Menekül a hatalmas EU-s bírság elől az Amazon és a Google

Az Amazon és a Google is olyan lépéseket tett, amelyek révén elkerülhetik az EU trösztellenes hatóságának hatalmas bírságát.

A legnagyobb országokban (és az EU-ban egységesen) a big tech cégek ellen lassan megszámlálhatatlan vizsgálat folyik mindenféle témában, ezek egy része időnként hatalmas büntetéssel zárul. Az Amazon és a Google több szempontból is az EU trösztellenes hatóságának célkeresztjében van, most mindkét cég olyan lépéseket tett, amelyek révén hatalmas büntetéseket kerülhetnek el.

Az Amazon például felajánlotta, hogy a piactéri adatokat megosztja az eladókkal és láthatóbbá teszi a rivális termékeket a platformján – ezzel szeretnék elérni, hogy az EU lezárja a nyomozást, és ne szabjon ki bírságot, ami a cég globális éves árbevételének 10 százaléka is lehetne. Az EU azzal vádolja az Amazont, hogy erejét és méretét, adatait felhasználva visszaélt fölényével, és saját termékeit hozta tisztességtelen előnybe a platformján a riválisokkal szemben. Emellett egyéb vonatkozó ügyekben is nyomoznak. A következő hetekben újabb visszajelzéseket hallgatnak meg, még idén döntés születhet.

A Google anyacége, az Alphabet eközben felajánlotta a rivális reklámozóknak, hogy hirdetéseket helyezhetnek el a YouTube-on – itt szintén az EU trösztellenes hatóságának panaszait akarják orvosolni, megelőzve egy nagy büntetést, amit tisztességtelen előny kiaknázása miatt szabnának ki a digitális reklámpiac és a riválisok adathozzáféréseinek korlátozása kapcsán.

Jól értesült források szerint ennél többre lesz azonban szükség a Google esetében, ha el akarják kerülni az éves, globális árbevétel akár 10 százalékát jelentő bírságot. Ráadásul a brit versenyhatóság ugyanebben az ügyben külön vizsgálatot is folytat.

A Google tavaly 147 milliárd dollárnyi árbevételt termelt online reklámokból.

Azóta történt

Előzmények