Mi kell egy jó webáruházhoz?

Bolt az interneten

Az internetes értékesítés évről évre növekvő bevételekkel számolhat, és egyre nagyobb részesedést tudhat magáénak a hagyományos kereskedelemmel szemben. Webáruházat nyitni jó üzlet, mivel az alacsony fenntartási költségek miatt aránylag kisebb bevételekkel is nyereséges lehet. A webáruházak tehát olcsóbbak a hagyományos üzleteknél, és előnyük, hogy a világ bármely pontjáról elérhetők, tehát a rendelkezésre álló vevőkört nem korlátozzák a földrajzi távolságok. Persze az előbbi megállapítás igazából csak országon belül helytálló, hiszen a magas szállítási költségek, valamint az eltérő adó- és vámszabályok az ilyen típusú kereskedelemél komoly nehézséget, akadályt jelenthetnek a nemzetközi porondon.

A webáruház tehát bombaüzlet lehet, de csak akkor, ha megfelelően működtetik. Az online kereskedelemben való sikeres részvételhez több szinten kell sikeresen teljesíteni, és maga a webáruház csak az első lépés. A legtöbben úgy gondolják, hogy a sikeres online kereskedelemhez elég egy akármilyen webbolt, és itt meg is állnak. Ők azok, akik előbb-utóbb fel is hagynak az online kereskedéssel.

A sikeres online kereskedelemhez egyedi, a termékeinkre vagy szolgáltatásainkra szabott webáruházra van szükség. Az elektronikus piactér ma már zsúfolt, kiemelkedni a tömegből, valamilyen módon felhívni a boltunkra a figyelmet csak egyedi módon, személyre szabott áruház segítségével lehet. Ha mindenki ugyanazt a terméket árulja többé-kevésbé ugyanannyiért, a vevők a több tucat, száz vagy akár ezer eladó közül miért éppen a mi áruházunkat választanák? A webáruházat tudatosan úgy kell tervezni/terveztetni, hogy alkalmas legyen márkaépítésre, imázsépítésre, tartalmazza azt a többletet, amely miatt a vevők minket választanak, és nem mást. Fontos cél elérni, hogy az egyszer megszerzett vásárló visszatérő vevő legyen.


Amazon.com, a legnagyobb

Technikailag a webáruház legfontosabb feladata, hogy képes legyen a termékek megjelenítésére, kezelje a vásárlókat és a megrendeléseket. A működő webáruháznak ezek a minimális feltételei. Az alapfunkciókon kívül azonban még számtalan funkciót szükséges integrálni, amelyek egyedivé és jól használhatóvá teszik a boltot. Fontos ugyanakkor a tartalom és a használhatóság szempontjait figyelembe venni: nem attól lesz jó a webáruház, ha túl bonyolult, ellenkezőleg, a sikeres webáruházak titka a tartalom, a funkciók, a használhatóság és az egyszerűség összhangjában rejlik.

Az alapfunkciókon kívül a webáruháznak tartalmaznia kell gyorskeresőt és részletes keresőt, hogy a látogatók azonnal megtalálják, amit keresnek. A kereső használatának egyszerűnek kell lennie, mivel a legtöbb látogató nem kitartó: ha néhány másodperc alatt nem találja meg, amit keres, hajlamos továbbállni. A termék jellegétől függően akár teljesen egyedi, termékhez kötődő keresőre is szükség lehet (például: notebookkereső, ahol a keresőfeltételeket akár logikailag is összekötheti és szűrhet a felhasználó például csak olyan laptopokra, amelyek egy adott processzorral, megadott memóriamérettel rendelkeznek, de a súlyuk nem haladja meg a 2 kg-ot). Amikor a vevő már nagyjából tudja, hogy mit szeretne vásárolni, de a pontos paramétereket szeretné összehasonlítani, segíthet a keresgélésben és választásban a termék-összehasonlító, amellyel a termékek paramétereit hasonlíthatja össze tüzetesebben.

Felhasználóbarát funkció, ha a vevő tájékozódni tud megrendelése sorsáról, például, hogy átvették-e már, vagy úton van, vagy valamilyen ok miatt késik rendelése. A megrendelt áru útnak indításakor érdemes egy automata üzenetben a megrendelőt e-mailben tájékoztatni, hogy számíthat a csomag megérkezésére.

Az idő pénz. Ha termékeink fogyóeszköznek minősülnek (például papíráru) érdemes a látogatóknak lehetőséget biztosítani, hogy a vásárlói szokásai alapján felkínáljuk neki azokat a termékeket, amelyeket már korábban megrendelt, így állandó, ismétlődő jellegű megrendeléseit gyorsan, keresgélés nélkül automatizálhatja, ezáltal időt takaríthat meg, ami szintén egy jó pont vevőink szemében.

A webáruház működéséhez közvetlenül nem szükséges, de fontos, hogy az áruházunkban lehetőség legyen hírek, cikkek, akciók közzétételére. A hírek, cikkek segíthetnek abban, hogy a vásárló, miközben vásárol, tájékoztatást is kapjon az adott termékek témakörében. Például egy notebookokat értékesítő áruház publikálhat anyagokat új termékek, technológiák megjelenésekor, segítve a vásárlókat az új rövidítések megismerésében, az új eszközök közötti választásban.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények