A fogyasztói trendekről szóló éves jelentés ötödik kiadásában az Ericsson ConsumerLab a 2016-os év és az azt követő időszak 10 legújabb fogyasztói trendjéről számol be.
Az idei jelentés szerint a fogyasztók úgy vélik, a mesterséges intelligencia (MI) rövidesen lehetővé teszi hogy kapcsolatba lépjünk a tárgyakkal okostelefon-képernyő nélkül. Sőt, az okostelefon-felhasználók 50%-a szerint az okostelefon öt éven belül már a múlté lesz.
A jelentés arra is rámutat, hogy a hálózatba kapcsolt technológiák átvétele és terjedése minden korábbinál nagyobb sebességgel történik, és a tömegpiaci felhasználásra sokkal gyorsabban kerül sor. Ennek következtében jelentősen lecsökken azon időszak hossza, amikor a korai alkalmazók (early adopters) másokra gyakorolt hatása erős.
A jelentés szerint a 2016-os év és az azt követő időszak legújabb fogyasztói trendjei a következők:
- A hálózatba kapcsoltság átírja életvitelünket. Az emberek 80%-a már tapasztalja a jelenséget, hogy a felhasználók számának növekedésével az online szolgáltatások kínálta előnyök egyre nagyobbak. Világszinten már a fogyasztók egyharmada részt vesz valamilyen formában a megosztáson alapuló gazdaságban (sharing economy).
- A streaming a fiatalok körében már életforma. A tizenévesek minden más korcsoportnál több YouTube videótartalmat néznek. A 16-19 éves korosztály 46%-a naponta legalább egy órát tölt a YouTube-on.
- Az MI kiszorítja a képernyőt. A mesterséges intelligencia (MI) lehetővé teszi a közvetlen interakciót a tárgyakkal, és ehhez nem lesz szükség az okostelefon képernyőjére. Az okostelefon-felhasználók 50%-a úgy gondolja, hogy öt éven belül az okostelefon már a múlté lesz.
- A virtuális valósággá válik. A fogyasztók virtuális technológiát szeretnének a mindennapi tevékenységekhez, például sporthoz és videótelefonáláshoz. 44%-uk akár az ételt is 3D nyomtatóval állítaná elő.
- Érzékelős otthonok. Az okostelefon-felhasználók 55%-a szerint az építkezéshez használt téglákba öt éven belül szenzorok kerülhetnek, amelyek figyelik a penészedést, szivárgást és elektromos meghibásodásokat. Az intelligens házak fogalmát alapjaiban kell felülvizsgálni.
- Ingázás, hatékonyan. Az ingázók szeretnék idejüket hatékonyan kihasználni, és nem csak passzívan eljutni A-ból B-be. 86%-uk szívesen használna személyre szabható ingázási megoldásokat.
- Sürgősségi chat. A közösségi hálózatok válhatnak a sürgősségi szolgáltatók riasztásának elsődleges csatornájává. A fogyasztók 60%-át érdekelné egy katasztrófainformációs alkalmazás.
- Szenzorok a testben. Testünkben szenzorok figyelhetik az életfunkciók megfelelő működését, komoly áttörést hozva a korai diagnosztikában. A fogyasztók 80%-a szeretné a technológia révén érzékszerveit és kognitív képességeit – látását, hallását, memóriáját – is „felturbózni”.
- Hackerek mindenhol. A legtöbb okostelefon-felhasználó szerint a hackerek és a vírusok továbbra is komoly problémát jelentenek. Pozitív mellékhatásként azonban egyötödük jobban bízik azokban a társaságokban, amelyek már estek hackertámadás áldozatául, de sikeresen megbirkóztak a problémával.
- Önjelölt újságírók. A fogyasztók minden korábbinál több információt osztanak meg egymással, és úgy gondolják, ez növeli társadalmi befolyásukat. Több mint egyharmaduk úgy gondolja, hogy korrupt társaságokkal szemben hatékonyabb megoldás az online leleplezés, mint a rendőrségi feljelentés.
Módszertan
A „10 legújabb fogyasztói trend 2016-ban” című kiadvány az Ericsson ConsumerLab globális kutatási programjának részeként, a fogyasztói vélemények széles köre alapján készül. A legszélesebb trend 24 ország 1,1 milliárd lakosának, míg a legszűkebb trend 10 nagyváros 46 millió városi okostelefon-felhasználójának reprezentatív mintáján alapul.