A spam vajon mi?

A közösségi védjegyeljárásokért felelős hivatal elutasította a Spam márkájú löncshúst forgalmazó Hormel Foods kérelmét a „spam” szó levédésére az EU-ban. Az amerikai élelmiszeripari vállalat „kéretlen e-mailek elkerülésével és kiszűrésével kapcsolatos szolgáltatásokra” és ehhez kapcsolódó technikai tanácsadásra vonatkozóan védette volna le a terminust. A Belső Piaci Harmonizációs Hivatalhoz (OHIM) benyújtott dokumentumok szerint az emberek a szó hallatán nem a levélszemétre, hanem a „fűszerezett sonka egy meghatározott fajtájára” gondolnak.

Az OHIM azonban ezt az érvelést teljesen megalapozatlannak találta. A hivatal szerint a kéretlen levelek kezelésére szolgáló termékek főként az informatikában jártas közönségnek készülnek, akik nem tévesztik össze a levélszemetet a löncshússal. Ráadásul – érveltek szokatlan logika mentén – egy keresés a Google-ben több olyan találatot ad, ahol kéretlen levél értelemben szerepel a szó, ez pedig bizonyítja, hogy a terminus a nagyközönség számára is elsősorban ezt jelenti. „A spam szó magától értetődő jelentése a kérdéses szolgáltatások célközönsége számára egyértelműen »kéretlen, általában reklámcélú levél, melyet nagy számú címzetthez kézbesítenek«, és nem a fűszeres konzervsonka” – áll az elutasítás indoklásában.

A Hormel nem először próbálkozott a márkanevéből lett főnév használatának korlátozásával. 2004-ben a vállalat reklámkampányt indított a jelentés tisztázására, tavaly pedig Nagy-Britanniában pert a Spambuster kéretlenlevél-szűrő szoftvert gyártó cég ellen. Ebben az ügyben szintén alulmaradt.

A kéretlen levél értelemben használt spam szó egyébként valóban a Hormel márkanevéből ered. A Wikipedia vonatkozó szócikke szerint a terminust szóösszevonással alkották meg még az 1930-as években a „Spiced Ham” (fűszeres sonka) vagy a „Shoulder of Pork and Ham” (sertéslapocka és sonka) szókapcsolatokból a már piacon lévő, ám eredeti nevével nem túl sikeres konzervhús eladásainak felfuttatására. A szó a brit Monty Python társulat egyik jelenetének köszönhetően vált általában valami gyakran ismételődő és bosszantó dolog szinonimájává. Elektronikus üzenetekre először 1993-ban használták, tizenöt évvel az első kéretlen e-mailként nyilvántartott DEC-levél után.

Azóta történt

Előzmények