Amerikára figyel a Graphisoft

Dominic Gallello
Dominic Gallello

Új – forradalminak titulált – szoftvert mutatott be tavaly októberben a Graphisoft. A programhoz fűzött reményekről, a fejlesztési tervekről és a társaság eredményvárakozásairól beszélgetett a Napi Gazdaság a szoftvercég vezérigazgatójával, Dominic Gallellóval és Bihari Sándor pénzügyi igazgatóval.

– Fél éve dobta piacra legújabb, Virtual Construction névre keresztelt programcsomagját a Graphisoft. Sikeres lesz a szoftver?

Dominic Gallello: Ha tavaly októberben kérdezi meg tőlem ugyanezt, akkor azt válaszoltam volna, fogalmam sincs. Az első reakciókat látva azonban már egyre jobban bízunk a termék sikerében. Ez a világ egyetlen 5 dimenziós – a tér három, valamint az idő és a pénzügyi dimenziókat összefogó – kivitelezéstervező programja, a Graphisofton kívül tudomásuk szerint jelenleg senki nem fejleszt ilyet. A szoftverrel költségmegtakarítás érhető el és a kivitelezési projektek tervezhetősége nagyságrenddel javul, amit a vezető kivitelező cégek közül már többen felismertek. Az első tapasztalatok tehát igen kedvezőek, optimisták vagyunk a programmal kapcsolatban.

– Nehéz egy ilyen terméket bevezetni a piacra?

– Újfajta megközelítést kíván. A szoftverrel együtt a Graphisoft egy új szakterületet, a kivitelezésmodellezést is létrehozta. A területnek azonban egyelőre nincsenek szakemberei, azokat nekünk – legalábbis az első években – a programmal együtt kell kínálnunk, s a szoftverek üzemeltetése is nálunk zajlik. Később, ha ügyfelünk meggyőződött a program hasznosságáról, kiképezheti saját kivitelezésmodellező gárdáját. Ennek megfelelően az első években jelentős a program mellé nyújtott szolgáltatásokból származó bevételünk, az arány azonban később a szoftvereladás, -frissítés javára módosul majd. Persze el tudok képzelni olyan forgatókönyvet is, amely szerint végig mi működtetjük a szoftvert. Ez ugyanis – mint például a számvitel – könnyedén kihelyezhető tevékenység, a kivitelezésmodellezésben ráadásul mi vagyunk jelenleg a legjobbak, a leggyorsabbak. Az ArchiCad esetében nem vehettük át a tervezési feladatot az építésztől, ám a Virtual Constructionnál a pontos dokumentáció birtokában már mi is elvégezhetünk minden feladatot.

– Mennyibe került a szoftver kifejlesztése?

Bihari Sándor: A szoftver fejlesztésének legnagyobb részét a YIT finn cég végezte, mi tőlük már egy majdnem kész programot vásároltunk meg. A fejlesztés ránk eső részének költsége nem publikus adat, az általunk a technológiáért fizetett vételár pedig az éves jelentésből kiderül majd.

– Elképzelhető, hogy a Graphisoft portfóliójában a Virtual Construction átveszi a vezető szerepet az ArchiCadtől?

– Arra törekszünk, hogy minden termékünkből a lehető legtöbbet hozzuk ki, a Virtual Constructionnal pedig az ArchiCad is jobbá, teljesebbé válik, a két program sikere nem választható el egymástól. Azt egyelőre azonban még korai lenne megmondani, hogy is alakul a két szoftver súlya az eladásokon belül.

– És mi a helyzet a létesítménygazdálkodási – FM – üzletággal?

– Az FM fő piacán, Amerikában a hadsereg megrendeléseinek visszaesése miatt komoly árbevétel-csökkenéssel szembesültünk. Ezt a kiesést másik két fő FM-piacunkon, Németországban és Magyarországon nem sikerült ellensúlyozni. Az ArchiFM termékcsaládon belül az épületfenntartáshoz (Maintenance Management) kapcsolódó termékek és szolgáltatások (CMMS) képviselik a legnagyobb értéket vevőink számára és egyben a legígéretesebb lehetőséget jelentik a Graphisoftnak, ezért a jövőben ezekre kívánunk koncentrálni.

– A társaság forgalmának szempontjából azonban továbbra is az ArchiCad a meghatározó, különösen az új verziók dobják meg az árbevételt. Várhatóan hogyan alakul majd a bevételek szempontjából meghatározó fejlesztési ciklus hossza?

– Úgy tervezzük, hogy az ArchiCad korábbi 18-20 hónapos fejlesztési ciklusát hosszú távon 12 hónaposra szorítjuk le.

– Melyik piacokra koncentrál a cég?

– Valamennyi piac fontos számunkra, de az idén az USA-ra, Kínára és Nagy-Britanniára helyezünk különös hangsúlyt. Amerikában kitűnő csapatot sikerült összehoznunk, és megvan a kellő lendület is. Nagy-Britanniában eddig vezetési problémák hátráltatták a piacszerzést, ám a múlt héten új igazgatót neveztünk ki ottani cégünk élére, vezetésével remélhetőleg sikerül fellendítenünk szigetországbeli eladásainkat. Kínában pedig egyre jobban felpörög az építési piac, s ha rövid távon nem is, hosszú távon fontos lehet a Graphisoftnak az ország.

– Számokat is mondana? Mekkora bevételnövekedéssel lenne elégedett?

– Egyelőre korai lenne erre válaszolni. Tavaly egy csomó dologról lemondtunk, hogy a fontos kérdésekre koncentrálhassunk, ennek árbevétel oldalról azonban még nem látszott az eredménye. Még sok a munkánk, de előbb-utóbb beérnek a dolgok.

– Miként érintik a devizapiac mostani heves kilengései a Graphisoftot?

Bihari Sándor: Öt devizában "működünk". Az esetek nagy részében természetes fedezettségünk van, azaz ugyanabban a pénzben keletkezik bevételünk, mint kiadásunk. Üzemi eredményünk tehát fedezett, csak egy bizonyos szint feletti rész van kitéve a devizaárfolyamok hullámzásának. Jelenleg a legnagyobb kihívás a cég számára a forint erőssége. Ha az euró-forint árfolyam például a sávközép környékére mozdulna el, a működési eredményünk több mint egymillió euróval magasabb lenne. A dollárárfolyam ingadozása azonban kevéssé érint minket.

Dominic Gallello: Meglátásom szerint minden ciklikus. Én ezért sem tulajdonítok akkora jelentőséget a devizaárfolyamoknak, nem érdekel, merre mozdul a forint vagy a dollár. Szerintem fontosabb a stratégiai megközelítés. A dollár előbb-utóbb úgyis erősödni fog, a forint pedig egyszer úgyis gyengül majd. Nekünk inkább a piacszerzésre kell koncentrálnunk. Nem a forint relatív erőssége, hanem a stabil, kiszámítható gazdasági környezet az elsődleges számunkra. Sokkal fontosabb, hogy egészséges gazdasági környezetben tevékenykedjünk.

– Szokásukkal ellentétben nem sok mindent árultak el az idei éves tervekről a gyorsjelentésben. Konkretizálnának egy kicsit?

– Először is le kell szögezni: 2004-ben olyan pénzügyi nyereségre tettünk szert, amelynek megismétlődése idén nem várható. Ennek egy része a magas kamatszintnek köszönhető, ami az idén jelentősen csökken. A pénzügyi eredmény tehát nem lesz ilyen magas, ám egyéb jóslásba bocsátkozni egyelőre korai lenne. Elképzelhető az is, hogy egyáltalán nem adunk előrejelzéseket a jövőben. Ezek haszna ugyanis elhanyagolható az általuk jelentett korlátokhoz képest.

– A Graphisoft továbbra is hatalmas készpénzállománnyal rendelkezik, gondolkoztak-e már ennek elköltésén, esetleg szétosztásán a részvényesek között?

– Három dolgot mondanék ezzel kapcsolatban. Egyrészt le kell szögeznünk, hogy a Graphisoft kicsi vállalat. Mivel azonban nemzetközi színtéren tevékenykedik, ezért fontos, ha a külföldi partnerek, amikor ránéznek a cég mérlegére, biztosak lehessenek benne, a cég jövőre is működni fog. Másrészt, mint azt korábban bejelentettük, a pénz egy részét sajátrészvény-vásárlásra fordítjuk. Harmadrészt a tartalékok egy esetleges akvizíció során sem jönnek majd rosszul.

Azóta történt

Előzmények