Megborította az autóipart a vietnámi EV-gyártó, felkészül a Xiaomi

Grandiózus EV-stratégiával készül a Xiaomi, miközben a Vinfast úgy felforgatta az autóipart, hogy már a harmadik legértékesebb autógyártó lett a Tesla és a Toyota mögött. A menetelés mindenesetre nem tartott sokáig, máris zuhanórepülésbe kezdett az árfolyam.

Valószínűleg Európában nem sok embertől hallottunk még olyat, hogy de jó lenne egy Vinfast autót venni. Pedig jobb lesz hozzászokni a névhez, ugyanis a vietnámi EV-gyártó piaci értéke több mint megnégyszereződött az utóbbi időben, a Wall Streeten való elsöprő debütálását követően rohamtempóban nőtt az értékelése. Így lett a Vinfast a világ harmadik legértékesebb autógyártója, rögtön a Tesla és a Toyota mögött. A menetelés azonban nem tartott túl sokáig.

A befektetők körében hatalmas sláger a Vinfast, bár az árfolyam időnként nagy kilengést mutatott. Utána jött a rossz hír: sok a szkeptikus, és a Vinfast piaci értéke az árfolyammal együtt megrogyott. Volt, hogy egy nap alatt 44 százalékot veszített a cég a piaci értékéből, amely 80 és 200 milliárd dollár között ugrált egy héten belül. Sokan mémrészvénynek tartják vagy pedig a közösségi médiás őrületet okolják. Az eset remekül szemlélteti az aktuális, villámgyorsan és akár 180 fokot változó környezetet az EV-szektorban és a befektetői ágazatban.

A céget 99,7 százalékban Pham Nhat Vuong, Vietnám leggazdagabb embere, egyben a Vingroup alapítója irányítja.

A piac bár lelkes, a Vinfast előtt hosszú út áll, mielőtt maga mögé utasíthatná a hagyományos gyártókat vagy a Teslát – ráadásul a régi nevek is dollármilliárdokat költenek EV-fejlesztésekre. Az USA-ban júniusban csak 137 Vinfast EV-t regisztráltak, ráadásul olyan időszakban tör be az amerikai és európai piacra a márka, amikor lassul az EV-k iránti kereslet, a Tesla pedig árháborút folytat a dominanciája megőrzése érdekében. Idén 50 ezer EV-t adna el a gyártó, ez elég kevés a Tesla tervezett 1,8 milliójához képest.

A Xiaomi is mindent felforgatna

Természetesen Kína szerepét és a kínai gyártókat is érdemes szem előtt tartani, rengeteg a kínai EV-gyártó, és rengeteg törne be az európai piacra is. Ha pedig nem lett volna elég nagy név, akkor itt a Xiaomi, amely felgyorsítja az EV-stratégiáját.

A második negyedévben 4 százalékkal csökkent a gyártó árbevétele, a hatékonyabb működés és a költségcsökkentések bár hoztak eredményt, de a kínai mobilszektor zsugorodik. A Xiaomi 19 százalékkal szállított kevesebb mobilt, Indiában 22 százalékkal.

Lu Weibing, a Xiaomi elnöke szerint a gazdasági nehézségek ellenére terjeszkednek, és bár sokan feladják ilyen környezetben, ők minden piacon és régióban erősítik majd a jelenlétüket.

A zsugorodó mobilpiacra jó megoldás a Xiaomi szerint az EV-piacra betörni, a starthoz a kínai hatóságoktól már megkapták az engedélyeket. 10 milliárd dollárt fektetnek be egy évtized alatt az üzletágba, az első EV-k sorozatgyártása 2024 első felében indul. A Xiaomi gyorsabban halad a vártnál és a tervezettnél, közölte Lu Weibing.

Az USA is az EV-k felé tereli egyébként az autógyártókat, többek között egy olyan 12 milliárd dolláros kedvezménycsomaggal, amely révén a gyárak alakíthatóak át EV-k és fejlett járművek termelésére. Az EV-forradalom mellett a gyártásban robotforradalom is indult, de a bizonytalan gazdasági helyzet és infláció fényében a gyártási szektor robotinváziója most erősen lelassult az USA-ban.

Azóta történt

Előzmények