Az északi országok az e-ügyintézés listavezetői

Át kell alakítaniuk belső szervezeti működésüket, az üzleti szervezetek módjára racionalizálniuk kell tevékenységüket az online szolgáltatásokat bevezető közigazgatási intézményeknek. Ez a feltétele annak, hogy informatikai beruházásaik akár a költség-haszon elemzés módszerével mérhető javulást hozzanak feladataik ellátásában.

Nem csupán új eljárásokat jelentenek az e-kormányzati módszerek a közigazgatás hagyományos feladatainak elvégzésében, hanem arra késztetik a bevezetésükkel megbízott hivatali vezetőket, hogy modernizálják szervezeteik működését. Az elmúlt három évben az államigazgatási intézmények sokszor beérték azzal, hogy weboldalakat hoztak létre, amelyeken információkat nyújtottak az állampolgároknak és az üzleti vállalkozásoknak. Ahogy terjedtek ezek a megoldások, úgy vált egyre nyilvánvalóbbá, hogy a hivatalokhoz forduló emberek, civil szervezetek és vállalatok egyre többet várnak e téren a közigazgatástól, egyre inkább ráéreznek az online ügyintézés előnyeire, kényelmére, hatékonyságára. Ennek megfelelően fokozatosan nő a kormányzatokra nehezedő nyomás annak érdekében, hogy tegyék lehetővé az olyan online szolgáltatások elindítását, amelyekben a teljes ügykezelési folyamat a kérelem benyújtásától a végzés kiadásáig elektronikus úton történik. Az ilyen elektronikus megoldások azonban feltételezik, hogy a hivatalok háttérműködése is elektronizált, a pecsétes papírok köröztetését elektronikus dokumentumok kezelése váltja fel. A leginkább felvilágosult kormányzati szervezetek ezért hajlandóak arra, hogy az informatikai megoldásokhoz igazítsák szervezeti működésüket, azaz átvegyék az üzleti világban kialakult it-eljárásokat. "Ahhoz, hogy az informatikai megoldások a gazdálkodó szervezeteknél megszokott hatékonyságjavulást hozzák, hogy át lehessen venni a folyamatok online kezelésének a gazdálkodó szervezetekénél kialakult módszereit, a hivatalok belső szervezetének alkalmazkodnia kell az ügyfélkiszolgálás rendjéhez" - idézi a Financial Times Michael O'Higginst, a PA Consulting it-tanácsadó cég vezetőjét.

Ez azt is jelenti, hogy csökken a vállalatoknak és az államigazgatási szervezeteknek készült szoftverek közötti különbség: "Az e-kormányzat mint a közszolgáltatások minőségének javítását vizionáló koncepció megmarad, de a gyakorlatban a hivatalok ügyfélszolgálati és háttérmunkája összeolvadásának és elektronizálásának prózai folyamatára egyszerűsödik" - vázolja a közeljövőt Coenraad van der Poel, az e-kormányzati szoftvereket szállító EzGov európai részlegének vezető menedzsere. Az teljes államigazgatás mintegy az állampolgár igényei köré szerveződik, arra koncentrál, hogyan szolgálhatná ki az ügyfelet minden egyes elintézendő probléma esetén kvázi egyablakos ügyintézéssel, függetlenül attól, hogy a feladat ellátásának hátterében hány intézmény, milyen módon működik közre.A világátlag 31 százalék

A világon az online kormányzati lehetőségekkel élő felnőtt emberek aránya tavaly decemberre átlagosan elérte a 31 százalékot - állítja a Taylor Nelson Sofres piackutató egyik jelentésében. Az északi régió vezet, azon belül Dánia a maga 63 százalékával, ezt szorosan követi Norvégia 62 százalékkal.

E-kormányzati szolgáltatások használata 

 

Dánia

63

Norvégia

62

Szingapúr

53

Kanada

51

Egyesült Államok

44

Franciaország

35

Németország

26

Nagy-Britannia

18

Világátlag

31

Forrás: Financial Times

Azóta történt

Előzmények