fel a kilövőálláson és sikeresen felszálljon
    2. sikeresen szétváljon az első fokozat a másodiktól
    3. a második fokozat pályára álljon
    4. a booster sikeresen landoljon az óceánban
    5. a második fokozat ne égjen el a légkörbe visszatéréskor
    6. a második fokozat sikeresen landoljon az óceánban

    A 15 tonna kerámia pajzs szerepe az 5. pontban érdekes, miközben már az 1. pont teljesítése is sikernek számít, tehát erősen "bonus objective" kategória.

    A Superheavy a booster neve, ami csak a Föld körüli pályára álláshoz kell, azaz a HLS-t kell feltölteni üzemanyaggal és nem 16, hanem 8-10 kilövéssel számolnak.

    A $3 milliárd nem a teljes rendszer kifejlesztésére kell (az nagyjából 10 millárdba kerül), hanem csak a HLS-re, amivel különben a SpaceX nem foglalkozna.

    2023 végéig a Starship simán eljuthat a Holdig. Hogy egyébként 2024-ben a NASA is készen áll-e, hogy űrhajósokat küldjön a fedélzetére az nem csak a SpaceX-en múlik, nincs értelme ide keverni.

    A National Team pályázata meg egy vicc volt, a legkevesebbet tudta a legdrágábban, gyakorlatilag arra lett volna csak alkalmas, hogy az USA még egy zászlót kitűzzön a Holdon és újabb 50 évre letudhassa a témát. Na meg hogy lehetőséget adjon a Kongresszusnak a szokásos pénz visszaosztásra.
    A SpaceX azért nyerte meg a pályázatot, mert megfelezték a program költségvetését, így a NASA sarokba szoríthatta vele a Kongresszust, hogy ha továbbra is etetni akarják az old-space cégeket, akkor lesznek szívesek az össz költségvetést is emelni.

    "A per pedig továbbra se arról szólt semmilyen formában, hogy a National Team megakadályozza SpaceX-et, hanem hogy 2. magáncégként induljanak, ahogy NASA eredetileg kiírta a pályázatot."

    Tévedés. A beadvány arról szólt, hogy a NASA vonja vissza a SpaceX-nek tett ajánlatát és írják ki újra a pályázatot. Már a beadvány első elkaszálásakor is világosan megmondták, hogy a NASA-nak jogában állt akár az összes pályázatot visszautasítani így semmi sem kötelezi, hogy két céget bízzon meg.

    Hogy hogyan lesznek meg 24 hónap alatt: ahogy eljutottak egy év alatt egy acél tartály nyomáspróbájától egy 70 méter magas járműig, ami képes volt 10 kilométer magasra felszállni, visszavitorlázni a kilövőállásig, pár száz méterrel a föld felett függőlegesbe fordulni és leszállni. "Ez is egy olyan dolog, amit soha senki nem csinált mellesleg."
    Azóta meg kb. 80%-ban felépítettek egy komplett kilövőállást és a kiszolgáló berendezéseit, amiről egy éve még szintén az volt a vélekedés, hogy ennyi idő alatt lehetetlen és legalább 3-5 év kell hozzá, és kb. 95%-os készültségben van az első teljes prototípus, ami valószínűleg már túl lenne a teszt repülésen, ha engednék az ápolók.

    Ami a bezzegezést illeti, mindössze arra a sejtetésre reagáltam, hogy az FAA vizsgálat csak színjáték lenne, amivel a SpaceX a befektetői miatt trükközik, mivel elnézve a konkurenciát pont a SpaceX az egyetlen, aminek nem kell a befektetői előtt magyarázkodnia.

    [ Szerkesztve ]

  • vicze

    félisten

    válasz #54625216 #20 üzenetére

    "15 tonna kerámia pajzs szerepe az 5. pontban érdekes"
    Nem éppen, tudod ha megnöveled az eszközöd súlyát 15tonnával akkor mindegyik pontban eléggé relevánssá válik. Ha valamilyen csoda folytán sikerülne eltávolítani, akkor egyszerűsödne a dolog, de összességében amit írtál bonyolítja és így időben hosszabbítja a fejlesztést.

    "A Superheavy a booster neve, ami csak a Föld körüli pályára álláshoz kell, azaz a HLS-t kell feltölteni üzemanyaggal és nem 16, hanem 8-10 kilövéssel számolnak."
    Elnézést ezt rosszul írtam, egy töltőállomás lesz belőle és a HLS az "eldobható", vagy épp tervek szerint majd valamire használják a Holdon talán.

    A 3 milliárd arra van, hogy a HLS ott legyen a Holdnál és levigye és visszahozza 1x az űrhajósokat, erre van egész pontosan a pénz, ahogy hogy a pályázó hogy oldja meg a NASA-nak lényegtelen, amíg megoldja.

    Írtam, hogy a SpaceX annyit kell csináljon, hogy a HLS eljusson a Hold körüli pályára és csináljon egy le/fel tesztet, ez a feladatuk semmi más. És direkt leírtam, hogy a többi már a NASA dolga.
    Annyiból kell idekeverjem, hogy azt nem tudom, hogy a HLS-Orion dokkolás lesz-e tesztelve vagy sem, ez nem világos. Ezen csúszhat az egész NASA oldaláról.

    "A National Team pályázata meg egy vicc volt"
    Fog már fel légyszíves, hogy ezek párhuzamosan mentek volna és nem egyik vagy másik.
    National Team úgy csinálhatta volna ahogy akarta ha nem készülnek el időre akkor egyszerűen nem kapnak megbízást. Ennyi.

    "NASA sarokba szoríthatta vele a Kongresszust, hogy ha továbbra is etetni akarják az old-space cégeket, akkor lesznek szívesek az össz költségvetést is emelni."
    Jaja és a Kongresszusban a Boeing és a Lockheed lobbija nyilván kifejezetten gyenge és teljesen tehetetlenek szegények. Ezért is van, hogy az Artemis 7milliárdos költségvetéséből, utóbbiak 4-et SpaceX meg 3-at kapott. A maradék, 20-ból meg kb. 10-et még a jó öregek visznek el.

    "Tévedés. "
    Továbbra is ott vagy eltévedve, hogy én bárminek a pártját fogom vagy ellene vagyok. Le se szarhatnám jobban, hogy egyik milliárdos mit szórakozik a másikkal.
    Sose mondtam, hogy a NASA döntése helytelen (a helyzetükben helyes), de sokkal jobb lenne 2 két versengő fél, ami valósan előre viszi az egészet. Ez az én magán véleményem.

    " föld felett függőlegesbe fordulni és leszállni"
    Eddig 1x sikerült egy nagyobb tűz kíséretében. Többi felrobbant. majd ha 16x megcsinálták beszélgethetünk. Még egyszer most dobtak rá 15tonna súlyt, és alakították át teljesen az egészet és a véglegestől még brutál messze vagyunk.
    Továbbra még minding nem veszed észre, hogy a kerámia hőpajzs hozzáadása olyan komplexitást ad hosszá amiről szó se volt eredetileg. Mind az építési időt hónapokkal megnyújtja, valamint a kilövési időközt se éppen 12nap lesz, hanem jóval több.

    "SpaceX az egyetlen, aminek nem kell a befektetői előtt magyarázkodnia."
    Blue Origin Bezos magánprojektje a gyakorlatban, max. magának kell magyarázkodnia nagyon másnak nem.

    Persze tudom éljenek Musk szüntelen trollkodásai mert vicces...

  • #54625216

    törölt tag

    válasz vicze #21 üzenetére

    "Nem éppen, tudod ha megnöveled az eszközöd súlyát 15tonnával akkor mindegyik pontban eléggé relevánssá válik. "

    Mivel egy 100 tonna teherbírású kísérleti eszköz repüléséről van szó egy bevallottan átmeneti hőpajzzsal, így nem, nem releváns, mivel a tesztrepülés során nem szállít hasznos terhet, tehát az a 15 tonna simán belefér.

    "Annyiból kell idekeverjem, hogy azt nem tudom, hogy a HLS-Orion dokkolás lesz-e tesztelve vagy sem, ez nem világos. Ezen csúszhat az egész NASA oldaláról."

    Az a meglepő, ha a NASA oldaláról valami nem csúszik, de attól még a SpaceX simán eljuttathatja a HLS-t a Holdra 2023-ig.

    "Jaja és a Kongresszusban a Boeing és a Lockheed lobbija nyilván kifejezetten gyenge és teljesen tehetetlenek szegények. "

    Pont ez az, hogy ha a SpaceX marad volna ki, akkor garantáltan nem igyekeztek volna forrást felhajtani a kedvéért, míg a Boeing és tsai. kedvéért igen. Azért nyert SpaceX, mert a nyilvánosság előtt nem lehetett a döntést támadni, mivel a NASA legkedvezőbb ajánlatot fogadta el, a "legyen egy második versenyző is" pedig innentől a Kongresszuson múlik, mert akkor adjanak is rá pénzt.

    "Fog már fel légyszíves, hogy ezek párhuzamosan mentek volna és nem egyik vagy másik."

    Neked meg azt kellene felfognod, hogy fele költségvetésből nem futja két versenyzőre. A három pályázat közül pedig a National Team megoldása volt a legrosszabb. Valójában a NASA-nak egy HLS-re sincs meg a pénze, de a SpaceX hozzáteszi a maradékot.

    "Eddig 1x sikerült egy nagyobb tűz kíséretében. Többi felrobbant."

    Szerintem nézz utána, hogy mit jelent az a szó, hogy "kísérleti", mert már baromi unalmas, hogy minden egyes alkalommal magyarázni kell.

    "majd ha 16x megcsinálták beszélgethetünk."

    Eljön annak is az ideje.
    Na meg ugye mondhatnánk, hogy ami a Blue Origin megoldását illeti, majd ha legalább egyszer megcsinálták beszélgethetünk.

    "Továbbra még minding nem veszed észre, hogy a kerámia hőpajzs hozzáadása olyan komplexitást ad hosszá amiről szó se volt eredetileg."

    Még egyszer: teljesen felesleges egy átmeneti hőpajzs megoldáson rugózni, mert ... érted: átmeneti.

  • vicze

    félisten

    válasz #54625216 #22 üzenetére

    "bevallottan átmeneti hőpajzzsa"
    Továbbra is elég nagy tévedésben élsz azzal, hogy ez átmeneti bármilyen formában.

    "Pont ez az, hogy ha a SpaceX marad volna ki"
    Most ez komolyan valami eszeveszett üldözési mánia? :F Nem unalmas még?
    SpaceX volt a nyertese a pályázatnak mindenképp.

    "National Team megoldása volt a legrosszabb."
    Már csak ebből látszik, hogy fingod nincs a pályázatokról, mert ha egy csöppet is képben lennél, hogy tudhatnád, hogy a Dynetics drágább és szintekkel rosszabb volt, ez minden NASA értékelésben ki van emelve. De hát csak tolod a BO ellenes propagandát isten tudja miért... :U

  • Tuomas

    addikt

    válasz vicze #23 üzenetére

    A hőpajzs nem átmeneti, az applikálás módja átmeneti. Mivelhogy ez az első prototípus, amit telibeszórnak hővédelemmel, így nem várható el az, hogy egyből működjön is hiba nélkül. Ahogy maga a Starship sem végleges, így ez sem. Nem értem miért olyan nehéz felfogni azt az egy szót, hogy prototípus.
    A National Team makettje ezzel szemben (mármint a Startshippel szemben, ami legalább a repülésig eljutott 5 alkalommal) egy felfújható lufi volt. Ezt vágod? Mindezt 2x-es áron próbálták lenyomni a NASA torkán, majd amikor rájöttek, hogy nem megy, Bezos utólag nagylelkűen azt mondta, hogy jó, akkor megcsináljuk 2 milliárd dollárral olcsóbban. Amikor ez sem jött össze (mert továbbra sem volt rá pénz a másik nyertes mellett), na akkor kezdték el a pereskedéses hisztit, ami nem jött össze.
    Azért azt is mérlegeld, hogy a Blue Origin mit tett le eddig az asztalra az űrrepülés területén, és hasonlítsd össze a SpaceX-el, mindezt úgy, hogy a BO előbb alakult, mint a rivális.

    [ Szerkesztve ]

    We were here

  • Diabolis

    tag

    Szeretem az űrutazást, de vakarom a fejem. Miért jó nekünk ez a holdraszállás? Anyagilag szerintem nulla haszna van ( szerintem a befektetők az anyagi hasznot nézik), tudományosan megállapítják hogy halott égitest, már azt is tudjuk hogy jó eséllyel a Földből kiszakadt darabból alakult ki.
    Mi az isten nyila van a Holdon ami érdekes? Oké, bázis lehet egy marsi küldetéshez. De miért olyan bolygóra akarunk járatokat indítani, amit hónapokba tart elérni? Én speciel maradnék a Földön, és ezerrel fejleszteném a hajtóműveket. Lehetőleg nem ezeket a kémiai cuccokat, amik olvasmányaim alapján soha nem lesznek elég hatékonyak a rendszeres űrutazáshoz.
    Tényleg érdekel, nem trollkodok.

    Ha beülsz a volán mögé, és azt érzed otthon vagy, ne gondolkodj, vedd meg! De ha leparkoltál vele és nem nézel vissza rá, rossz autót vettél.

  • Tuomas

    addikt

    válasz Diabolis #25 üzenetére

    Az anyagi haszon csak addig nulla, amíg neki nem állnak nyersanyagot bányászni. Azt meg valahogy meg kell alapozni.

    [ Szerkesztve ]

    We were here

  • vicze

    félisten

    válasz Tuomas #24 üzenetére

    Te is valami extrém üldözési mániában szenvedsz? :F Fel tudod fogni azt amit írtam, vagy csak megy az értelmetlen fröcsögés?

    Továbbra is 1000000000x jön a BO terve mikor egyetlen egyszer nem írtam róla semmit...
    Tudom bezzegben nagyon jók vagytok.

  • lev258

    veterán

    válasz Diabolis #25 üzenetére

    A Hold elérése fontos mérföldkő volt a világ számára az űr meghódítása felé vezető úton, részben ez előtt tisztelegnek. Természetesen ez így kicsit drága dolognak tűnik, lehetne szobrot állítani olcsóbban. :DDD
    Amiért fontos ez: a jövőbeli tervek között szerepel Hold körüli űrbázis, ami a Mars felé (és tovább) fontos állomás lenne a csillagközi térben való utazáshoz. Valamint a Holdon történő bányászat üzemanyag előállításához. Másrészt bármilyen új technológia teszteléséhez érdemes közelebbi célpontokat választani.

    Ubuntu MATE 20.04, hobbi cayenne termesztő

  • Tuomas

    addikt

    válasz vicze #28 üzenetére

    Ezt nem te írtad?
    "A National Team pályázat sokkal konvencionálisabb volt, és legrosszabb esetben SLS vitte volna a HLS-t, ha nem készül el a New Glen, ami nyilván szintén nem fog, de direkt ezért csinálták flexibilisre, hogy ne csússzon emiatt az Artemis.
    A per pedig továbbra se arról szólt semmilyen formában, hogy a National Team megakadályozza SpaceX-et, hanem hogy 2. magáncégként induljanak, ahogy NASA eredetileg kiírta a pályázatot. Az eredeti pályázat lényege az volt hogy ne 1 valakire legyen bízva az egész, hogy ne 1 valamin bukjon meg az egész."

    [ Szerkesztve ]

    We were here

  • lev258

    veterán

    válasz vicze #31 üzenetére

    Te írtad ezt: "jön a BO terve mikor egyetlen egyszer nem írtam róla semmit"
    Korábban meg pont arról írtál. Erre hívta fel a figyelmedet a kolléga. Te akarsz többet belelátni.

    Ubuntu MATE 20.04, hobbi cayenne termesztő

  • Tuomas

    addikt

    válasz vicze #31 üzenetére

    Na akkor öntsünk tiszta vizet a pohárba:
    "A National Team pályázat sokkal konvencionálisabb volt, és legrosszabb esetben SLS vitte volna a HLS-t, ha nem készül el a New Glen, ami nyilván szintén nem fog, de direkt ezért csinálták flexibilisre, hogy ne csússzon emiatt az Artemis."

    Erre írtam azt, hogy a NT (vagy BO) egy felfújható makettel rukkolt elő, míg a Starship már egy repült prototípus, így véleményes, hogy mi miatt csúszna az Artemis, főleg, hogy tegnap már 2025-re tolták az első emberes Holdküldetést és nem a Starsihp fejlesztésének csúszása miatt. Az tény, hogy hagyományos, de az SLS is egy hagyományos rakéta, mégis éveket késik, és 11 milliárd dollárnál tart csak az Artemis-I küldetés összköltsége!

    "A per pedig továbbra se arról szólt semmilyen formában, hogy a National Team megakadályozza SpaceX-et, hanem hogy 2. magáncégként induljanak, ahogy NASA eredetileg kiírta a pályázatot. Az eredeti pályázat lényege az volt hogy ne 1 valakire legyen bízva az egész, hogy ne 1 valamin bukjon meg az egész."

    Erre pedig írtam azt, hogy a BO-nak sikerült úgy túlárazni az egész dolgot, hogy esély sem volt 2 nyertesre, és én nem akarom elhinni azt, hogy nem tudták mennyi rá a keret. Ha Bezos csak úgy lemondott 2 milliárd dollárról (vagy mennyiről, most fejből nem tudom), akkor miért nem eleve annyira árazták be? Ezután pereskedni már tök kár volt, mivel az árat utólag vitték lejjebb.

    Szerk: Itt én azt gyanítom, hogy a BO biztos volt abban, hogy két jelöltet választanak, kerettől függetlenül, ezért anyagi érdekek miatt jól felsrófolták az árat, aztán meg hoppon maradtak, és ez fájt nekik.

    [ Szerkesztve ]

    We were here

  • vicze

    félisten

    válasz lev258 #32 üzenetére

    Mármint ez a fél mondat a BO dicsőítése vagy mi az isten? :F
    Hányszor írtam le, hogy a SpaceX elsősége nem megkérdőjelezhető? hányszor írtam le, hogy a National Team mint esetleges párhuzamos project jöhetett volna számításba?

  • vicze

    félisten

    válasz Tuomas #33 üzenetére

    Egyik állítás se áll semmilyen formában ellentétben azzal amit írtam, csak leírtam a tervüket ennyi. 0 értelme van újra és újra felhozni, el van vetve és sose valósul meg.

    Drasztikus a Natioanl Team terve és a SpaceX tervének a komplexitási közti különbség is. A Blue Moon csak egy lander semmi más, így Starship meg egy teljesen új SLS rendszer a 0-ról fejlesztve.
    De mivel Starship fejlesztése független az Artemistől, így hosszútávon valószínűleg biztonságosabb(megvalósulás szempontjából) és ezért olcsóbb választás, ha csak 1 lehet.

  • lev258

    veterán

    válasz vicze #35 üzenetére

    A szűkös költségvetés miatt lett 1 nyertes. Ha többet adtak volna a NASA-nak, akkor lett volna lehetőség többre is.
    Egyébként épp most olvastam egy újabb NASA nyilatkozatot arról, hogy ez az egész mennyire megnehezítette az elmúlt 7 hónapot. Szó szerint még csak szóba sem állhattak egymással (a NASA és a SpaceX) az Artemis projekttel kapcsolatban.

    Ubuntu MATE 20.04, hobbi cayenne termesztő

  • #54625216

    törölt tag

    válasz vicze #23 üzenetére

    "Továbbra is elég nagy tévedésben élsz azzal, hogy ez átmeneti bármilyen formában."

    És erre nyilván tudsz konkrét bizonyítékot is linkelni.

    "Most ez komolyan valami eszeveszett üldözési mánia?"

    Hogy mi van? :F
    Arról ment a vita, hogy megfelelő volt-e a NASA döntése és jogos volt-e a BO beadványa ellene, így nehéz nem figyelembe venni, hogy más döntés esetén milyen várható következményekkel kellett volna számolni. Feltételes módban.

    " ha egy csöppet is képben lennél, hogy tudhatnád, hogy a Dynetics drágább és szintekkel rosszabb volt, ez minden NASA értékelésben ki van emelve"

    A Dynetics több pénzt kért, de egy 100%-ban újra felhasználható modult tervezett, míg a National Team megoldása gyakorlatilag az Apolló missziókat másolta, azaz minden egyes leszállással maguk mögött hagyták volna a fél leszállóegységet. A hosszabb távú célok megvalósítására, azaz a tartós jelenlétre a Holdon a National Team megoldása teljesen alkalmatlan volt.
    A NASA-nak voltak problémái a Dynetics megoldásával kapcsolatban, de attól az még egy sokkal előremutatóbb fejlesztés, mint a BO leszállóegysége.
    Ezért mondtam, hogy ha a NASA a National Team megoldását választotta volna, akkor az egész Artemis program addig jutott volna el, hogy kitűznek egy újabb zászlót a Holdon, aztán a magas költségekre hivatkozva ismét elássák az egészet újabb 50 évre.

    "De hát csak tolod a BO ellenes propagandát isten tudja miért..."

    Először is nem nagyon kell BO ellenes propagandát tolni, megteszik ők azt maguktól is, másodszor meg a szomorú tények közlése nem propaganda, még ha kellemetlen is tudomásul venni őket.

    "Tudom bezzegben nagyon jók vagytok."

    Milyen bezzegben ember? Adott egy cég, ami sorra hozza az eredményeket meg vannak a többiek, amik égetik el a milliárdokat a semmire, Te mégis azt ekézed, aki letett már valamit az asztalra, mert "Musk váááá".

  • vicze

    félisten

    válasz lev258 #36 üzenetére

    Elsőt leírtam jó párszor.

    A második valóban sajnálatos, de gyakorlatilag, nem befolyásolta egyik oldal fejlesztését se, mert tényleg 1 pontot kivéve (dokkolás) függetlenek egymásról.
    Azért elég jól látszik, hogy SpaceX-et 0 mértékben vetette vissza, ahogy az Orion teszt csúszása se emiatt van.

  • lev258

    veterán

    válasz vicze #38 üzenetére

    Azért azt ne felejtsd el, hogy ez a projekt együttműködést jelent szakemberek és mérnökök között is. És bár valóban halad a SpaceX a saját dolgaival, de komoly "agyegyesítéstől" fosztotta meg a kialakult helyzet mindkét felet.
    Az Orion programot nem tudom, miért keverted ide, annak aztán tényleg semmi köze ehhez a perhez.

    Ubuntu MATE 20.04, hobbi cayenne termesztő

  • Diabolis

    tag

    És valaki látta már ezt az üzemanyagot? Ha lenne tényleg jobb lenne ott tankolni, mint ezt a súlyt innen cipelni.
    A mérföldköves részt engedjük el, ahhoz tényleg baromi drága, a tudomány pedig nem az érzelmekről szól :D

    Ha beülsz a volán mögé, és azt érzed otthon vagy, ne gondolkodj, vedd meg! De ha leparkoltál vele és nem nézel vissza rá, rossz autót vettél.

  • lev258

    veterán

    válasz Diabolis #40 üzenetére

    Az egyik lényeges bányászati erőforrás a vízjég. Elektromos árammal hidrogénre és oxigénre bontható. Mindkettő fontos és jól használható. Akár direkt módon, akár további kémiai átalakítások útján. Emellett vannak különböző fémek, amiket a Földre nem érné meg visszahozni (nem tiszta formában vannak jelen, így némi erőforrást igényel a kinyerésük és felhasználásuk), viszont gazdaságosabban hasznosítható lenne egy felszíni vagy űrbeli bázison.

    [ Szerkesztve ]

    Ubuntu MATE 20.04, hobbi cayenne termesztő

  • vicze

    félisten

    válasz lev258 #39 üzenetére

    Mondjuk annyira nem beszéltek egymással, hogy a hőpajzsot a NASA-val közösen fejlesztették, az utóbbi 7hónapban...

    "Orion programot nem tudom, miért keverted ide"
    Mi van? Az Orion az űrhajó, ami a Starship HLS-hez fog csatlakozni, Starship HLS csak a leszálló egység, az embereket még valamiben el kell juttatni a holdig.
    Nem a perhez van köze, hanem az egész Artemis projekt része így elég nehezen lehet kihagyni.

  • vicze

    félisten

    válasz #54625216 #37 üzenetére

    "És erre nyilván tudsz konkrét bizonyítékot is linkelni."
    Pusztán az, hogy nincs semmilyen alternatíva tervben. De nyugodtan linkelheted úgyszintén.
    De biztos a NASA poénból fejleszti, "ideiglenesen":

    "Arról ment a vita, hogy megfelelő volt-e a NASA döntése"
    Úgy 5x írtam le, hogy jogos volt.
    BO pere pedig minden fél tudta, hogy értelmetlen. Azt nem tudjuk, hogy miért kellett megtenniük. Ha nagyon forszírozni akarták volna akkor felebeznek, de nem tették, nem húzták hagyták a fenébe.
    Továbbra is értelmezési problémák vannak azzal amit írok.

    "A NASA-nak voltak problémái a Dynetics megoldásával kapcsolatban, de attól az még egy sokkal előremutatóbb fejlesztés, mint a BO leszállóegysége."
    Ja az az ici pici apró problémájuk volt vele, hogy a megvalósíthatósága kb. 0 volt gyakorlatban. Kezdve azzal, hogy a Centaur Vulcan-ra építették, ami pont a BO miatt még 2024-re se fog elkészülni, és még ha létezne is szinte biztos hogy nem tudná a Dynetics landoló egységét eljuttatni a Holdra, annak súlya miatt.
    Ezért lett technikailag elégtelen, aztán a dupla ár a NT-hoz képest még inkább lehetetlenné tette.

    Az meg hogy otthagyunk-e egy drab akármit lényegtelen, Starship HLS se lesz újraaszosítható mert vissza kéne hozni és megtankolni, ezért van jelenleg az tervben, hogy otthagyják és "bázisként" használják, vagy valami. Értelmetlen ezen is pattogni, mert az ég világon semmit nem jelent. Megint csak egy lényegtelen és értelmetlen pont amin megy a pattogás a nagy semmire.

    [ Szerkesztve ]

  • lev258

    veterán

    válasz vicze #42 üzenetére

    Az Orion jelenleg az SLS részeként van elképzelve. Persze ez a jövőben változhat (és sokan remélik, hogy változni fog).
    A hőpajzsról pedig szerintem hiányosak az információid. De mutass egy forrást és elnézést kérek. Én azt látom, hogy már jóval korábban elkezdtek hőpajzzsal kapcsolatos projekteket, tudásmegosztást, illetve most októberben történt egy újabb megállapodás arról, hogy a NASA alaposabban tanulmányozza majd a SpaceX által használt pajzsokat (a fellövés és űrben tartózkodás hatásait) a jövő évben tervezett Starship teszteknél.

    Ubuntu MATE 20.04, hobbi cayenne termesztő

  • Tuomas

    addikt

    válasz vicze #43 üzenetére

    Most konkrétan mi is a probléma a "hőpajzzsal"?

    [ Szerkesztve ]

    We were here

  • lev258

    veterán

    válasz Tuomas #45 üzenetére

    Azt mondja, hogy a NASA-val közösen lett fejlesztve a közelmúltban (ezt egyébként még nem találtam sehol) és ez bizonyítja, hogy a per alatt folyt a közös munka (amit hivatalosan tagadnak).

    [ Szerkesztve ]

    Ubuntu MATE 20.04, hobbi cayenne termesztő

  • Tuomas

    addikt

    válasz lev258 #46 üzenetére

    Köszi! Ez esetben itt egy cikk, amiben le van írva:
    "Nelson hozzátette, hogy ez a hét hónapig tartó jogi folyamat nagyban hátráltatta az Artemis-programot, és a SpaceX győzelme óta először csak november 5-én beszélhetett Gwynne Shotwellel, a SpaceX ügyvezetőjével, ami jól rámutat arra, hogy mennyire körülményessé tette Jeff Bezos akciója a NASA és a SpaceX munkáját. Elmondása szerint ez is közrejátszott a 2024-es dátumról való lemondásban, de valójában sejthető volt, hogy a Trump-kormány által 2019 márciusában bejelentett dátum mindig is kérdéses volt."

    Szerintem amúgy a hővédelmet nem az elmúlt 7 hónapban fejlesztették ki a NASA-val közösen, hanem korábban, mivel a korábbi tesztrepüléseken is volt pár darab csempe a Starshipen.

    [ Szerkesztve ]

    We were here

  • vicze

    félisten

    válasz lev258 #44 üzenetére

    A kerámia csempék a NASA IP-je, és némileg modernebb verziója ugyanannak, amit az Űrsiklón használtak, de gyakorlatban ugyan az. NASA nélkül elég nehezen fejleszthette volna rajta bármit is SpaceX, a tesztek eleve a NASA-nál lettek csinálva.
    De lehet, hogy áprilisig befejtek mindent, és semmi nem kellett semmilyen NASA közreműködés az SN20 megépítéséhez.

    @Tuomas: Mint leírtam már párszor, a probléma az, hogy így csak egy Űrsikló 2.0 ugyan azzal a 2 problémával.
    1. A csempék voltak a sikló legnagyobb hibaforrásai és mindegyik baleset a meghibásodásuk miatt történt, tehát semmit nem lépünk előre.
    2. A fordulási időt drasztikusan növeli, és teljesen lesetlenné teszi a SpaceX által mondott 12napot, így a HLS feltöltéséhez szükséges 14 fellövés sokkal több idő lesz. A megnövelt tömeg miatt kevesebb hasznos súlyt lehet vinni, ami miatt több fellövés kell a tankoláshoz.

    Továbbra is az állításom annyi volt, hogy 2023 decemberére esélytelen, hogy a HLS a Holdra szálljon és visszaálljon Hold körüli pályára. Ennyi és semmi több. A miért kifejtése minden más.

  • lev258

    veterán

    válasz Tuomas #47 üzenetére

    Azt találtam, hogy 2019-ben elkezdték fejleszteni és tesztelni kisebb részletekben, ehhez pedig egyrészt éles fellövéseket használtak, másrészt igénybe vették a NASA egyik laboratóriumát is. De eddig nem láttam nyomát, hogy valóban közös projekt lett volna.

    Ubuntu MATE 20.04, hobbi cayenne termesztő

  • Tuomas

    addikt

    válasz vicze #48 üzenetére

    Köszi, reagálnék rá ellenérvekkel:
    "1. A csempék voltak a sikló legnagyobb hibaforrásai és mindegyik baleset a meghibásodásuk miatt történt, tehát semmit nem lépünk előre."
    Az űrsiklón azért volt problémás a hővédő csempe, mert az üzemanyagtartályról leváló jégdarabok és az annak szigetelésére használt habszivacsok bombázták emelkedés közben, emiatt az ütközést követően leszakadtak. A Starship mellett és felett nem lesz semmi, így nem fogják tudni a jégdarabok, szigetelőanyagok eltalálni és leszakítani.
    Ezen túlmenően az űrsiklókon egyedileg gyártott csempék voltak, szinte nem volt 2 azonos méretű és formájú darab.Emiatt azok ellenőrzése és pótlása az egyes repülések után nagyon időigényes és drága volt.
    A Starshipen ezt kiküszöbölik azzal, hogy 90%-ban a csempék alakja és mérete megegyezik, illetve az ellenőrzést és pótlást is el fogják tudni gépek végezni, elméletileg.
    Emiatt a 2. pontban általad írt fordulási idő sem növekszik drasztikusan (az űrsiklóhoz képest főleg nem), ehhez csak meg kell találni azt a rögzítési módot, ami elég biztos ahhoz, hogy szinte azonnal újra bevethető legyen a Starship.
    Az űrsiklókon ugye csak ragasztották, itt pedig ragasztás + a hajótestre hegesztett pöckök tartják helyben, de ez még úgyis képlékeny, hogy hogy rögzítik oda, először kell egy orbitális tesztrepülés, hogy tesztelni tudják a rendszert.

    [ Szerkesztve ]

    We were here

Új hozzászólás Aktív témák