E-útdíj: az ÁAK szerint minden rendben, a fuvarozók káoszról beszélnek

Azt, hogy minimum nehézkesen indult el tegnap nulla órakor az Elektronikus Útdíjszedési Rendszer (HU-GO), meglehetősen nehéz tagadni, hiszen, ahogy az IT café is beszámolt róla, az első tizenkét órában kétszer is üzemszünetet kellett elrendelni a szolgáltatásban. Ennek ellenére Kibédi-Varga Lajos, az e-útdíj szakmai projektszóvivője azt közölte tegnap este Budapesten az ÁAK sajtótájékoztatóján, hogy „a visszajelzések alapján éjfél óta forgalmi zavart okozó körülményt nem tapasztaltak”, majd hozzátette, hogy az indulás után informatikusaik túlterheléses támadást észleltek, amiről azonnal értesítették a sajtó munkatársait.

E támadásokra hivatkozva jelentette ki a szóvivő, hogy az ügyfelek adatainak védelme és biztonsága úgy kívánta, hogy üzemszünetet rendeljenek el addig, ameddig meg nem győződnek a műszaki-informatikai háttér biztonságáról. Ha beigazolódik, hogy szándékos informatikai támadást intéztek a hálózat ellen, az illetékes hatóságok mindent meg fognak tenni annak érdekében, hogy az elkövetőket megtalálják és felelősségre vonják – közölte a projektszóvivő.

A szóvivő az is közölte, hogy nem áll fenn olyan műszaki-informatikai probléma, amely a rendszer zavartalan működését befolyásolná, az ÁAK honlapján 9 nyelven adnak folyamatos tájékoztatást a rendszer használatáról, a díjfizetési lehetőségekről. Arról is szólt, hogy a rendszer kialakításakor áttekintették az eddigi európai bevezetések tapasztalatait, amelyek „sok esetben eléggé elszomorító képet mutattak”, elmondta, hogy volt olyan ország, ahol az indulás pillanatában egyáltalán nem működött a regisztrációs folyamat, és akár fél évvel is el kellett halasztani a rendszer eredetileg tervezett indítását. Kibédi-Varga Lajos hnagsúlyozta, hogy a HU-GO elektronikus útdíjszedési rendszer az első 16 óra működési tapasztalatai alapján képes arra, hogy megfeleljen az Európai Unió irányelveinek, és bevételeivel segítheti a hazai közúthálózat fejlesztését.

A fuvarozók másképp látták

Az ÁAK szinte hurráoptimista véleményét messze nem támasztják alá azok a nyilatkozatok, melyeket a sajtóban a fuvarozói szervezetek képviselő, illetve egyes sofőrök tettek – ma délelőttre már olyan vélemény is elhangzott, hogy ha a még mindig döcögő rendszert nem állítják át azonnal tesztüzembe, akkor annak akár az is lehet a következménye, hogy a kisebb települések ellátása veszélybe kerül.

A szóvivő például nem beszélt arról, hogy a problémák miatt tegnap Rajkánál több kilométeres sor alakult ki, de arról sem szólt, hogy az adatkapcsolat hiánya miatt több nagyobb fuvarozói vállalkozás nem tudta használni a megvásárolt készülékeket, így jegyeket voltak kénytelenek vásárolni – részben feleslegesen, hiszen az üzemszünetek idejére nem kellett volna. Azt nem tudni, hogy mi lesz az így kiadott több százezer forint sorsa.

De a fuvarozók panaszkodtak arra is, hogy a szóvivő állításával szemben nem működött megfelelően a HU-GO weboldala sem (nem álltak rendelkezésre az idegen nyelvű tájékoztatók), felemlítették a terminálok kezelésének nehézkességét, esetenként pontatlanságát, és az egyik társaság képviselője arról számolt be, hogy nem volt ritka az extrém mértékű túlszámlázás sem, és azt még nem tudják, hogyan igényelhetnék vissza a nyilvánvalóan tévedésből felszámolt díjakat. Beszámoltak arról is, hogy az automaták egy része sem működött, de előfordult komoly navigációs hiba is.

Azt némileg értetlenül tapasztaltam e hír megírása közben, hogy a tegnap, a HU-GO honlapján megjelent tájékoztatók az üzemszünetről mára eltűntek, csak egy olyan közlemény maradt fenn, amely a tegnap délelőtti üzemszünet megszűnését jelzi.

HU-GO

Azóta történt

Előzmények