Hol tart a Flash technológia?

Hol tart a Flash technológia?

Az Adobe Flash technológiája az utóbbi páréves időszakban látványos fejlődésen ment át, rövid időközökkel jelennek meg a Flash lejátszó újabb változatai, melyek egyre több és jobb szolgáltatást nyújtanak. Az igazi nagy lépés a Flash Player 9-es verziójának és az ActionScript 3.0 programozási nyelvnek 2006-os megjelenése volt, ami a belső működés teljes átalakításával óriási teljesítménynövekedést eredményezett a korábbi változatokhoz képest. Ezt a gyors fejlődési folyamatot az internetes alkalmazások robbanásszerű terjedése inspirálja, illetve a Flash lejátszó régóta tartó sikerén felbuzdult vetélytársak megjelenése (elsősorban a Microsoft Silverlight-ja és a Sun/Oracle JavaFX-e, de ide tartozik részben a Unity, illetve a JavaScript/HTML5/CSS3 is). Hogy piacvezető pozícióját megtarthassa, az Adobe kénytelen újabb és újabb fejlesztéseket folytatni, aminek remélhetőleg a felhasználók lesznek az igazi nyertesei.

Az alábbiakban áttekintünk pár olyan technikai lehetőséget, mely az utóbbi években jelent meg vagy fejlődött tovább jelentősen a Flash lejátszóban. Nem törekszünk a teljességre, főként a kisebb jelentőségű újításokat nem említjük meg, illetve az olyanokat, melyek többnyire amúgy is inkább a Flash alkalmazások fejlesztői, mint azok felhasználói számára érdekesek (például bináris adatok kezelése, mely tetszőleges formátumú adatok és fájlok feldolgozását teszi lehetővé, stb.).

3D grafika

A 3D grafika kezelése régi igény volt a Flash lejátszóval szemben, s noha már a Flash Player 8 (2005) óta megoldható volt ez technikailag (korábban csak előre legyártott képek és videók segítségével lehetett 3D-s grafikát megjeleníteni), valójában csak a 10-es verzió (2008) biztosított beépített 3D-s szolgáltatásokat, bár egyelőre csak korlátozott mértékben (testeket nem, csak síkokat kezel 3D-ben, s hardveres gyorsítás nélkül). A meglévő lehetőségekre támaszkodva számtalan 3D-s megjelenítő motor készült és készül jelenleg is (PaperVision3D, Away3D, Sandy3D, Alternativa3D, stb.), melyek ugyan látványos grafikák és animációk készítését teszik lehetővé, de a grafikus kártyák hardveres gyorsításának kihasználatlansága miatt az elérhető élmény elmaradhat például a hagyományos (nem böngészőben futó) játékprogramokban megszokottól.


Az Alternativa3D motorral készült Flash játék, a Tanki Online

Mivel a felhasználói igény folyamatosan nő, s egyre erősödnek az olyan konkurens technológiák, mint például a kifejezetten a minőségi 3D-re építő Unity, az Adobe is bejelentette a Molehill kódnevű, hardveres gyorsításra épülő, valódi 3D-s megjelenítőtechnológia fejlesztését, melynek demóit már bemutatták, s várhatóan 2011-ben jelenik meg végleges változata a Flash lejátszóban. Összhangban az egységes Flash platform szemléletével a Molehill technológia hozzáférhető lesz nemcsak az asztali számítógépeken futó Flash lejátszóban, hanem a mobil eszközökön is.


Az Adobe új Molehill 3D-megjelenítő technológiájának bemutatóvideója

A Flash Player 10-ben megjelent 3D-s szolgáltatások és a Molehill új lehetőségei párhuzamosan fognak létezni. Az előbbiek elsősorban a grafikusok és animátorok számára biztosítanak gyorsan és egyszerűen kezelhető eszközkészletet, mellyel a Flash animációk készítésénél már megszokott munkafolyamatba illeszthetik be a 3D-s grafika és animáció létrehozását. A Molehill lehetőségei inkább a professzionális programozókat és játékfejlesztőket célozzák meg, akik a Molehill alacsony, hardverközeli szintű eszközeire alapozva felépíthetik saját 3D-s megjelenítő rendszereiket, minél mélyebben kihasználva ezzel a hardverben rejlő képességeket. Ahogy a fenti példavideóból is látszik, a népszerű Flash-alapú 3D-s megjelenítőmotorok is beépítik már meglévő magas szintű API-juk mögé a Molehill új lehetőségeit, így azok számára is hozzáférhető lesz a megnövekedett teljesítmény és minőség, akik nem 3D-s specialisták ugyan, de elég gyakorlott programozók ahhoz, hogy alkalmazzák e megjelenítőmotorok magasabb szintű szolgáltatásait.

A videó- és hanglejátszás hardveres gyorsítása

Ahogy a 3D-nél a hardveres gyorsítás kihasználása jelenti a kulcsszót, úgy a Flash felhasználási területének jelentős részét képező videólejátszásban is fontos szempontot jelent ez. A YouTube és más videómegosztó oldalak népszerűsége elsődleges prioritássá teszi a videók hatékony, zökkenőmentes és minél kisebb teljesítményt igénylő lejátszását. A Flash Player által eredetileg használt szoftveres videódekódolás és -lejátszás főként a kisebb teljesítményű számítógépeken, a netbookokon és mobil eszközökön okozhatott kellemetlenségeket. Noha a hardveres gyorsítás bizonyos szintű használata már a 10-es Flash lejátszóban is megjelent, de ez csak korlátozott körülmények közt volt alkalmazható. A szélesebb körű felhasználás lehetősége a 10.1-es változatban lépett színre, ahol nem csupán a H.264 kódolású videók és hangfájlok dekódolásához használja ki a célhardverek speciális szolgáltatásait a Flash lejátszó, hanem a videókép megjelenítéséhez is képes igénybe venni. Mindez drasztikusan csökkentheti a videólejátszás során igénybe vett CPU-teljesítményt és csökkentheti a fogyasztást (ami mobil eszközöknél nem utolsó szempont). A hardveres gyorsítás kihasználható bármilyen vektoros vagy bittérképes grafikus tartalom megjelenítésekor is, igaz ehhez – a grafikus kártyák működéséhez alkalmazkodva – a fejlesztőknek figyelembe kell venniük bizonyos iránymutatásokat programjaik elkészítésekor.

Szintén a videólejátszáshoz és annak hardveres gyorsításához kapcsolódik a Flash lejátszó tegnap óta elérhető 10.2 változatában megjelenő StageVideo szolgáltatás, mely a jó minőségű videólejátszásra biztosít új és teljesítménykímélő módot. A StageVideo nem váltja ki a korábbi videólejátszási technikákat, hanem kiegészíti azokat. Használata bizonyos körülmények között – a videó és más grafikai elemek kombinálásakor vagy színtranszformáció használatakor – nem lehetséges ugyan (ekkor a hagyományos technikák alkalmazhatók), de az egyszerű videólejátszást, mely a videómegjelenítések nagy részét jelenti, jóval hatékonyabbá teszi. Az itt elérhető példa megtekintéséhez telepíteni kell a Flash Player 10.2-t. Az új lehetőséget bizonyára a videómegosztók is alkalmazni fogják, a YouTube már készített is egy tesztváltozatot lejátszójából, mely kihasználja a StageVideo előnyeit (ehhez is szükséges természetesen a Flash Player 10.2).

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • Adobe

Azóta történt

Előzmények