Engedély nélkül járják az utakat az Uber autói

A közlekedési hatóság nyájas hangnemben hívta fel a figyelmet a szükséges változtatásokra, az Uber szerint jogértelmezési vitáról van szó, nem változtatnak.

Újabb tesztkörbe kezdett az Uber, San Francisco utcáin folytatódik a pilot projekt, a Ford Focusokat Volvók váltották. A két cég együttműködése révén integrált megoldások és egyedi autók róják az utakat, a költséghatékonyság jegyében a járművek utasokat is visznek magukkal. Az egyedi XC90-esek volánja mögött és az anyósülésen is ülnek, a sofőr és a technikus mögé lehet csak beszállni a közlekedni vágyóknak.

Már az első tesztnapon sikerült áthajtani az egyik piros lámpán, az Uber szerint az élő sofőr hibázott. Az viszont egyértelmű, hogy a helyi közlekedési hatóság (California Department of Motor Vehicles, DMV) nem nézi jó szemmel az Uber ténykedését, már csak azért sem, mert nem kértek, így nem is kaphattak úthasználati engedélyt.

A társaság szerint nem is kell, mert állandó sofőri jelenlét mellett gyakorolnak, az autóban pedig minden eszköz megtalálható, ami a manuális vezetéshez szükséges lehet. Ezért azon az állásponton vannak, hogy a Volvók olyanok, mint például a Tesla autói, tehát semmiféle szabályt nem szegnek.

A DMV az Ubernek küldött levelében felhívja a figyelmet, hogy két évvel ezelőtt hoztak szabályozást az önvezető autók tesztelésével kapcsolatban, eddig 20 cég összesen 130 autója kapott is engedélyt a közúti közlekedésben történő fejlesztésekre. A hatóság arra kéri az Ubert, hogy kérvényezzék az engedélyt, addig ugyanis illegálisan tartózkodnak a speciális járműveikkel az utakon.


[+]

Amennyiben az Uber nem tesz eleget a felszólításnak, jogi következményei lesznek az ügynek, írja a hatóság, így ideiglenes eltiltásra számíthatnak, de ha szükséges, egyéb intézkedéseket is megtesz a DMV.

Az Uber minden tisztelete ellenére nem tud egyetérteni a hatósággal, fogalmazott Anthony Levandowski, az Uber önvezető autós részlegének vezetője, a vállalat kitart amellett, hogy a hatóság téved, és nem kell speciális engedély az autóiknak. Közleményében ismét a Teslákhoz hasonlította a Volvókat.


[+]

A hatóság szemében azonban igenis vannak különbségek, például a Tesla hang- és vizuális jelzésekkel figyelmezteti a vezetőt, hogy az autopilot módban is legyen a keze a kormányon, ha ez nem történik meg, akkor lassít, és bekapcsolja a vészvillogót. Ezzel szemben az XC90-esek nem igénylik a kormányfogást. Ráadásul korábban a Tesla járműveinek is volt tesztengedélye, és csak ezután kaptak végleges forgalmi engedélyt.

Az Uber tehát nem kér engedélyt, és nem hívja vissza autóit San Francisco útjairól, továbbra is felveszik viszont az alkalmazásból fuvart rendelőket. Ez azért is különös, mert a hatóság levelében is jelezte, hogy minden bizonnyal megkapnák a szükséges papírokat, csak kérniük kellene.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Uber

Azóta történt

Előzmények