A lemezkiadók kompenzációt követelnek

A Universal Music Group, a világ legnagyobb lemezkiadója jogi lépéseket kíván tenni a népszerű YouTube és MySpace weboldalak ellen, azzal vádolva őket, hogy megsértik a zenei videók előadóinak és alkotóinak szerzői jogait.

Doug Morris, a Universal vezérigazgatója kedden, a Merrill Lynch holding befektetőinek konferenciáján kijelentette, hogy ezek a szájtok egyszerűen lábbal tiporják a szerzői jogokat. A Reuters értesülései szerint Morris azt mondta, hogy ezek a vállalkozások a kieső bevételek miatt több tízmillió dollárral „tartoznak” a Universalnak, majd hozzátette: „Rövidesen kiderül, hogy miképpen fogunk ezekkel a cégekkel megállapodni.”

Jessica Reif Cohen, a Merrill Lynch elemzőjének szerdán közzétett véleménye szerint Morris célzásaiból arra lehet következtetni, a kiadóvállalat jogi lépések megtételére készül. Ezek célja vagy az lesz, hogy megelőzzék anyagaik illegális felhasználását az érintett weboldalakon, vagy pedig kompenzációt fognak követelni az illetéktelen közlésekért. [Esetleg mindkettő… a szerk.] Cohen szerint az eset precedensértékű lehet, mert a szerzői jogok kapcsán először kerülhet szembe a törvény előtt egy hagyományos értelemben vett jogtulajdonos és egy olyan üzleti modell alapján működő vállalkozás, mely a felhasználók által kialakított tartalomra építi stratégiáját.

A francia Vivendi médiacsoport tulajdonában lévő Universal már folytatott tárgyalásokat a YouTube-bal és a MySpace-szel, hogy az általa birtokolt tartalmakat a portálok meghatározott díj ellenében legálisan kínálják. Erről azonban az érintett cégek képviselői nem árultak el részleteket. A két éve indult, ma már százmillió feltöltött videóval rendelkező YouTube szóvivője szerint az ő vállalatuknál nem szokás még folyamatban lévő tárgyalásokról tájékoztatást adni, a MySpace pedig egyáltalán nem kommentálta az értesülést.

A ma oly népszerű videoszájtok, melyekre a felhasználók szabadon tölthetik fel filmjeiket, azt az igen fontos jogi kérdést hozták előtérbe, hogy ha szerzői jog által védett tartalmak kerülnek ezekre az oldalakra, akkor vajon a szolgáltató tartozik-e kompenzációval a jogtulajdonosoknak felhasználói tevékenysége miatt. A YouTube képviselői azt nyilatkozták, hogy hajlandók minden illegálisan feltöltött tartalmat törölni, ha a jogtulajdonos figyelmezteti őket erre. Hasonló esetre már volt példa, februárban az NBC televíziós show-iból kerültek fel részletek a YouTube adatbázisába, s a tévétársaság fenyegetése nyomán a cégek megegyeztek, s azóta legálisan szerepelnek bizonyos műsorok az oldalon. Az elmúlt hónapban a YouTube már közzétette, hogy tárgyalnak lemezkiadókkal. A megbeszélések célja, hogy az oldalon az adott kiadó zenei videóit meg lehessen nézni, ám arra még nem találtak megoldást hogy a felhasználók ingyenesen tekinthessék meg a jogvédett videókat. A videoszájt augusztus végén azt is bejelentette, hogy lehetőséget biztosít különféle célú promóciós videók elhelyezésére is (például filmelőzetes vagy – mint Paris Hilton esetében – egy új show beharangozója).

Jól látható, hogy a lemezkiadók most nem kívánják elkövetni a Viacom Inc. 25 évvel ezelőtti hibáját. A Viacom akkoriban térítés nélkül engedte meg az induló zenecsatornának a tulajdonában lévő klipek sugárzását. Doug Morris erre az esetre utalt, amikor kedden kijelentette: az MTV „milliárdos vállalkozást épített a mi zenéinkre… gyakorlatilag ingyen. Azóta megtanultuk a leckét.”

Azóta történt

Előzmények