Éhségsztrájk a Google ellen

Kínai hirdetési cégek egy csoportja tegnap figyelemfelhívásként azt közölte, hogy a Google törvénytelenül járt el velük szemben, amikor felmondta szerződéseiket, ezért tiltakozásul kilátásba helyezték, hogy akár éhségsztrájkba is fognak, ha nem változik a helyzet.

A csoport képviselője, Fan Mej-jung (Fan Meiyong) közölte az IDG újságíróival, hogy hét kínai viszonteladó körülbelül 200 alkalmazottja kezdett tiltakozó akcióba a Google sanghaji képviselete előtt, és közülük negyvenen úgy döntöttek, hogy amíg sérelmeiket nem orvosolják, addig éhségsztrájkot folytatnak.

A hét cég esetében a Google kettőnél már júliusban felmondta a szerződést, az elmúlt hetekben pedig mások is sorra kerültek. Ám az érintett cégek nem tudják, hogy ennek mi az oka, és az azóta folytatott tárgyalások során sem kaptak erre a kérdésre választ. A hét cég közös képviselői ezért nyílt levélben fordultak vasárnap a Google alapítóihoz, Larry Page-hez és Sergey Brinhez. Ebben arra hivatkoznak, hogy az elmúlt években igen sikeres volt a közös munka, a kínai közvetítők sok pénzt termeltek az amerikaiaknak, segítették a vállalat terjeszkedését.

A számukra kedvezőtlen lépés miatt a kínaiak azt szeretnék, hogy a Google kérjen bocsánatot, és fizessen nekik hétmillió dollár kártérítést. A Google viszont egy rövid közleményben reagált a követelésekre: „Tartjuk magunkat döntésünkhöz”, majd kifejtik, hogy egy ilyen gazdasági lépés  az adott cég belügye, és ha a törvényeket betartják a szerződések felmondásakor – márpedig állításuk szerint ők így jártak el –, akkor nincs okuk sem bocsánatkérésre, sem kártérítés kifizetésére. A Google a régiek helyett új partnereket keres – zárják a közleményt.

Sokkal többet jelenleg nem tudni az ügyről, de a Google helyzetét Kínában valószínűleg tovább nehezítik a történtek. Egyrészt a kémkedési-cenzúrázási ügy miatt is megromlott a vállalat és a kormányzat kapcsolata, másrészt a Google-nál sokkal népszerűbb helyi kereső, a Pajtu (Baidu) folyamatosan terjeszkedik a kárukra: a 2009-es 35,6 százalékról mára 21,6 százalékra esett vissza a részesedésük – a konkurens gyakorlatilag lefedi a piacot 73 százalékával.

Azóta történt

Előzmények