Flörtgomb jelent meg a Facebookon

Kisebb vitát generált tegnap az IT lapok oldalain, hogy a Facebook egy új – mint később kiderült, már nem egészen új, pár hónapja elkészült és szűk körben már tesztelt – funkciót vezetett be, melyet több tudósítás „flörtölő gombnak” nevezett. Röviden: ha egy felhasználó nem tölt ki az adatlapján egy vagy több rovatot (kapcsolat, lakhely, munkahely stb.), akkor az ismerősök erre egy gombnyomással („Ask”, magyarul: Felkérés) rákérdezhetnek, és lehetőségük van arra is, hogy pár szóval indokolják kérésüket – az illető pedig vagy válaszol, vagy nem, vagy őszinte, vagy nem. Arra is mód van, hogy a megkérdezett a megosztott információt bizalmasnak minősítse, így nem lesz nyilvános a válasz (a rendszerbe azért természetesen bekerül).

Facebook

Ehhez azonban némi változtatás is kellett: mindeddig az adatlap ki nem töltött kategóriái meg sem jelentek a felhasználó profiljában, ám most már látható, hogy az illető nem töltött ki egy vagy több rovatot.

Facebook

A kritikát megfogalmazó tudósítások természetesen azt vetették fel, hogy az új eszköz semmiképp sem kényelmi szolgáltatás a felhasználók számára, hanem egy ravasz módszer arra, hogy a célzott hirdetések elhelyezéséhez szükséges, személyes adatokból épített adatbázist tovább bővítsék.

Egy fontos kérdés, hogy vajon a privát módon megadott válaszokat felhasználja-e a Facebook a hirdetési rendszerben, ám erre a cég az ars technica érdeklődésére sem adott tájékoztatást.

Azóta történt

  • Adatvédelmi változások a Facebookon

    A közösségi oldal közleménye szerint a felhasználók visszajelzései alapján változtattak meg egy fontos beállítást, illetve kínálnak majd kibővített ellenőrzési lehetőséget.

Előzmények

  • Adatkezelés ma: értjük mi, csak lesz*rjuk

    A Moves fitneszalkalmazást nemrég kebelezte be a Facebook oldal, az eddig viszonylag konzervatív adatkezelési gyakorlatot ígéretük ellenére rögtön lazábbra vették.

  • A Facebook megveszi az Oculus VR-t

    A Zuckerberg-gőzhenger tovább menetel, egy kétmilliárd dollár értékű üzlet keretében a Facebook az év második felében megveszi az Oculus Rift VR-szemüveget fejlesztő céget. A közösségi oldal ezzel a hardverfejlesztésbe és gyártásba is belép.

  • Hack: új programnyelvet mutatott be a Facebook

    Vagy csak egy továbbfejlesztett PHP-t? Az ítéletre még várni kell, de a Hack erős referenciával indul, a Facebook ugyanis az elmúlt évben a közösségi oldal közel teljes kódbázisát migrálta az általuk kifejlesztett nyelvre.