A Yahoo! beleszédült a Google karjába


Forrás: vikinotbecks.livejournal.com

Kedvencnek éppen nem mondható szappanoperánk folytatódik: ma a Google és a Yahoo! bejelentették, hogy együttműködési szerződést kötnek.

A nyilatkozatdömpinget a Yahoo! kezdte, amikor tegnap közzétették, hogy mivel a Microsofttal folytatott tárgyalások eredménytelenül végződtek, ezért (a már jó ideje megszellőztetett és lebegtetett) hirdetési szerződést megkötik a Google-lel. Ez a – felek szerint nem kizárólagos érvényű, csak bizonyos szűk területeket átfogó – szerződés lényegileg azt jelenti a gyakorlatban, hogy a Google AdSense nevű hirdetési technológiájának használatát biztosítják a Yahoo! számára, s a Yahoo! keresőjét használók találati oldalain (az Egyesült Államokban és Kanadában) a Google hirdetései is megjelennek. A két cég egyelőre négyéves együttműködési megállapodást írt alá, melyben szerepel az a kitétel, hogy lehetőség van arra, hogy közös megelégedettség esetén ezt az időszakot 2018-ig meghosszabbítsák. A vállalatok e hirdetések bevételein megosztoznak, s a Yahoo! fenntartja saját keresőjének önállóságát. A Yahoo! vezetőinek reményei szerint ez a konstrukció az első évben 250–450 millió dollár plusz készpénzes bevételt hozhat a számukra.

Természetesen – mivel az amerikai keresőpiac két legnagyobb szereplőjéről van szó (Google: kb. 62 százalék, Yahoo!: kb. 10 százalék) – foglalkozniuk kell a versenytörvényekkel is, melyek felügyelői feltehetően megorrontják a piaci egyeduralom lehetőségét. A cégek ezért bejelentették, hogy 3 és fél hónapig elhalasztják a tényleges indulást, s így adnak lehetőséget az állami szerveknek, hogy megvizsgálják az ügylet törvényességét.

A kiadott nyilatkozatokban mind a Yahoo!, mind a Google képviselői azt igyekeznek hangsúlyozni, hogy szerződésük nem kizárólagos, vagyis mindkét vállalat köthet hasonló megállapodásokat más piaci szereplőkkel – igaz, ezeket a kijelentéseket minden eddig megszólaló szakértő kétkedéssel fogadta.

Annyi bizonyos, hogy a történetnek még nincs vége. Az év elején a Microsoft dömperei dübörögtek (nem először kívánták megszerezni a Yahoo!-t, de most volt a legnagyobb esélyük rá), aztán a Jerry Yang által vezetett cég járt olyan násztáncot, amelyre a kiszemelt vőlegény, Steve Ballmer nem volt hajlandó. A szópárbajt végül az zárta le, hogy május elején a Microsoft irányítója kijelentette: ha nem jön létre az üzlet az általuk felkínált feltételekkel, akkor nem érdekli őket az egész, mivel a Microsoft sokkal erősebb és több lábon áll annál, hogy ez a kurdarc komoly kárt okozhatna a cégnek. Az elmúlt hetekben a Yahoo! milliárdos befektetője, Carl Icahn még egyszer nekifutott, s agresszív lépésekkel igyekezett elérni, hogy a Yahoo! mégis csak bekerüljön a Microsoft cégbirodalmába, ám a jelek szerint eddig e törekvései sikertelenek maradtak. A Yahoo!–Google szerződés egyébként már az év eleje óta a levegőben lóg, a megkötés talán valóban azt jelenti, hogy – legalábbis jelenleg – a Microsoft tényleg kiszállt ebből a küzdelemből. 

A fent említett versenyjogi aggályok azonban nagyon súlyosak. Hiszen míg egy Microsoft–Yahoo! egyesülésnél a redmondi cég csak ellensúlyozta volna a Google elképesztő keresőpiaci fölényét, addig egy – bármilyen – Google–Yahoo! egyezmény esetében jogos felvetni már a monopólium kérdését.

A következő hetek erről az ügyletről fognak szólni. (Azt a jelenlegi tények ismeretében már nem merem megkockáztatni, hogy a zseniális Steve Ballmernek van még ütőkártyája, vagyis hogy taktikázik, ám ki tudja...)

Azóta történt

Előzmények