Tedd be, vagy fogd be!


Egyre keményebben lépnek fel mind a hagyományos, mind az internetes sajtóvállalatok tulajdonosai a szerzői jogok kapcsán, s e törekvések több célt is tartalmaznak. Az egyikről tegnap számolt be az index.hu tudósításában, amelyben ismertetik, hogy a médiamágnások azt vélelmezik, hogy hamarosan eltűnhetnek az ingyenesen olvasható online újságok. E harc egyik másik terepén a keresők, természetesen elsősorban a Google a célpont a már évek óta zajló küzdelemben.

A múlt héten az Európai Kiadók Tanácsa (European Publishers Council – EPC) adott ki egy állásfoglalást (Hamburg Declaration), melyben az információszabadság értékeinek elismerése mellett elégedetlenségüknek adnak hangot, mivel úgy vélik, hogy az interneten számtalan helyen használják fel térítésmentesen anyagaikat. Igen régi érv már ez, s főként a Google-nak címezik, mert elfogadhatatlannak tartják, hogy a cég igen népszerű hírkereső szolgáltatása, a Google News az ő tartalmaik felhasználása folytán jut olyan jövedelemhez, amelyet a kiadókkal nem osztanak meg (egyébként ez inkább a keresőben megjelenő találatokra lehet érvényes, mivel a Google News oldalain nincs reklám). Ez ügyben – főként amiatt, mert a Google News kiadásai néhány soros részleteket is közölnek az ajánlott cikkekből – az amerikai cég több pert is elveszített már Európában a sajtószövetségekkel szemben.

Josh Cohen, a Google egyik üzleti vezetője határozott, mondhatni a „zsarolást” visszautasító választ adott a Hamburgi Nyilatkozatra a héten: felkínált egy olyan kódot az internetes sajtó működtetőinek, mellyel letilthatják a Google keresőjét, azaz ennek beillesztésével elkerülhetik azt, hogy a motor indexelje, majd megjelenítse oldalaik tartalmát. Ezt a rövidke kódot Cohen provokatív módon közli is blogjában – ahogy a Los Angeles Times cikkírója szellemesen megfogalmazta az üzenetet: Tedd be, vagy fogd be! („Put up or shut up”).


E lépésről messziről látszik, hogy a harc egy újabb állomása, bosszantásnak szánják, ugyanis igen nagy felelőtlenség lenne az online sajtó részéről egy ilyen megoldás, mivel a Google News havi egymillárd letöltést jegyez, s innen az olvasók többsége az ajánlott cikkekre navigál – egy ekkora reklámlehetőséget kihagyni üzleti harakirinek számítana. (A jelenlegi helyzet a róka fogta csukára emlékeztet: a kiadók azt mondják, hogy miből lenne reklámbevétele a Google-nak, ha nem tennék szabadon hozzáférhetővé tartalmaikat, a Google pedig azzal érvel, hogy ők vezetik el az olvasókat az adott lapokhoz, s az már a kiadók dolga, hogy ezt a látogatottságot reklámbevételre fordítsák át.) Inkább az a valószínű, hogy a Nyilatkozat másik törekvése felé mozdulnak el a kiadók: igyekeznek fizetőssé tenni online tartalmaikat.

Ez utóbbira akad bőven sikeres és kevésbé sikeres példa is: a Financial Times vagy a Wall Street Journal bizonyos mértékig ingyenes, ám egy határon túl előfizetési díjat kérnek, ám ismerünk már olyan világlapot is, amelyik belevágott az online előfizetésbe, de amikor látták, hogy még kevesebb a bevételük, mint korábban, felhagytak ezzel a gyakorlattal (például a most éppen háborgó The New York Times vallott kudarcot az előfizetéses modellel).

Azóta történt

Előzmények