Berezelt a Google

Nyíltan és a színfalak mögött is megpróbálja megtorpedózni a Microsoft és a Yahoo! egyesülését a Google, amely láthatóan pánikba esett két legnagyobb riválisa váratlannak nem mondható közeledésének hírére. A vállalat álláspontja szerint a pénteken elővezetett felvásárlási szándék kapcsán számos aggasztó kérdés vetődik fel. Amint a Google blogban közölt hivatalos véleményben írják: a tervezett akvizíció veszélybe sodorhatja a versenyt, és egy olyan monopólium létrejöttével fenyeget az interneten, mint amilyen az operációs rendszerek piacán alakult ki.

A New York Times úgy tudja, hogy az ügyletet nyílt hadüzenetként értelmező cég most minden követ megmozgat annak megcsáklyázása érdekében. A lap értesülései szerint Eric Schmidt vezérigazgató telefonon beszélt Jerry Yang Yahoo!-vezérrel, akinek segítséget ajánlott a Microsoft ellenséges ajánlatának kivédésére. A vállalat mozgósította washingtoni lobbistáit is, akiknek most ki kell dolgoznia, hogy miként vezessék elő a 44,6 milliárd dolláros felvásárlást a politikusoknak. És ez még nem minden. A Google vezetői a hétvégén puhatolózó telefonhívásokkal bombázták azokat a cégeket – például a Time Warner tulajdonában lévő AOL-t –, amelyek szintén érdeklődhetnek a Yahoo! iránt, hogy nem terveznek-e ők is ajánlatot tenni.

Egyelőre azonban úgy tűnik, más nem akar beszállni a licitbe. A News Corporation ezt hivatalosan is kijelentette, de a New York Times forrásai szerint a Time Warner, az AT&T és a Comcast sem akar versenyre kelni a Microsofttal, amely bármikor könnyedén rálicitálhat az ajánlataikra. Ennek ellenére jelenleg semmilyen lehetőséget sem lehet kizárni. A Yahoo!-n belül az is felmerült, hogy a céget fel kellene darabolni, és például a leválasztott keresőbizniszt a Google-nek kellene eladni. E mögött az elképzelés mögött az a feltételezés áll, hogy az egyes üzletágak önálló értékesítéséből több pénzt lehet csinálni, mint a komplett vállalat eladásából.

A Google elsősorban a trösztellenes ütőkártyára épít, és a szakértők szerint ez jó stratégia, mert a Microsoft az elmúlt évtizedekben nem szerzett jó pontokat e területen. A kérdés az, hogy a hatóságok hogyan definiálják az egyes piacokat. A Microsoft és a Yahoo! – mutat rá a lap újságírója – például meghatározó részesedéssel rendelkezik a webalapú elektronikus levelezésben, de általában az e-mail piacon nem. Szakértők úgy látják: akárhogy is lesz, valószínű, hogy az ügylet hatósági vizsgálata átcsúszik az új amerikai elnök hivatalba lépését követő időszakra, ezért egyelőre kiszámíthatatlan a kormányzat álláspontja.

Azóta történt

Előzmények