Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • GuMipOkE

    senior tag

    "...az invesztíciók összege az utóbbi négy évben elérte az 1,2 milliárd eurót..."

    Kedves tőle, hogy a Magyar Telekom profitjának közel 50%-át befekteti a fejőstehénbe, de szerintem ez a saját érdeke, hogy a versenyképességét fenntartsa.

    Szerintem jogilag nem tudják kikezdeni majd a törvényt, uniós és hazai jogszabályok alapján sem. Ez csak egy fölösleges hangulatkeltés.

  • GuMipOkE

    senior tag

    válasz Sanyix #7 üzenetére

    A profit kb 50%-át abból matekoltam ki, hogy 2008-ban 160 valamennyi mrd, 2009-ben 149 mrd volt a profitja a Magyar Telekomnak. A kettő együtt 310-en valamennyi mrd. Ez kb 1,1 mrd eurót jelent, ami majdnem fedezi a teljes 4 éves beruházást.
    A másik 2 év profit ment ki a Németországba, nem beszélve az offshore bizniszekről, amiről sejtésem sincs, hogy milyen arányú lehet. Mivel a nagy multik mindig sok offshore céggel rendelkeznek "adóoptimalizálási" céllal, ezért tuti, hogy a Trékom is igazít a számokon ezekkel.

  • GuMipOkE

    senior tag

    válasz Morden24 #9 üzenetére

    Nem tudom milyen uniós szabályról tudsz, ami alapján meg lehetne támadni a hazai törvény.

    Speciel egy adott gazdasági szektor különadóztatása minden - az adott szektor - piaci szereplőjét érinti. Ez nem ütközik a Római szerződésbe sem, mert nem tesz különbséget a hazai és külföldi érdekeltségek között.

    Az sem ütközik semmilyen szabályba, hogy egy le nem záródott tárgyévet év közben új adóval sújtsanak. Bár nem feltétlenül etikus - mint ahogy más adók esetében sem volt az - , de jogszabályba nem ütközik.

    A sávos adóztatás meg szerintem szintén jól védhető, mert ez egyezik azzal a több 100 éves közteher viselési felfogással, hogy aki többet keres, az több részt vállaljon a közterhekből.

    Persze itt van a trükk a dologban, hogy a hazai kereskedelmi áruházláncok, meg nagy telekommunikációs cégek - akiket főként érint a dolog, azok külföldi multik. Ez az így jártak eset.
    A gazdasági gyarmatosításnak Magyarország olyan szinten áldozata, hogy egy ilyen adóztatás szinte majdnem hogy csak külföldi érdekeltséget érint. Hazai érdekeltségek - ha voltak is - a tőkeerős külföldi cégekkel szemben elbuktak, felvásárolták őket.

    Ha megnézed az ominózus jogszabályt a Magyar Közlöny oldalán (2010. október 20-án hirdették ki: [link] ), akkor a sávokból látszik, hogy nincs kivételezés a cégek között (szektoron belül, autógyártást leszámítva), egyedül a kapcsolt cégek árbevétele a meghatározó.

    100 illetve 500 millió forint árbevétel arra enged következtetni, hogy csak a legkisebb cégeket nem adóztatják meg (gazdasági öngyilkosság lenne ebben a helyzetben), egyébként mindenki részt vesz a különadóban.

    Ha meg a tényleges helyzet az, hogy a külföldi multikon kívül nincs más szereplő, akit érintene az adó, az meg jogi szempontból irreleváns.
    Az unió lehet hogy nemtetszését fogja kifejezni (mint a gyarmatosító országok képviselője), de nem fog tudni ellene tenni semmit.

  • GuMipOkE

    senior tag

    válasz Morden24 #20 üzenetére

    Ez egy folyamatban lévő ügy, és egy elég vitatható kérdés.

    Amire hivatkoznak, az a 2002/20/CE irányelv. Az irányelveknek az a jellemzője, hogy a szövegében nem kötelező, hanem a céljaiban kell alkalmaznia a tagállamnak (implementálni). Tehát úgy szabályoz a tagállam ahogy akar, ameddig a célok védhetően megvalósulnak.

    A fent nevezett irányelvvel az a nagyobb gáz, hogy az engedélyeztetési/nyilvántartási terhekről szól a 30-31-es cikkekben, és úgy tűnik ezt a Bizottság összemossa az általános, adójellegű terhekkel. Az irányelv magyarul itt olvasható: [link]

    A konkrét ügyben a Bizottság az Európai Bírósággal fenyegeti a franciákat és a spanyolokat, viszont bizonyítania kell majd, hogy a külön terhek kikezdik az irányelv céljainak megvalósulását, és ezek a terhek az igazgatási díjjal azonos hatásúak.

    A magyar törvénnyel kapcsolatban még nehezebb lesz a Bizottság feladata. Az irányelv igazgatási díjával kapcsolatos célja lényegében egy mondatban benne is van. Idézem:
    "Az igazgatási díjak rendszere nem torzíthatja a versenyt, és nem
    akadályozhatja a piacra lépést."

    - A piacra lépést nem akadályozza, mert csak egy bizonyos árbevétel fölött kell megfizetni.
    - A versenyhelyzet torzítása sem valósul meg, mert a sávos adóztatás a kisebbeket erősíti a nagyobbakkal szemben. Ezzel erősödik a verseny.
    Persze ez lehet vita, viszont a konkrét ügyben a Bizottság nem a versenyhelyzet torzítására, hanem arra hivatkozott, hogy adminisztratív és szabályozási költségeken felüli pénzeket szednek be ezek a tagállamok.

    Azért kiváncsi vagyok, hogy az Európai Bíróság is az engedélyezéssel kapcsolatos pénzügyi terhek korlátozását általános adózási korlátnak minősíti-e.
    Szerintem eléggé kétséges, mert az adózás kérdése az EU-n belül tipikusan belügy.

  • GuMipOkE

    senior tag

    válasz virkir #22 üzenetére

    Nem jogszerűtlen, és nem is etikátlan, mert csak az adóelőleget számítják az előző tárgyév alapján.
    Érdemes a jogszabályt elolvasni, mert nem is túl hosszú.

  • GuMipOkE

    senior tag

    válasz ollie #25 üzenetére

    Nézd, lehet sérelmezni a különadót, de tény az, hogy tönkre lett téve a hazai gazdaság az elmúlt 8 évben.

    A költségvetési hiányt pedig valahogy ki kell tölteni, mert így is a hitelek fojtogatják az országot. Ha szerinted az SZJA-t kell emelni, meg kórházakat bezárni, akkor valami hibázik nálad.
    A legfájdalommentesebb az ilyen különadó, amit a multikkal fizettetnek meg.

    A lakosság felé az áthárítást nem tudják azonnal megejteni. 1-2 év minimum kell erre nekik, de addigra már a különadó a végét rúgja majd, és a verseny miatt a különadó után az árak mérséklődnek majd.

    Szóval valamelyik ujjába bele kell harapnia az embernek, és ez fáj legkevésbé a népnek.

  • GuMipOkE

    senior tag

    válasz Morden24 #27 üzenetére

    Alapíts pártot, nyerj választást, és akkor megmutathatod, hogy jobban is tudod csinálni.

    Egyébként meg szimpla hőbörgés az új kormánnyal szemben, amit itt produkáltok Anuluval meg Olléval egyetemben. Bármit tennének, akkor sem tetszene nektek.

    Engem nem érdekel, nem vagyok fideszes, de ez a hiszti eléggé bosszantó.

  • GuMipOkE

    senior tag

    válasz mepet #44 üzenetére

    Az 5 évre visszamenő, végkielégítést megadóztató dolgot sztem nem fogják tudni átnyomni. Egy ilyen jogszabály erősen aláásná a jogbiztonságot, és a kiszámíthatóságot. Általánosságban ütközik a visszaható hatály tilalmába.

    Persze nyilván etikátlan és pofátlan végkielégítéseket akarják megtámadni vele, ami dicséretes dolog, de jog belső szabályait áthágni beláthatatlan következményekkel jár hosszútávon.
    Meg a néhol politikai célokat szolgáló alkotmánybíróság jogkörének megnyirbálása is hosszútávon egy szükséges ellenőrző funkció kiütését eredményezheti.

    Mindkettőben közös, hogy rövidtávú jó cél érdekében hosszútávú kárt okozhatunk.

  • GuMipOkE

    senior tag

    válasz Morden24 #39 üzenetére

    A hiszti és hőbörgéssel szemben én meg a konstruktív kritikát tartom értékesnek. Aki csak köpködni tud, az nem tud semmit, és a véleménye annyit ér, mint amit a retyón produkál. Bocsának az erős fogalmazásért, de nem lennék őszinte, ha finomítgatnám.

    Az alkotmányjogászoktól meg nem vagyok hanyatt esve. Annyi ideológiailag beállított jogásszal más tanszékeken nem lehet találkozni, mint az alkotmányjogi tanszékeken. Ez kis sarkítással mindegyik egyetemre igaz kis hazánkban.

    Nem véletlen, hogy a jelenleg az Alkotmánybíróság elnöke Prof. Paczolay Péter, aki nem alkotmányjogi tanszékről került az alkotmánybírósághoz, mégis a szakértelme véleményem szerint simán veri a legtöbb alkotmányjogász hozzáértését és tudományos munkáját.
    Mellesleg nála vizsgáztam államelméletből, és hallgattam az előadásait. Üde színfolt volt az IQ betyárok között.

    Viszont ennek ellenére nem vagyok elfogult az ő szakmai véleményével szemben, csak azért mert többre tartom. Ember ő is, és simán tévedhet is. Bár az alkotmánybíróság esetében inkább a politikai befolyás az ami bekavar, mintsem szakmai hozzá nem értés.

Új hozzászólás Aktív témák