Újabb GVH-intőt kapott a Magyar Telekom

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) rövid időn belül másodszor marasztalta el a Magyar Telekomot: ezúttal azt állapította meg, hogy távközlési vállalat a szolgáltatóváltással összefüggő, 2005. augusztus 20-a előtt követett ADSL-modem-leszerelési gyakorlatával visszaélt gazdasági erőfölényével. Most bírság kiszabására nem került sor, mivel figyelembe vették, hogy a cég a jogsértést a versenyfelügyeleti eljárás ideje alatt megszüntette, illetve lépéseket tett annak kiküszöbölésére.

A GVH határozata kitér arra, hogy a Magyar Telekom a szolgáltatási területén 2000-től mind nagykereskedelmi forgalomban, internetszolgáltatókon keresztül, mind a T-Com révén kiskereskedelemben is kínál ADSL-t. A nagykereskedelmi csomagok esetében az internetszolgáltató viszonteladásra köt szerződést, azaz nem hálózati hozzáférési szerződés megkötésére kerül sor. Ezért ha a fogyasztó ADSL-csomagra fizet elő, az internetszolgáltatóval köt előfizetői szerződést, de az ADSL bekötését a távbeszélő szolgáltató végzi. A végfelhasználó a hálózathoz egy modem segítségével kapcsolódik, melyet a Magyar Telekom szakemberei szerelnek fel szerződés megkötése után, illetve szerelnek le a szerződés lejártakor.

Amennyiben a végfelhasználó szolgáltatót kívánt váltani, először fel kellett mondania a hozzáférését az előző internetszolgáltatónál. Az ISP ezt két napon belül jelezte a Magyar Telekom felé, amely a végpont lemondása alapján elindította a leszerelési folyamatot. A központi oldalon megtörtént a port inaktiválása, a hozzáférés letiltása, előfizetői oldalon pedig – az ügyféllel való időpont-egyeztetést követően – a fizikai leszerelés. Erre 30 nap állt a Magyar Telekom rendelkezésére. Ezt követően kezdődhetett meg az új kapcsolat létesítése, amelyre a távközlési vállalatnak szintén 30 nap állt a rendelkezésére.

A GVH megállapította, hogy ezzel a Magyar Telekom indokolatlanul hátrányos feltételeket kényszerített a fogyasztókra azáltal, hogy a gyakorlatban késleltette a szünetmentes szolgáltatóváltás megvalósítását. Arra is fény derült, hogy a késlekedés 2005. augusztus 20-a előtt nem műszaki és nem is gazdasági okokra volt visszavezethető. Ezt bizonyítja az is, hogy ezt követően a szünetmentes szolgáltatóváltás problémamentes volt. A GVH szerint a fogyasztók a Magyar Telekom kifogásolt gyakorlata miatt ADSL-szolgáltató-váltás esetén indokolatlanul hosszú ideig kényszerültek a kiskereskedelmi szolgáltatás nélkülözésére.

Azóta történt

Előzmények