E-kormányzati ajánlások az IQSYS-től

Az e-közigazgatási megoldások nem pusztán gyorsítják és egyszerűsítik az ügyintézési, pénzügyi és szervezési folyamatokat, hanem jelentős megtakarítások is elérhetők velük - állítják az IQSYS szakemberei.

Az e-kormányzati és e-önkormányzati rendszerek kiépítése először befektetést igényel, de már középtávon visszahozhatják a rájuk fordított összegeket - állítja Breczku János, az IQSYS Informatikai Rt. államigazgatási üzletágának projektigazgatója. Hozzátette: nem feltétlenül készpénzben (mivel nem gazdasági szervezetekről van szó), de munka- és időráfordítás megtakarításában mindenképp. A különböző közigazgatási szolgáltatások színvonalának emelkedése olyan hozadék, amely ha kevésbé kézzelfoghatóan is (bár mérésükre van módszer), mindannyiunk közérzetét, életminőségét javítja - vélekedik Kovács András az IQSYS technológiai igazgatója.

Hagyományosan a back office tevékenység alá sorolandók a különböző pénztári, pénzügyi és az ügyviteli rendszerek. Több cég is foglalkozik ilyen programok készítésével, de csak az Oracle Financials rendszere az, amelyet eredetileg is költségvetési szerveknek dolgoztak ki - mondta Breczku. Ez a programcsomag kezeli a pénzügyeket, a készpénz- és pénztári forgalmat, vezeti a tárgyieszköz-nyilvántartást. Az ezzel szerves egységgé integrálható Oracle WorkFlow pedig a különböző adminisztratív és döntési folyamatok hatékony segítője. Tárolja, nyomon követi a különböző dokumentumokat, betartatja a határidőket, figyelemmel kíséri a prioritások és jogosultságok hálózatát, az ügyiratokat előkészíti, továbbítja és mozgásban tartja, amíg az ügyeket el nem intézik. Elkészíti a máskülönben energia- és időigényes kimutatásokat és ellátja a jelentési kötelezettségből adódó feladatokat is, mint például a kötelező jelentések készítését a KSH, a minisztériumok és más hatóságok felé. A szisztéma persze nem az élő munkaerő helyettesítésére, hanem munkafolyamatainak racionalizálására szolgál - nyugtatja meg a munkájuk elvesztése miatt aggódókat Breczku. Véleménye szerint az ilyen rendszerek segítségével a különböző munkatársak ahelyett, hogy mappákkal a hónuk alatt, vég nélkül futkosnának egyik osztályról a másikig, az érdemi munkára tudnak koncentrálni. Természetesen az ilyen rendszerek kiépítésének van egy ésszerű alsó mérethatára, de elmondható, hogy egy 20-25 főt foglalkoztató polgármesteri hivatal már haszonnal vezethet be ilyen alkalmazásokat - mondja Breczku.

A front office-nak nevezett tevékenységi kör még érzékenyebb terület, hiszen ez az, amelyikkel a felhasználók, a lakosság folyamatos, napi kapcsolatban van. Éppen emiatt azonban talán még fontosabb, hogy az itt zajló folyamatok minél gördülékenyebben és gyorsabban, minél "ügyfélbarátabb" módon menjenek végbe - közölte Kovács. Ilyen frontoffice-platformok a belső és külső portál és a lakossági és céges ügyintézések jelentős része. Egy külső önkormányzati vagy kormányzati portáltól ma már elvárás például, hogy "intelligensen" működjön. Elvárás, hogy bizonyos ügyek intézése már az interneten keresztül elindítható legyen és kívánatos, hogy az ügyfél menet közben meg tudja nézni, hol tart az ügye. Hosszú távon persze az is célkitűzés, hogy az ügyintézés teljes menete végigvihető legyen az interneten keresztül, de -- bár a technológia nemcsak hogy készen van, de kapható is a piacon -- a lakossági ügyek intézése ettől még távol áll Magyarországon. Elérhetőbbnek látszik ugyanez a különböző cégeknek és más jogi személyeknek. Az önkormányzat üzemeltethet olyan hitelesítési szolgáltatást, amely az illetékességébe tartozó cégeknek biztosítja a teljes körű digitális ügyintézés lehetőségét. Ez az adott cégnek adott esetben csak néhány tízezer forintos költséget jelentene, igaz, az önkormányzatnak valamivel nagyobbat, bár ha integrált rendszer kiépítése mellett dönt, akkor annak egy ilyen modul is része lehet.

(*) A kormányzati és önkormányzati szervek tevékenységét két csoportra lehet osztani, úgynevezett back office és front office tevékenységekre. Ezek között az eltérő feladatcsoportok között lehetnek átfedések.

(*) Az önkormányzatok csak az anyagi forrásokra várnak, hogy elkezdjék projektjeiket - állítja Breczku. A jó hír, hogy úgy tűnik, már nem kell soká várniuk. Már kiírták azokat az informatikai pályázatokat, amelyek elegendő forrást biztosítanak az ilyen fejlesztésekhez. Egy-egy teljesen integrált rendszer a "zöld jelzéstől" számított 1-1,5 éven belül kiépíthető.

Azóta történt

Előzmények