Harmincmilliós bírság az Invitelnek

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenytanácsa a héten megállapította, hogy az Invitel Távközlési Szolgáltató Rt. 2005-ben ügynöki közreműködéssel végzett ügyfélszerzése során a fogyasztók megtévesztésére alkalmas tájékoztatást adott a közvetítőválasztás egyes lényeges tulajdonságairól, így a közvetítőválasztás formáiról, a havidíj-fizetési kötelezettségről, valamint a fogyasztót megillető elállási jogról, amiért 30 millió forintos versenyfelügyeleti bírságot szabott ki rá.

A hatályos szabályozás értelmében a távközlési szolgáltatók túlnyúlhatnak vezetékes szolgáltatásuk területén, vagy – akár vezetékes hálózat hiányában is – igényelhetik a távbeszélő szolgáltatóktól, hogy – ellenérték fejében – az ő vezetékes hálózatukon maguk is hangszolgáltatást nyújthassanak a fogyasztóknak úgy, hogy a fogyasztók havidíj-fizetési kötelezettsége eredeti szolgáltatójukkal szemben fennmarad. A közvetítőválasztás egyik formája a közvetítő-előválasztás, ekkor az előfizetői szerződésben általánosan kötik ki a közvetítő szolgáltatót és a hívás közvetítőválasztó előhívószám alkalmazása nélkül lehetséges, a másik a hívásonkénti közvetítőválasztás, mely esetben az előfizető egy-egy híváshoz a közvetítő szolgáltatót adott négyjegyű behívószám tárcsázásával – az esetleges előválasztástól is eltérően – határozza meg.

A GVH a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmasnak ítélte az Invitelnek azon tájékoztatását, melyben a vállalkozás a havi díj összegét 0 forintban jelölte meg, mert mellőzte annak figyelembevételét, hogy a fogyasztónak nemcsak magával az Invitellel, hanem az adott hozzáférési szolgáltatóval is jogviszonyban kell állnia, s ily módon a fogyasztónak eredeti szolgáltatója részére havi előfizetési díjat kell fizetnie. Jogsértésnek minősült a közvetítőválasztás két formájának ellentmondásos, nem egyértelmű közlése, amelynek hiányában a fogyasztó elveszítheti azokat a kedvezményeket, amelyeket egyébként élvezne az eredeti szolgáltatójától, s erre is visszavezethetően az Invitel ígéretével szemben telefonálási költsége nem alacsonyabb, hanem magasabb lenne. Megállapítást nyert továbbá, hogy az Invitel a szerződés megkötésekor a fogyasztókat nem tájékoztatta írásban elállási jogukról, mely mulasztás szintén alkalmas volt a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására.

Azóta történt

Előzmények

  • Olcsóbb ADSL-t akar az NHH

    A március végén elkészített, majd a véleményezési időszak után most kihirdetett szabályozás élénkíti a versenyt.

  • Invitel–Euroweb: egyesült erővel

    A napokban hivatalosan is lezárult az a folyamat, amelynek során az Invitel megvásárolta az Euroweb Zrt.-t és az Euroweb Romaniát.