Letarolják Európát a kínai EV-gyártók

A BYD, a Nio és az Xpeng is nagy erőkkel terjeszkedik Európában, és nem ők az egyedüliek, ráadásul sokkal olcsóbb modelleket hoznak – a Münchenben tartott IAA egyre inkább az ázsiai gyártókról szól, ahogy a helyi autóipar is erre mozdul.

Rengeteg jelentés számolt be arról, hogy milyen mértékben dominálnak az ázsiai EV-gyártók, akkugyártók és egyéb autóipari cégek az idei IAA kiállításon Münchenben. A Reuters például arra világít rá, hogy az európai autógyártók nehéz harcba kezdtek, ugyanis olcsóbb EV-ket kellene piacra dobjanak. A kínai gyártók olcsóbb és fogyasztóbarátabb modelleket hoznak.

Miközben a Renault például az elektromos Scenic és Megane modelleknél 25-30 százalékkal olcsóbb R5 EV-vel próbálkozna, addig az olyan kínai szereplők, mint a BYD, a Nio vagy az Xpeng már nagy erőkkel terjeszkednek az európai EV-szektorban, az eladások 55 százalékkal 820 ezer autóra emelkedtek az első 7 hónapban, ami az összes autóeladás 13 százalékát jelenti.

Az Xpeng jövőre még több európai országban jelenik meg, de a Zhejiang Leapmotor Technology is.

Az Inovev szerint idén az Európában eladott új EV-k 8 százaléka származott kínai gyártótól, míg az utóbbi két évben ez az arány 6 és 4 százalék volt. Még érdekesebb, hogy az IAA-n a kiállítók 41 százaléka ázsiai cég, a kínai résztvevők száma megduplázódott.

Természetesen a helyi gyártók aggódnak, hogy a kínai gyártók letarolják az autós szektort, a VDA szerint Németország elveszíti versenyképességét jelenleg, és többet kellene az elektromos átállásra költeni. Egy átlagos EV Kínában 32 ezer eurónál is olcsóbb volt 2022 első felében, míg Európában 56 ezer euróval kellett számolni, mondja a Jato Dynamics.

Míg a Mercedes a kompakt CLA-val, a BMW a Neue Klasse megoldásával rukkol elő, nagyobb hatótávoz és jobb hatékonyságot, kisebb gyártási költséget szem előtt tartva, addig Oliver Zipse BMW-vezérigazgató szerint a belépőkategória vagy eltűnik vagy többé nem európai gyártók szolgálják majd ki.

A Volkswagen kínai együttműködések révén csökkentené az akkuköltségeit 50 százalékkal, de az Xpeng elnöke szerint az európai gyártók le vannak maradva a kínaiakhoz képest. Nagy együttműködésekbe és befektetésekbe kezdtek azonban, így nem írják le őket, mert nagy erőkkel próbálnak a csúcsra kapaszkodni és átállni. Szerinte készek kezelni a krízist az EV-versenyben.

Kiemelték Ferdinand Dudenhoeffer autóipari elemző véleményét is, amely szerint a kínai szereplők világbajnokok akkuk terén, ezek pedig az EV-költségek 40 százalékát is kitehetik. A kínai akkugyártók eközben Európában terjeszkedve maguk is csökkentik az EV-költségeket.

A német beszállítók egyébként kevésbé aggódnak, folyamatosan kötik a kínai felekkel az újabb megállapodásokat, együttműködéseket, és európai alkatrészekkel szolgálnák ki őket.

A Leapmotor EV-technológiát adna el továbbá (a saját modelleken felül), a szektorban való életben maradás érdekében több mint megötszöröznék az eladásaikat.

A CATL pedig újabb együttműködéseket akar, hogy globálisan is egyenlőbben növekedjen az EV-k térhódítása.

A német kancellár mindenesetre dícsérte a német autóipar törekvéseit az átállás kapcsán, a tüntetéseket pedig irritálónak nevezte, miközben új törvénnyel szélesítik az EV-töltőállomások számát.

Azóta történt

Előzmények