Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Cathfaern

    nagyúr

    Első sorban, az, hogy egy mű értékes vagy sem, nem függ attól, hogy a szerzője, mint ember mennyire volt példaértékű. Nagyon sok híres tudósról, híres emberről tudni, hogy emberileg kb. egy nagy 0 (volt). De ettől még igenis alkothat valaki maradandót. Viszont az életét mégis ismerni kell, mivel enélkül (sokszor) nem érthető meg teljesen az adott mű (remélem akik hangoztatják, hogy a nagy része belemagyarázás, azok nem annyit tudnak az adott költőről összesen, hogy mikor született :)).

    Az tényleg rossz dolog, ha a tanár csak azt fogadja el, amit ő lediktált, vagy ami a könyvben van. De azért azt se felejtsük el, ennek az ellenkezője nem azt jelenti, bármit leírhat az ember, el kell fogadnia. Sokkal nehezebb saját fejből megírni, mint betanulni. Ezt ahhoz tudnám hasonlítani (reálos beállítottságúaknak), mint amikor tudja az ember, hogy egy feladattípust, hogy kell megoldani, szemben azzal, amikor eléraknak egy számára idegen feladatot, és oldja meg...nem ugyanaz a kategória.
    Azt hogy a költő mire gondolt..nos azt tényleg nem lehet tudni (meg ide vág Aranytól származó idézet, gondolom ismeri mindenki :)). De hogy valószínűleg miért is írta azt le, mi állhat a hátterében, mire akart utalni, azt igenis ki lehet következtetni, és nem is kell az esetek jórészében olyan nagyon bonyolult eszközökhöz nyúlni, csak a kor, a költő alapos ismerete, egy kis logika, és helyenként intiúció. Ezekkel a tankönyvben leírt ''belemagyarázások'' nagyrésze megérthető, de tény, kell hozzá gyakorlat, és (nem is kis mértékben) érzék.

    Sir Pocok megemlíti még a ''kortárs'' műveket (az idézőjel arra vonatkozik, hogy léteznek szépirodalmi kortárs művek is, de most az álata is említett, fantasy, sci-fi, stb műfajokra gondolok). Ezeket bár lenézni túlzás, de tudni kell hol a helyük, mivel, ahogy ő is írja, ezek szórakoztató irodalom kategória. A művek 99% nyomába sem érhet a szépirodalmi műveknek, irodalmi szempontból. Ettől még lehetnek nagyon izgalmasak, nagyon jók, akár tartalmasak is. De ettől függetlenül teljesen más kategória, a céljük is más. Szóval ez nem lenézés (persze ezt megint ember válogatja, de normális esetben nem az), csak tény. Ez olyan dolog, mint például műveszettörténetből sem tanítják az ilyen-olyan játékok borítóját, lehetnek bármilyen szépek...
    Ugyebár ott a korunk egyik legismertebb könyve, a Gyűrűk Ura. Bármennyire is sikeres, és sokan szeretik, műfajilag nem más, mint egy mese. Ennek minden pozitívumával, és negatívumával együtt (had tegyem hozzá, maga Tolkien is ezt vallja).

    Ettől függetlenül, azt kell hogy mondjam, a jelenlegi irodalom tanítás alapjaiban el van rontva. Egyrészt nem azt tanítják meg, hogyan elemezzen az ember egy verset, hanem csak a vers elemzését tanítják...így pont a lényeg veszik el, hogy később felnőtt feljen ha az ember lát egy verset tudjon vele kezdeni valami. Ami a jelenlegi rendszer korlátja, hogy ha egy tanár megpróbálja ezt véghezvinni, akkor olyan szinten le fognak maradni az anyaggal, hogy 5 év alatt se fejezik be (vagy a jó részét feladja tankönyvből, ami meg nem a legjobb módszer).
    Másrészt ami probléma, hogy idő alapján haladnak a szerzőkkel. Ott van például az Antigoné, egyik legelső kötelező olvasmány. Normális esetben 14 éves fejjel veszi a gyerek a kezébe a művet. 1000%, hogy még ha mai nyelvezettel íródott volna, se fogná fel miről is szól, mit is éreznek a szereplők, miért úgy gondolkodnak ahogy.. Egyszerűen még túl fiatal hozzá. És nagyon sok ilyen példát lehetne hozni még...


    Végezetül annyit tennék hozzá, mielőtt bárki is azt gondolja, a magyar tanára írta a fenti szösszenetet, 21 éves srác vagyok, töménytelen mennyiségű fantasy, sci-fi könyvet olvastam ki életem során, és hogy tovább ''rontsam'' a helyzetet még infós iskolába is járok :)

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz tgabi333 #41 üzenetére

    Azért a te példád legalább annyira téves, mint az ő feltételezése :) Lévén igenis a magyar órák egyik célja, hogy megtanulj helyesen írni, de ez csak az egyik. Emelett egy másik fontos célja, hogy kapj egy alapműveltséget (erre lehet mondani, hogy minek, haveri körömben úgyse ilyenről beszélgetek...de nem csak a haveri kör létezik, és igenis szükség van erre). A harmadik (és az új fajta érettségi rendszer erre hajtott rá nagyon), hogy ha olvasol egy szöveget, akkor tudd azt értelmezni. Szóval ne csak el tudd olvasni, hanem meg is értsd, tudj olvasni a sorok között is.

Új hozzászólás Aktív témák