Engedett az Apple

Apple Az Apple 2010 januárjában vásárolta meg a Quattro Wireless nevű mobilos hirdetési vállalatot, mely akkoriban nagyjából 9 százalékos részesedéssel rendelkezett a piacon. Céljuk nyilvánvalóan az volt, hogy a később iAd névre keresztelt hirdetési rendszer segítségével komoly bevételhez jussanak. És tény, ami tény, kezdetben nem is szerepeltek rosszul, a kizárólag iOS-alapú eszközökön megjelenő hirdetések (iPhone, iPad, iPod touch családok) eléggé prémiumnak számítottak ahhoz, hogy sok cég kipróbálja a lehetőségeket.

Aztán jöttek az elégedetlen hangok: az Adidas és a Chanel is felmondta a még meg sem született megállapodást, mert nem voltak elégedettek azokkal a feltételekkel, melyeket az Apple szabott, hiszen kvázi bele akartak szólni abba, hogy milyen kreatívok jelenjenek meg a felületeken. Emiatt az iAd fokozatosan veszítette el a komoly hirdetőket, mivel a konkurensek úgy láták, hogy a Google piacképesebb hirdetési felület. Már csak azért is, mert nem kizárólag az iPhone/iPad/iPod-tulajdonosokra lehet velük lőni, akik bár nagy átlagban valószínűleg jobb anyagi státusszal rendelkeznek, mint a ZTE Blade birtokosok, mégiscsak kevesebben vannak.

Az IDC adatai szerint az iAd jelenleg 15 százalékkal rendelkezik az Egyesült Államok mobilos hirdetési piacán, ami 4 százalékkal kevesebb, mint a tavalyi 19 százalék. Persze még ezzel is erősek, a Google-nek 24 százaléka van, a Millennial Media 17 százalékot birtokol, mindenki más (Microsoft, Yahoo, Jumptap) gyengébb. De a csökkenő tendencia úgy tűnik, hogy ennek ellenére lépésre késztette az Apple-t, akik változtattak az iAddel kapcsolatos hirdetési feltételeken. A kezdeti egymillió, később pedig félmillió dolláros minimális rendelés helyett most már négyszázezer dollárért is lehet felületeket vásárolni, minden ezer megjelenés ára 10 dollár (a Google-nél mondjuk ez jellemzően feleennyi, 4-12 dollár), ha pedig kattintás is jön, további 2 dollár kerül levonásra.

Meglátjuk, hogy ez mire lesz elég.

Azóta történt

Előzmények