Az EU kiáll az Uber mellett

A héten megjelenő irányelvek a jogharmonizáció jegyében a szigor visszaszorítását írják elő, ugyanakkor keményebben szabályoznák a közösségi szolgáltatásokat.

Az Európai Unió (EU) tagországainak kormányai ne büntessék, ne tiltsák az olyan új, közösségi alapon működő szolgáltatásokat, mint az Uber vagy az Airbnb, maximum a legvégső esetben, ha nem marad más eszköz – ez a lényege az állítólag csütörtökön nyilvánosságra kerülő új uniós irányelveknek, melyről többek között a szöveget megszerző Reuters hírügynökség számolt be tegnap.

Jogharmonizáció

Az Európai Bizottság (EB) által kiadandó, az egységes szabályozást célzó irányelvek leszögezik, hogy a „sharing economy” támogatása kiemelt cél, e vállalatok ellen csak akkor szabad szankciókat alkalmazni, ha az intézkedések megalapozottak és jogszerűek, illetve a büntetés arányos és a közérdek védelmét szolgálja, a betiltást pedig csak akkor szabad alkalmazni, ha ez utóbbit másképp nem lehet biztosítani.

Az irányelvekben kitérnek arra is, hogy ezek a nem hagyományos modellre épülő szolgáltatások jellegüknél fogva több szektoriális szabályozás alá esnek, és ez problémákat okoz, melyeket meg kell oldani – az EU legfelsőbb bírósága előtt van jelenleg egy ilyen ügy, melyben a jogászoknak azt kell eldönteniük, hogy az Uber közlekedési vállalat vagy digitális szolgáltatás.

Az irányelvjavaslat ugyanakkor utal arra, hogy érdemes lesz megfontolni azt, hogy esetleg rákényszerítsék a „sharing economy” vállalati szereplőit, hogy a „velük” dolgozó egyének inkább „náluk” dolgozók legyenek, vagyis valamiféle, esetleg speciális alkalmazotti jogviszonyra kellene törekedni, hogy a szabályozottabb piac érdekében az egyéni résztvevők az árakat ne önkényesen szabják meg, illetve ne válogathassanak ügyfeleik között. Ez egy igen fájó pont lehet az érintett vállalkozások számára, és valószínűleg az ellenállásukra lehet számítani, hiszen épp azért tudnak olcsóbban működni, mint a hagyományos konkurencia, mivel nem kell a munkavállalók utáni állami terheket megfizetni, ezt a vállalkozóként dolgozó egyének teszik meg.

Magyarországon

A probléma Magyarországon is égető. Az MTI épp tegnap számolt be arról, hogy Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára az Uber képviselőivel folytatott egyeztetés után az mondta, hogy nem akarják betiltani az Ubert, hanem „beállítani a sorba”. Az egyeztetést követően a miniszter utalt rá, hogy a kormány nem a korszerűség ellen van, sőt elismeri az Uber korszerűségét és újszerűségét is. Tevékenységüket azonban be akarják szorítani a magyarországi jogszabályok keretei közé. Fónagy János reagált a készülő irányelvekre is, és közölte, hogy az Uber esetében nem utasmegosztásról van szó, hanem díj ellenében végzett személyszállító tevékenységről, és értelmezése szerint a jogharmonizációt célzó uniós állásfoglalás „nem parttalan szabadságot jelent, hanem az előzetes közlemény alapján a szolgáltatók számára is kemény feltételeket szab”.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Uber

Azóta történt

Előzmények