20 milliós bírságot kapott a Magyar Telekom

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a Magyar Telekom Nyrt. amikor 2008 végén „3000 perc ajándékba” szlogennel népszerűsített ajánlatának reklámjaiban nem közölte, hogy az akció csak bizonyos feltételekkel érvényes – állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), amely ezért most 20 millió forint bírságot szabott ki a távközlési vállalatra.

Amint a vizsgálat során kiderült: a cég reklámkampányának fő üzenetében, az „Összehozunk Benneteket – 3000 perc ajándékba” szlogenben leírt kedvezményt csak feltételekkel vehették igénybe a fogyasztók. Többek között az ajándék nem járt a mobilinternet-csomagokhoz, a MobilOtthon Prémium díjcsomaghoz, illetve a Domino Quick és Domino Net termékekhez; csak a 2008. november 17. és december 31. között vásárolt új előfizetésre vonatkozott, és akkor is csak az első SIM kártya aktiválás esetén; továbbá az ajándék percek csak belföldi T-Mobile és T-Home vezetékes irányba, hétköznapokon este 10-től reggel 7-ig és munkaszüneti napokon, 2009. január 31-ig voltak felhasználhatók.

A versenyhivatal szerint a vállalat kommunikációjából nem volt világos, hogy a Domino Quick csomaghoz nem jár a kedvezmény. Mivel e konstrukció esetében elválik a vásárlás a szerződéskötéstől, így gyakorlatilag csak utólagosan, a vásárlást követően szembesülhetett egy-egy fogyasztó azzal, hogy rá nem vonatkozott az akció.

A GVH álláspontja szerint a cég a televíziós, rádiós és egyéb tájékoztatási eszközökön megjelenő hirdetéseiben megtévesztette a fogyasztókat, mivel általában egyáltalán nem vagy nem észlelhető módon tájékoztatott az akció korlátozásairól.

A versenyhivatal a büntetés kiszabásakor súlyosbító körülményként értékelte, hogy korábban hasonló ok miatt többször marasztalta el a Magyar Telekomot. Ráadásul a meghatározó piaci szereplőként számon tartott vállalkozás széles körben terjesztett megtévesztő hirdetéseivel jelentős számú fogyasztót ért el. Súlyosító körülménynek bizonyult továbbá, hogy a Domino Quick kártya az akciós időszakban meglehetősen népszerű termék volt, az új értékesítések nem elhanyagolható részét jelentette, a reklámkampány pedig olyan időszakban – karácsony táján – volt intenzív, amikor évek óta tendenciaszerűen az egyik legnépszerűbb ajándék a mobiltelefon – áll a GVH határozatában.

Azóta történt

Előzmények