Óracsörgés, fogkrém, internet

Az Y generáció tagjainak 90%-a – gyakran még mielőtt kikelne az ágyból – megnézi okostelefonján az üzeneteket, e-maileket, és a közösségi oldalakat. A válaszadók 42%-át nyugtalanítja, ha nem tudnak bármikor a hálózathoz csatlakozni. Bár az emberi test 206 csontból áll, a jelek szerint mára az Y generáció számára a mobileszközök csaknem testük részét képezik, egyfajta 207. csontként – mutat rá a Cisco Connected World Technology Report (CCWTR) legújabb, 2012-es jelentése.

A kutatást a Cisco megbízásából az InsightExpress piackutató cég 18 ország 1800 felsőoktatási hallgatójának és 30 év alatti pályakezdőjének megkérdezésével készítette. A felmérésben azt vizsgálták, hogy az Y generáció tagjainak életére milyen befolyással van az internet, hogyan csatlakoznak a világhálóra és mi motiválja őket ebben. A felmérés kitért arra is, hogy a megkérdezettek hogyan viszonyulnak mobileszközeikhez, a hatalmas adatmennyiséghez, az állandó jelenléthez és elérhetőséghez, valamint a személyes adatok védelméhez.

A jelentés legfontosabb megállapításai

Az új reggeli rutin: óracsörgés, fogkrém, internet…

Az Y generáció semmiről nem akar lemaradni. A napjuk azzal indul – gyakran még azelőtt, hogy kikelnének az ágyból –, hogy ellenőrzik mobileszközeiken üzeneteiket és a közösségi oldalakat. Számukra az információ minden esetben valós idejű. Világszerte tízből kilenc megkérdezett az iskolába vagy munkába készülődés alatt, a reggeli rutin részeként, a fogmosás és öltözködés mellett ellenőrzi okostelefonját is.

cisco

Csak csatlakozik vagy függő?

  • az Y generáció tagjainak 60%-a szinte ösztönösen ellenőrzi okostelefonján az e-maileket, üzeneteket vagy közösségi profilját. A nők 85%-a kapja gyakran azon magát, hogy ezt teszi, míg a férfiak között ez az arány csak 63%
  • a válaszadók 40%-a „elvonási” tünetekről is beszámolt, állításuk szerint nyugtalannak érzik magukat, és úgy érzik, mintha egy részük hiányozna, ha nem tudják elérni üzeneteiket
  • ugyanakkor e kényszeres okostelefon-használók 60%-a vágyik arra, hogy ne érezzen késztetést vagy kényszert a folytonos eszközhasználatra

Mindenhol ott vannak!

Az okostelefonok mindenhol, még a legszemélyesebb, legintimebb helyeken is előkerülnek. Az Y generáció tagjai nem húznak éles határvonalat a munka és a szabadidő között, a kettő összemosódik egymással.

  • világszinten a válaszadók háromnegyede az ágyban is használja okostelefonját
  • több mint harmaduk a fürdőszobában is
  • a válaszadók közel fele (46%-a) családi és baráti étkezések során is küld és fogad üzeneteket, ellenőrzi közösségi profilját
  • a válaszadók közel ötöde – annak ellenére, hogy tudják, hogy veszélyes – még vezetés közben is küld és fogad üzeneteket

Alkalmazások forradalma

  • az Y generációba tartozó válaszadók közel 70%-a szerint a mobil alkalmazások fontos részei mindennapjaiknak
  • a megkérdezettek több mint fele főleg játékra és szórakozásra használja a mobil alkalmazásokat
  • minden negyedik válaszadó (27%) használja elsősorban munkaügyben az alkalmazásokat

Hány alkalmazásra van szükség? (A letöltött alkalmazások közül egyébként meglepően keveset használnak rendszeresen.)

  • az Y generáció tagjainak többsége (70%) állítása szerint 10-nél kevesebb alkalmazást használ rendszeresen
  • csak minden ötödik válaszadó (20%) használ rendszeresen legalább 10-25 alkalmazást

Online kontra személyes barátság: az online közösségben nincsenek földrajzi és időbeli korlátok

  • a válaszadók kétharmada saját állítása szerint legalább ugyanannyi, vagy több időt szán az online kapcsolattartásra, mint a személyes érintkezésre
  • a nemek közötti különbség itt is megfigyelhető: a férfiak 38%-a többet találkozik személyesen a barátaival, mint amennyi időt online kapcsolattartásra fordít, míg ez az arány a nőknél csak 29%

Átveszi-e az okostelefon a laptop szerepét a munkahelyen?

A világ sok részén a 18-30 évesek körében az áhított eszközök sorában az okostelefonok már megelőzték a laptopokat. Az okostelefonra a válaszadók mint a legsokoldalúbb és legkompaktabb eszközre tekintenek.

  • ha csak egyetlen eszközt választhatnának, akkor a válaszadók harmada az okostelefont, míg valamivel több mint harmada a laptopot részesítené előnyben
  • amikor a leginkább vágyott munkahelyi eszközre voltak kíváncsiak a vizsgálat során, a legtöbb választás az okostelefonokra esett, megelőzve az asztali számítógépeket
  • az okostelefonok az asztali számítógépeknél kétszer, míg a táblagépeknél háromszor nagyobb népszerűségre tettek szert az utóbbi időben

A „mindig elérhető” generáció számára a felmérések szerint egyetlen mobileszköz – legyen az vállalati vagy személyes tulajdonban levő – elegendő az igényeik kielégítésére. Ez pedig komoly kihívás elé állítja a vállalati eszközök és az információ biztonsága felett őrködő informatikai szakembereket.

  • ötből két válaszadó elmondta, hogy vállalatuk szabályzata tiltja a vállalati tulajdonban lévő eszközök nem munkacélú használatát, és háromnegyedük (70%) bevallottan néha megszegi ezeket a szabályokat
  • kétharmaduk (66%) úgy véli, hogy a „munkáltatóknak nem kellene nyomon követni alkalmazottaik online tevékenységét, mert semmi közük hozzá”
  • az informatikai szakemberek tisztában vannak azzal, hogy sok alkalmazott nem tartja be a szabályokat, de azzal már nem, hogy a szabályokat áthágó munkavállalók aránya több mint 50%

Online vásárlás: az Y generáció globális trendje

  • a válaszadói minta alapján az Y generáció tagjai közül tízből kilenc vásárol online
  • online vásárlás esetén ötből hárman (58%) rendszeresen támaszkodnak vásárlói értékelésekre; további 28%-uk csak alkalmanként hagyatkozik rájuk
  • 57% – ötből majdnem hárman – hajlandóak megadni e-mailcímüket, hogy értesítést kaphassanak a kedvezményekről és az akciókról, de telefonszámot, lakcímet vagy egyéb személyes adatot már nem szívesen osztanak meg

A világ adatforrása

  • közel 90% tölt fel, oszt meg vagy tárol fényképeket internetes oldalakon
  • 62% tölt fel, oszt meg vagy tárol videókat internetes oldalakon
  • 87%-nak van Facebook-profilja, és minden tízedik állandóan be van jelentkezve a Facebookra
  • 41% legalább naponta egyszer frissíti Facebook-profilját, és 20% felett van azoknak a száma, akik ezt naponta többször is megteszik
  • a válaszadók 56%-a rendelkezik Twitter felhasználói fiókkal, és 21% twittel legalább naponta egyszer

A kutatásról

A Cisco megbízásából az egyesült államokbeli független piackutató intézet, az InsightExpress immáron harmadik éve készíti a hálózati eszközökre vonatkozó felméréseit, amelynek idei eredményeit a 2012 Cisco Connected World Technology Report című jelentés tartalmazza. A világszintű kutatás két felmérésből áll: az egyik felsőoktatási hallgatókra és 18-30 éves fiatal munkavállalókra, a másik pedig informatikai szakemberekre fókuszál. Mindkét felmérés keretében 18 ország 100-100 válaszadóját kérdezték meg, így az eredmények összesen 3600 válaszon alapulnak. A felmérésbe bevont 18 ország: Amerikai Egyesült Államok, Kanada, Mexikó, Brazília, Argentína, Nagy-Britannia, Franciaország, Németország, Hollandia, Oroszország, Lengyelország, Törökország, Dél-Afrika, India, Kína, Japán, Dél-Korea és Ausztrália.

Azóta történt

Előzmények