Az USA-ban vásárolgatnak az indiai it-cégek

Eddig az volt szokásban az informatikai iparban, hogy az olcsó, de tehetséges indiai munkavállalók elszipkázták az álláslehetőségek egy részét USA-beli kollégáiktól, vagy esetleg az Újvilágba települve támasztottak konkurenciát az amerikai informatikusoknak. A tőke jellemzően keletről nyugatra vándorolt a Csendes-óceánon át, kezdetben programozói munkát adva az indiaiaknak, később – az IBM, az EDS, az Accenture és más szolgáltatók befektetései nyomán – erőforrás-kihelyezés formájában ügyfélszolgálati (call centeres) és más vállalati informatikai feladatok ellátását telepítve át az ázsiai országba. Az utóbbi időben megindult egy másik folyamat is: nagy indiai it-vállalkozások cégfelvásárlásba kezdtek az Újvilágban. A Godrej Group és az Essar Group konglomerátumok bajban lévő callcenter-vállalkozásokra vadásznak, a Wipro informatikai szolgáltató pedig bejelentette, hogy felvásárolt két kisebb tanácsadót az USA-ban. A Scandent-csoport, amely szintén érdekelt az indiai it-iparban, kisebbségi részt szerzett a vállalati egészségügyi és juttatási rendszereket kezelő North American Benefits Networkben. Az Infosys, a Wipro nagy versenytársa szintén befektetési lehetőségeket keres az Egyesült Államokba – sorolja az utóbbi hónapok fejleményeit a The Economist.

Az indiai szoftveripar kereskedelmi csoportja úgy becsli, hogy tagvállalatai összesen 350 millió dollárt fektettek be külföldön az utóbbi hónapokban, ennek nagy részét az USA-ban. Magyarázatként leginkább azt hozzák fel, hogy miután az IBM, az Accenture és más ottani informatikai szolgáltatók közvetítésével kapcsolatba kerültek a pénzes amerikai üzleti fogyasztókkal, most már arra vágynak, hogy közvetlenül üzleteljenek a potenciális megrendelőkkel. Ehhez olyan helyzetbe kell kerülniük, hogy azt mondhassák: kérem, mi akár az Egyesült Államok területén, akár Indiában képesek vagyunk például call centereket üzemeltetni, függően attól, mi éri meg jobban a kedves felhasználónak. További oka az indiai "válaszcsapásnak", hogy az IBM-hez, az EDS-hez és más amerikai nagyokhoz hasonlóan az indiai it-vállalatok is be akarnak kapcsolódni a jövő jobb üzleteit ígérő tanácsadóbizniszbe. A Wipro két szerzeménye például nem véletlenül való ebből az ágazatból, egyikük ezen belül pénzügyi szervezetek kiszolgálására specializálódott.

Ugyanakkor az "ázsiai bevándorlók" tisztában vannak azzal, hogy sokkal nehezebb lesz nekik Amerikában megvetni a lábukat, mint amilyen gondokkal nagynevű versenytársaiknak kellett megküzdeni indiai befektetéseik során. A cégvásárlások azonban legalább megkönnyítik az olyan problémák áthidalását, mint például az, hogy az amerikai kormányzat megnehezítette a külföldi it-munkások vízumszerzését, vagy hogy az adatvédelmi szabályok szigorításával gátolják a határokon átlépő adatforgalom bővülését.

Azóta történt

Előzmények