A Google a lapkiadók vámpírja

A múlt héten publikálta a szórakoztató- és médiaipar rövid távú kilátásait elemző kötetét a PricewaterhouseCoopers. A jelentés bemutatására szervezett rendezvényen vitaindító előadást tartott a Wall Street Journal-t kiadó Dow Jones vezérigazgatója, aki meglepő hévvel rohant ki a Google ellen. Amint a Crain's New York Business beszámolójából kiderül, Les Hinton úgy gondolja, hogy óriási hiba volt a kiadók részéről az interneten ingyenesen hozzáférhetővé tenni a tartalmaikat, mert ezt gátlástalanul kihasználja a „digitális vámpír” keresővállalat. „Remek felületet biztosítottunk a Google fogainak a harapásra” – fogalmazott.

„Sosem tudjuk meg, hogy mi történt volna akkor, ha a lapok annak idején másként döntenek” – kesergett, hozzátéve, hogy a cég a lapkiadók „vérét szívja”. A médiaipar szemét régóta szúrja, hogy a Google bevételhez jut az általuk készített anyagokból is, de azt ilyenkor többnyire nem említik meg, hogy a haszon legalábbis kölcsönös, mert a Google keresőjéből érkező olvasókkal az online lapok is nyernek.

Ennek ellenére a nagyobb kiadók régóta dolgoznak olyan üzleti modellek kialakításán, amely a jelenlegi status quót felborítaná, megszüntetné a grátisz tartalmakat, és ezzel közvetlen bevételt hozna nekik. Az előfizetéses modell életképességének jó példájaként éppen a Wall Street Journalt szokták felhozni, amely olvasóvesztés nélkül volt képes fizetőssé tenni internetes anyagait. Hinton beszédében utalt arra, hogy hamarosan egy olyan konstrukcióval jelentkeznek, amely nemcsak a Dow Jones, hanem más kiadók számára is megoldást jelent majd. Részletekbe nem ment bele, de azt valószínűsítik, hogy egy előfizetéses vagy mikrofizetéses platform fejlesztésén dolgoznak.

Beszámolók szerint a rendezvényen korábban előadó Newsweek-főnök, Tom Ascheim is arról beszélt, hogy az internetezők hajlandóak lesznek fizetni a digitális cikkekért is.

Azóta történt

Előzmények