Az állam és az elektronikus közszolgáltatások

Az utóbbi időben olyan számítások láttak napvilágot, amelyből kiderül: az e-kormányzat költséges dolog, és ezen a területen sok a meggondolatlan kormányzati beruházás – állítja Holczer Márton, az Infonia Alapítvány kutatója az ITTK-Infinit Műhely kutatási jelentésében.

A webalapú szolgáltatások – amelyeket a közszektor elsősorban a vállalatok, az e-gazdaság számára fejlesztett ki és tart fenn – jelentős része közvetlen vagy közvetett költségmegtakarítást vagy a későbbiekben megnövekedett bevételt jelent a kormányzatnak. Az úgynevezett G2B-szektorban, a government-to-business világában találkoznak a vállalatok szükségletei a kormányzat által nyújtott szolgáltatásokkal. A lakossági ügyfelekkel kapcsolatos e-kormányzati szegmenshez képest fontos különbség, hogy a vállalatok beszállítóként, fogyasztóként, partnerként, de versenytársként is viszonyulhatnak a kormányzathoz.

A Cap Gemini Ernst & Young által végzett elektronikus közszolgáltatási jelentés szerint a jövedelemadó, a társasági adó, a forgalmi adó beszedése és a vámügyintézés jelenti az úgynevezett bevételgeneráló szolgáltatásokat. E téren öt ország, Dánia, Franciaország, Olaszország, Svédország és Finnország 2002 októberére elérte az úgynevezett negyedik szintet, vagyis ezekben az országokban teljes körű online ügyintézésre nyílik lehetőség például az adózás tekintetében. Ha az összes területet vizsgáljuk, akkor elmondható, hogy gyors fejlődést mutatnak az e-kormányzat terén hagyományosan erős északi országok: Dánia, Finnország és Svédország, valamint Írország. Ezek az országok már a kétoldalú interakció felé közelítenek még a legkevésbé fejlett szolgáltatásoknál is. Az átlagosnál magasabb szintre fejlődött az első felméréstől eltelt egy év alatt az Egyesült Királyság és Luxemburg is. De a leggyorsabban Svédország és Dánia mellett Belgium fejlődik, amely igen alacsony szintről indult 2001 októberében, de egy év alatt jelentős előrelépést produkált és várható, hogy a közeljövőben képes lesz felzárkózni az éllovasokhoz.

A Cap Gemini Ernst & Young jelentése a legjobb gyakorlatként nem egy, az összetett minősítésben élenjáró ország elektronikus adózási megoldását jelölte meg, hanem a spanyol adóhivatal, az AEAT kínálta lehetőségeket (www.aeat.es). A lakossági személyi jövedelemadózás lehetősége ennél teljes körű: a portálon az információs szolgáltatások mellett elektronikusan kitölthető és visszaküldhető adóbevallás található és az online pénzátutalásra is lehetőség van. A sikeres tranzakcióról bizonylatot küld segíti egymásra találni az adózókat és a könyvelőket, és a hagyományos útnál gyorsabban bonyolítja le az adó-visszatérítést. Utóbbi procedúrához az adóalanynak a spanyol szövetségi pénztár küld digitális bizonylatot.


Azóta történt

Előzmények